Jazz-ul existenţelor paralele/ de Virgil Oprina
Autor:
Virgil Oprina
13.01.2011
Asta fac mult mai mulţi oameni
decât ne imaginăm, iar printre aceştia, hotărât şi manifest, se
află creatorii şi interpreţii din zona jazz-ului autohton, un stil
de muzică ce reprezintă chintesenţa libertăţii.
Şansa de a avea pe birou nu mai
puţin de patru CD-uri, patru proiecte apărute în România în anul
2010, cu voci pe cât de distincte pe atât de unitare în spirit,
mi-au întărit credinţa în virtuţile unei vieţi pe care - cel puţin
din punct de vedere cultural - merită să o mutăm într-o zonă opusă
socialului meschin şi fără ţintă propriu acestor vremuri
interesante.
Aşa au procedat - şi bine au
făcut - Eduard Jak Neumann Quartet (Curtainbust), Luiza Zan
şi Sorin Romanescu (cu albumul Colinde şi Poveşti de
Crăciun), Mike Godoroja & Blue Spirit alături de
ţambalistul Marius Mihalache (Balkanic Zeppelin) şi trio-ul
compus din Mircea Tiberian - pian, Chris Dahlgren - bass, Maurice
de Martin - tobe în proiectul Inteligence is all
around.
Atmosfera se schimbă de la
delicateţea cu tuşe latino a colindelor Luizei Zan şi ale lui Sorin
Romanescu, la Led Zeppelin-ul balcanic, uşor ezoteric al lui Mike
Godoroja, Blue Spirit şi Marius Mihalache, de la arome
etno-urban-cool asezonate de Jak Neumann Quartet, la munca de
echipă exersată şi în cadrul altor proiecte a trio-ului Mircea
Tiberian - pian, Chris Dahlgren - bass, Maurice de Martin - tobe,
care ne relevă minimal, dar eficace faţete ale unei închipuiri în
care… Inteligence is all around.
Nici un fragment din aceste
patru proiecte-album nu simte nevoia să explice realitatea.
Discursul poartă uneori unda unor nostalgii după aerul rece, dar
curat al simplităţii. Poate că anumite lansări către şi din eter
ale anumitor pasaje purtate spre tempouri şi intensităţi mai înalte
ar putea fi interpretate ca tuşe subtile ale disperării. Dar în
estetica acestor muzici spiritul ludic este învingător, de
departe.
Cele patru albume sunt apariţii
normale, lipsite de complexul autohton al expunerii musculaturii,
de ermetismul în exces care nu a făcut şi nu va face bine unei
audienţe tinere şi fragile precum cea din democraţia balcanică.
Sunt doar… muzici. Stiluri personale asumate, chiar şi atunci când
este vorba de cover-uri, recognoscibile dar nu manieriste.
Este vorba despre idei. Idei care nu doar se aud, ci se şi simt şi
se văd încă de la contactul cu albumul ca obiect.
Fie că este vorba despre Soft
Records căreia îi aparţin titlurile Colinde şi Poveşti de
Crăciun, Inteligence is all around şi Curtainbust
sau despre Balkanic Zeppelin care este un proiect strict
promoţional, grafica urmează cu discernământ nu doar muzica, ci şi
armonizarea personalitatăţii label-ului cu cea a
artiştilor.
Aceşti muzicieni au şi altceva
de făcut decât să bombănească şi să duşmănească, fapt ce poate că
nici nu este prea nociv în limite rezonabile. Şi mă refer la…
finalizare. Cum, necum. Cu inerenta doză de compromisuri, dar cu
ambiţia de a striga că viaţa aceasta care ne este la îndemână de
altminteri tuturor poate fi mult mai puţin cenuşie şi mai plină de
umor, ei ne fac să putem vorbi despre un orizont
cultural.
Un orizont care nu se limitează
la ghiftuială şi la "care pe care", ci expandează spre zări tot mai
luminoase.
VIRGIL OPRINA (n. 1964)
lucrează ca operator imagine de televiziune din 1990 şi este
jurnalist free-lancer de televiziune şi corespondent Thompson
Reuters din 1996. Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică
are de asemenea şi un master în muzicologie, fiind în prezent
doctorand la aceeaşi facultate. Scrie critică muzicală din 1995
adunând sute de articole publicate în reviste sau secţiuni
culturale ale cotidianelor din România, pe site-uri culturale,
îmbinând activitatea publicistică şi de realizator de documentare,
reportaje şi corespondenţe de televiziune, cu aceea de interpret de
muzică contemporană sau blues.