Jazz-ul existenţelor paralele/ de Virgil Oprina

Autor: Virgil Oprina 13.01.2011


Cine are cu adevărat ceva de spus, de făcut, de dus la capăt pur şi simplu intră tot mai mult într-o viaţă paralelă. Aici, televizorul, ziarele sau zone întinse de internet - ca să nu mai vorbim de jocuri sau de searbede socializări de conjunctură - sunt fie ignorate cu totul, fie tratate aşa cum merită, adică cu indiferenţă.
Asta fac mult mai mulţi oameni decât ne imaginăm, iar printre aceştia, hotărât şi manifest, se află creatorii şi interpreţii din zona jazz-ului autohton, un stil de muzică ce reprezintă chintesenţa libertăţii.
Şansa de a avea pe birou nu mai puţin de patru CD-uri, patru proiecte apărute în România în anul 2010, cu voci pe cât de distincte pe atât de unitare în spirit, mi-au întărit credinţa în virtuţile unei vieţi pe care - cel puţin din punct de vedere cultural - merită să o mutăm într-o zonă opusă socialului meschin şi fără ţintă propriu acestor vremuri interesante.
Aşa au procedat - şi bine au făcut - Eduard Jak Neumann Quartet (Curtainbust), Luiza Zan şi Sorin Romanescu (cu albumul Colinde şi Poveşti de Crăciun), Mike Godoroja & Blue Spirit alături de ţambalistul Marius Mihalache (Balkanic Zeppelin) şi trio-ul compus din Mircea Tiberian - pian, Chris Dahlgren - bass, Maurice de Martin - tobe în proiectul Inteligence is all around.
Atmosfera se schimbă de la delicateţea cu tuşe latino a colindelor Luizei Zan şi ale lui Sorin Romanescu, la Led Zeppelin-ul balcanic, uşor ezoteric al lui Mike Godoroja, Blue Spirit şi Marius Mihalache, de la arome etno-urban-cool asezonate de Jak Neumann Quartet, la munca de echipă exersată şi în cadrul altor proiecte a trio-ului Mircea Tiberian - pian, Chris Dahlgren - bass, Maurice de Martin - tobe, care ne relevă minimal, dar eficace faţete ale unei închipuiri în care… Inteligence is all around.
Nici un fragment din aceste patru proiecte-album nu simte nevoia să explice realitatea. Discursul poartă uneori unda unor nostalgii după aerul rece, dar curat al simplităţii. Poate că anumite lansări către şi din eter ale anumitor pasaje purtate spre tempouri şi intensităţi mai înalte ar putea fi interpretate ca tuşe subtile ale disperării. Dar în estetica acestor muzici spiritul ludic este învingător, de departe.
Cele patru albume sunt apariţii normale, lipsite de complexul autohton al expunerii musculaturii, de ermetismul în exces care nu a făcut şi nu va face bine unei audienţe tinere şi fragile precum cea din democraţia balcanică. Sunt doar… muzici. Stiluri personale asumate, chiar şi atunci când este vorba de cover-uri, recognoscibile dar nu manieriste. Este vorba despre idei. Idei care nu doar se aud, ci se şi simt şi se văd încă de la contactul cu albumul ca obiect.
Fie că este vorba despre Soft Records căreia îi aparţin titlurile Colinde şi Poveşti de Crăciun, Inteligence is all around şi Curtainbust sau despre Balkanic Zeppelin care este un proiect strict promoţional, grafica urmează cu discernământ nu doar muzica, ci şi armonizarea personalitatăţii label-ului cu cea a artiştilor.
Aceşti muzicieni au şi altceva de făcut decât să bombănească şi să duşmănească, fapt ce poate că nici nu este prea nociv în limite rezonabile. Şi mă refer la… finalizare. Cum, necum. Cu inerenta doză de compromisuri, dar cu ambiţia de a striga că viaţa aceasta care ne este la îndemână de altminteri tuturor poate fi mult mai puţin cenuşie şi mai plină de umor, ei ne fac să putem vorbi despre un orizont cultural.
Un orizont care nu se limitează la ghiftuială şi la "care pe care", ci expandează spre zări tot mai luminoase.
VIRGIL OPRINA (n. 1964) lucrează ca operator imagine de televiziune din 1990 şi este jurnalist free-lancer de televiziune şi corespondent Thompson Reuters din 1996. Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică are de asemenea şi un master în muzicologie, fiind în prezent doctorand la aceeaşi facultate. Scrie critică muzicală din 1995 adunând sute de articole publicate în reviste sau secţiuni culturale ale cotidianelor din România, pe site-uri culturale, îmbinând activitatea publicistică şi de realizator de documentare, reportaje şi corespondenţe de televiziune, cu aceea de interpret de muzică contemporană sau blues.