Reţete româneşti de succes (II). Frumuseţe la export/ de Cătălin Radu Tănase, Doru Iacob
Autori:
Doru Iacob
,
Catalin Radu Tanase
13.01.2011
O jumatate de miliard de euro pe an face piata de cosmetice din Romania! Marile companii straine au partea leului, dar exista cateva firme romanesti care au clientii lor. I-au atras cu retete romanesti, sau cu produse bazate pe materii prime romanesti, cum ar fi, de exemplu, apa termala de la noi. Iata doua branduri locale ce vand bine aici, si care chiar au avut curaj sa iasa peste granita: Elmiplant si Ivatherm.
"Mama - spune Elena Cremenescu -, care mi-a fost
toata viata un model, nu a folosit cand eram copii decat plante
pentru a drege orice stare de boala pe care o aveam, aceasta
incredere in puterea miraculoasa a plantelor s-a perpetuat." "Am
fost atrasa de apa minerala Herculane, de pe Valea Cernei,
cunoscand istoria acestei ape si istoria bailor Herculane -
povesteste Rucsandra Hurezeanu.
" Elena Cremenescu si Rucsandra
Hurezeanu. Doua femei diferite, doua destine aparte, doua varste.
Si totusi, exista ceva ce le uneste mai presus de ceea ce le
desparte. Au facut cu mainile si mintile lor, plecand de la zero
doua companii mari pe piata cosmeticelor din Romania.
Elena a pariat pe proprietatile plantelor. I-a luat
18 ani sa ajunga impreuna cu familia ei la o cifra de afaceri de 5
milioane de euro si sa fie al patrulea jucator pe piata
cosmeticelor. Produse pentru toate buzunarele. "Evident mi-am dorit
din tot sufletul sa fac ceva care sa-mi aduca si bunastare
materiala, de ce nu, dar sa fac si ceva care sa ajute femeia din
Romania."
Rucsandra a pariat pe apa termala. In cinci ani a
ajuns la o cifra de afaceri de 2 milioane de euro pe an si la o
cota de piata de 10 la suta. Cremele ei intra, insa, spre deosebire
de ale Elenei, in categoria dermato-cosmeticelor, ceva intre
cosmetica si tratament medical. "Noi incercam sa oferim femeilor
produse foarte elaborate si ultimele inovatii in dermatologie.
Elaborate inseamna si scumpe? Elaborate inseamna… da, scumpe! Insa
produsele noastre au un pret corect."
Mult
si mai ieftin versus putin si mai scump. Sint doua retete de
afaceri si functioneaza amandoua intr-o Romanie in care
multinationalele din Franta si Germania si-au adjudecat cea mai
groasa felie de tort.
"Am
fost generatia pe care Revolutia ne-a prins la deplina maturitate,
mai spune Elena Cremenescu. Eram cercetator stiintific principal la
Institutul pentru controlul de stat al medicametului." In '90 Elena
ii ajuta pe arabi sa scoata niste cosmetice aici in Romania. Sotul
ei, Mircea a pus punctul pe i. "Si eu am intrebat-o urmatorul
lucru, isi aminteste Mircea Cremenescu: dar noi nu putem realiza
aceste produse? Ea mi-a spus ca este foarte greu. Ce inseamna e
foarte greu? Pai gandeste-te ca sunt materii prime, patrunderea pe
piata nu este usoara. Si i-am zis: ma ocup eu de acest
lucru."
Nici
Rucsandra Hurezeanu nu a pornit singura in aceasta aventura. "Cu
banii cum a fost? Banuiesc ca nu e tocmai simplu sa incepi un
business…trebuie sa pornesti cu ceva! Da, am am avut norocul sa am
o familie care sa spijine financiar efortul acestei afaceri."
Elena Cremenesacu isi aminteste: "Eliza Grigoriu
este prima mea angajata din 1992. Primul nostru spatiu de productie
a fost o pivnita. Eram doi-trei in 5-6 metri patrati.Acolo mancam.
De fapt, foarte multi ani, tot colectivul nostru mancam impreuna,
ne distram impreuna, in sensul ca ieseam la iarba
verde."
"Am
lucrat 10 ani in industria farmaceutica - isi aminteste si
Rucsandra Hurezeanu - si la un moment dat m-am simtit pregatita, am
simtit ca a venit momentul sa creez o marca proprie, cu fortele
mele proprii si asta am facut."
Rucsandra e medic de profesie asa ca pe medici i-a
vizitat prima data, cand a vrut sa se lanseze pe piata. Elena e
farmacista si a preferat laboratorul. Pe Mircea, sotul ei, l-a
trimis sa cucereasca piata.
Mircea Cremenescu: "Ma vad in anul 1992, cu
diplomatul in mana, cu un buchet de flori si incercand sa cuceresc
clientii. Ma rugam de vanzatoare sa-mi primeasca si mie produsele
si ziceau, dar dumneata cine esti dom'le ca nu am auzit in viata
mea de tine! Doamna, sunt un producator. E ok ti-l iau si ti-l pun
acolo pe raft. Daca se vinde bine, daca nu, vii si ti le
iei."
Rucsandra Hurezeanu: "Am inceput prin a-i convinge
pe medicii dermatologi si i-am convins prin studii clinice. Cred ca
70 la suta din vanzarile noastre se datoreaza medicilor
dermatologi."
Nici
Hurezeanu si nici Cremenescu nu prea vorbesc de noptile nedormite
si de momentele de disperare. Se alinta, in schimb, si gasesc
explicatii amuzante pentru succesul lor: "Mama mea este o
antreprenoare si la noi in familie, femeile sint antreprenoare,
spune Rucsandra Hurezeanu. Probabil ca am mostenit ceva, curajul
cred.""Nici nu puteam sa ma gandesc ca ma voi imbogati dintr-o
afacere, precizeaza Mircea Cremenescu. Sincer va spun! Aveam un
Oltcit pe vremea aceea. Era masina pe care o aveam de dinainte de
revolutie. Sigur ca eu ma mandream cu acel Oltcit, mi se parea o
masina formidabila. Acel Oltcit a construit Elmiplantul,
efectiv."
Rucsandra Hurezeanu vrea sa cucereasca si pietele
din celelalte tari est-europene. Familia Cremenescu se uita spre
Grecia si Serbia. Au ramas la conducerea companiei, chiar daca acum
trei ani au vandut actiunile unor greci pentru sase milioane si
jumatate de euro. Angajatii sunt cheia nu numai pentru extinderea
afacerii, ci mai ales pentru existenta acesteia. "Iar eu, spune
Elena Cremenescu, dupa ce am vandut Elmiplantul catre Sarantis, ii
simteam speriati, ii simteam stresati de aceasta tranzactie, iar
promisiunea ca raman langa ei am vrut sa mi-o tin si sper sa o duc
mai departe." "Cel mai important lucru in echipa mea, precizeaza
Rucsandra Hurezeanu, este entuziasmul si dorinta de a fi cei mai
buni. Asta ii motiveaza si lucreaza ca si cum ar fi compania
lor."
Elena Cremenescu creeaza impreuna cu echipa ei,
fiecare produs, iar de testat le are la indemana pe fetele din
firma. "Nu am intalnit pe nimeni care sa refuze. Dimpotriva sint
foarte incantate sa vada ce amestecam noi aici ca
vrajitoarele."
Ca
tanara mamica, Rucsandra are un reper in industria cosmeticelor,
desi, la prima vedere se gandeste ca perfectiunea nu este ceva de
care noi pamantenii sa avem parte. "E foarte greu sa gasesti tenul
perfect si tenul normal. Nu e fundul bebelusilor? Ba da! Uite ca nu
m-am gandit la asta….fundul bebelusilor…Asa
este!"
La
Cremenesti, totul se intampla in Bucuresti, in fabricutele pe care
le-au schimbat rand pe rand, odata cu cresterea productiei. "Am
inceput cu doua creme si, sigur, cumparam cateva kilograme de
substante pentru a realiza aceste produse. Evident ca le faceam
intr-o fabrica autorizata. Dupa cativa ani, am reusit sa ne facem
propriul nostru laborator si o mica fabricuta."
Hurezeanu a ales o alta varianta. "Unde va
produceti cosmeticele? Am ales Franta. De ce? Pentru ca Franta are
o expertiza in cosmetologie. Exista sute de companii de cosmetice
si preturile de productie nu sint mari."
Asa
ca, in timp, ce la sediul firmei din Berceni, al sotilor
Cremenescu, emulsificatoarele amesteca tone de creme, banda merge
continuu si box-paletii ocupa holurile, in partea cealalta asta se
intampla la Paris si in sudul Frantei, dar nu chiar imediat. Mai
intai este apa care izvoraste la Herculane. Nu, nu este izvorul din
care beau turistii inarmati cu sticlute. Nu, nu este nici izvorul
care alimenteaza bazinele unde turistii fac baie.
Dermato-cosmeticele Rucsandrei Hurezeanu se fac cu apa captata de
la un izvor de mare adancime, inchis accesului public. De la
Herculane pleaca cu cisternele in Franta, sa innobileze cremele cu
retetele scrise la Paris si produse la Carpentras. Si metoda
functioneaza chiar si in fata numelor
consacrate.
Exista insa ceva mai mult decat tot ce v-au
povestit pana acum personajele noastre. "Lucrurile de succes nu se
realizeaza simplu, spune Mircea Cremenescu. Inseamna o munca
titanica. Eu cred ca multi dintre romani nu au aceasta tenacitate
si din cauza acestui fapt clacheaza usor." " Am plecat dintr-un sat
de langa Voinesti, Dambovita, un sat aflat intr-o zona de deal spre
munte, adauga Elena Cremenescu. In zonele acelea munceai alaturi de
parinti de cand se topea zapada pana cand revenea zapada. Toata
viata de elev a fost o fericire, cand incepea scoala, pentru ca
incetam sa mai muncim." "Nu mi-am pus niciodata problema sa raman
afara, insista sa mai spuna Mircea Cremenescu. Nu pentru ca pot sa
spun ca sint patriot. Sigur ca sint, dar vroiam sa realizam ceva.
Eu impreuna cu sotia mea."
"Pot
sa aplic chiar si in business o filosofie de viata, e de parere
Rucsandra Hurezeanu. Chair daca maturi strada, daca ai o pozitie
intr-o companie, daca esti doctor, daca esti profesor sau medic,
important este sa faci cu placere si pasiune ceea ce faci." Acesta
sa fie secretul succesului dumneavoastra? O copilarie fericita si
niste parinti minunati? Da! Si mai cred ca atunci cand visezi de
unul singur, e doar un vis, iar cand visezi impreuna cu cineva,
visul devine realitate…"
Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, te
iubesc!" din 5 decembrie 2010