Benvenuti: Pantofii sunt diferiţi de cărţi şi CD-uri. Nu pot deveni accesorii neglijabile

Autor: Cristina Roşca 16.01.2011

Dan Pavel, proprietarul magazinelor Benvenuti, spune că anul 2010 a mers mai bine, iar la capitoul profit speră să fi câştigat suficient pentru a-şi acoperi pierderea din 2009. Cel mai dificil an pentru Benvenuti de la înfiinţarea companiei a fost chiar 2009, când compania a intrat pe pierderi, de 1,8 mil. lei (420.000 de euro), la afaceri de 35,2 mil. lei (8,3 mil. euro).

"Anul 2010 a fost în mod absolut mai bun decât 2009. Lucrurile au început să meargă mai bine încă din toamna lui 2009, mai exact din septembrie, după ce am reuşit să avem un echilibru între venituri şi cheltuieli", povesteşte acum Dan Pavel, eliberat de spectrul negativ care plana asupra companiei cu mai puţin de doi ani în urmă.

Pentru 2010 Pavel vorbeşte despre afaceri similare celor din 2008, de circa 11,7 milioane de euro. La nivelul anului 2008, profitul companiei era de 810.000 de euro.

Chiar dacă 2010 a mers mai bine, pentru 2011 Dan Pavel nu are aşteptări foarte mari, însă speră la o creştere uşoară a cifrei de afaceri comparativ cu anul care tocmai s-a încheiat, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).

A învăţat lecţiile crizei

Oricum, de acum înainte prudenţa este cuvântul de ordine al lui Pavel, în special când vine vorba de extindere: "2009 ne-a făcut să ne gândim de trei ori până să luăm o decizie ce vizează dezvoltarea pe orizontală".

După doi ani în care a consolidat businessul Benvenuti, în 2011 Dan Pavel are în plan să repornească procesul de dezvoltare a reţelei de magazine. Nu vorbeşte însă de cifre mari sau de viteză. Ca aproape toată lumea, şi Dan Pavel a învăţat lecţiile crizei.

În 2009, pentru a optimiza raportul venituri - cheltuieli Dan Pavel a fost nevoit să reducă personalul cu 20% (până la numărul actual de 245 de angajaţi) şi să realizeze reduceri de costuri pe toate departamentele, în special pe marketing.

Până în 2008 inclusiv, acestui departament îi erau alocate bugete generoase. Pentru a-şi îmbunătăţi situaţia economică, Dan Pavel a repoziţionat două magazine în 2009 şi a mai deschis unul singur, temperând ritmul de dezvoltare de până atunci al reţelei.

"Dacă la începutul lui 2009 aveam 33 de magazine, în luna martie a aceluiaşi an am inaugurat punctul din centrul comercial Orhideea din capitală."

Repoziţionate au fost magazinele din Bucureşti, din Liberty Mall în Cotroceni Park, şi din Cluj, unde s-a deschis un nou punct de vânzare într-un spaţiu mai mare, unde chiria este mai mică.

"Proprietarul din Cluj nu a înţeles că trebuie să fie flexibil la chirii pe timp de criză. La acel moment noi eram deja într-o etapă de finalizare a reducerilor de chirii. Aproape toţi proprietarii au înţeles şi ne-au acordat reduceri de peste 20%."

Cochetează cu ideea unui magazin online

În prezent, Benvenuti nu deţine niciun magazin în afara graniţelor ţării şi nici nu are în plan să deschidă în viitorul apropiat. Pavel spune că situaţia economică este principalul impediment în prezent.

Pe termen lung însă, Dan Pavel este deschis ideii de magazine în străinătate, dar doar în franciză, nu administrate în mod direct: "Ca să ai rezultate bune trebuie să cunoşti foarte bine piaţa. De aceea este de preferat un partener bun cunoscător al pieţei locale cu care să împarţi profitul. Este mai bine aşa decât să porneşti de la ideea că poţi să le faci singur pe toate şi bine".

Pentru moment, retailerul se mulţumeşte cu piaţa locală, unde s-au schimbat foarte multe. A crescut mult oferta, disproporţionat faţă de creşterea puterii de cumpărare. Totuşi, odată cu înmulţirea centrelor comerciale, cu intrarea de noi jucători pe piaţă, printre care şi reţele europene, se poate observa o maturizare a consumatorilor. Cu toate acestea, Benvenuti nu deţine niciun magazin online. "Cochetăm cu ideea", spune Pavel, însă tot el explică faptul că, potrivit studiilor realizate, un altfel de magazin nu ar reprezenta un succes din punctul de vedere al vânzărilor, cel puţin cinci ani de acum înainte.

"Pantofii sunt diferiţi de cărţi şi CD-uri. Pantofii trebuie văzuţi şi probaţi. Nu cred că pantoful va deveni un accesoriu neglijabil." Văzutul şi probatul sunt ca aerul pentru retailerii de încălţăminte, dar totodată şi cea mai grea încercare. Dan Pavel spune că cel mai important factor care poate influenţa vânzările este vremea, care nu ţine cont de condiţiile economice.

Benvenuti nu deţine nicio facilitate de producţie şi nici nu are în plan acest lucru, spune Pavel.

"Retailul şi producţia sunt total diferite. Nu e exclus să le faci pe amândouă, dar nu e cazul meu. Avem colaborări foarte strânse cu unii producători, participăm la organizarea colecţiilor, la selecţia materialelor şi la supravegherea producţiei."

Deocamdată, Pavel a decis să se bazeze pe retail şi, pentru a impulsiona vânzările, a optat în 2009 pentru mai multe campanii de reduceri decât în mod normal. În 2010, "ne-am mai temperat. Sunt însă retaileri care debusolează tot comerţul şi au aproape în permanenţă reduceri şi promoţii".