Liderul Steve Jobs intră din nou în concediu medical, iar Apple începe să tremure. Cine va lansa iPad şi iPhone 5?

Autori: Magraon Andreea , Adrian Stefan Seceleanu 18.01.2011
Steve Jobs, cel care a transformat Apple dintr-o firmă cu sediul în garaj în cea mai valoroasă companie de IT din lume, a provocat panică în rândul investitorilor anunţând că îşi ia un nou concediu medical. Acţionarii Apple se tem că fără Jobs compania va intra într-un con de umbră şi nu va reuşi să lanseze produse la fel de apreciate de public.

Decizia neaşteptată a lui Steve Jobs, 56 de ani, liderul a cărui imagine se confundă cu cea a Apple, de a intra în concediu medical pentru a treia oară în ultimul deceniu, a provocat anxietate în rândul acţionarilor companiei care sunt îngrijoraţi cine va conduce compania.

Îngrijorările sunt alimentate şi de faptul că Jobs nu a dat detalii cu privire la problemele de sănătate care l-au forţat să îşi ia liber şi nu a specificat cât timp va lipsi cerând în acelaşi timp "respect pentru viaţa lui privată". Aceasta este a treia oară în ultimii zece ani când Jobs îşi ia concediu medical. În 2004 i-a fost extirpată o tumoare de pe pancreas, iar în 2009 a suferit un transplant de ficat.

Într-un scurt e-mail adresat angajaţilor Apple, Jobs a spus că va continua să fie CEO şi va participa la toate deciziile importante care vor fi luate. În timpul concediului său Tim Cook, actual director operaţional al Apple, se va ocupa de companie, aşa cum s-a întâmplat în 2009. Anunţul lui Steve Jobs a dus la scăderea acţiunilor companiei. Jobs este creierul din spatele gadgeturilor de succes ale companiei, precum iPhone sau iPad. Apple are în prezent o capitalizare de piaţă de 321 de miliarde de dolari, fiind cea mai valoroasă companie din lume după gigantul petrolier Exxon Mobil.

Plecarea temporară a directorului general ridică semne de întrebare în legătură cu viitorul Apple şi strategia de viitor, având în vedere că imaginea lui Jobs este strâns legată de produsele gigantului IT. De asemenea, apar întrebări cu privire la politica Apple de a da prea puţine informaţii, având în vedere că nu au fost spuse multe despre Jobs, imaginea centrală a Apple.

De la produse adresate unei elite la "un iPad ca tot românul"

Transformarea spectaculoasă prin care a trecut Apple sub conducerea lui Steve Jobs s-a reflectat şi pe piaţa IT România. Dacă iniţial calculatoarele Apple erau folosite în mare parte de o elită de utilizatori specializaţi - precum cei din industria de publicitate sau publishing, situaţia s-a schimbat dramatic, odată cu lansarea unor produse ca

iPhone, în anul 2007. Brandul Apple a evoluat "în percepţia românilor dintr-un brand pur de nişă într-unul premium de retail", explică Radu Apostolescu, directorul de marketing al eMag, cel mai mare retailer online local.

Schimbarea s-a resimţit şi în cifrele retailerului: 3% din rulajul din 2010 al companiei a fost generat de produsele Apple. "Creşterea din 2010 faţă de 2009 este de 3.000% (trei mii la sută). Poate părea incredibil." eMag estima un business de 100 mil. euro pentru 2010.

Poate cea mai relevantă reprezentare a spectaculosului succes al Apple în România îl reprezintă zecile de tablete iPad cumpărate de politicieni locali de toate vârstele. Într-un Parlament şi un Guvern în care demnitarii locali nu s-au remarcat decât rareori cu pasiunea pentru cele mai noi smartphone-uri sau laptopuri, iPad-ul a devenit ceva banal. Mi-am luat un iPad "ca tot românul", spunea, de altfel, premierul Emil Boc care, la fel ca preşedintele Traian Băsescu sau ministrul comunicaţiilor Valerian Vreme, a început să se afişeze cu tableta. Chiar şi Mitică Dragomir, şeful Ligii de Fotbal, are acum tableta pentru care firma americană nu a avut bugete costisitoare de promovare.

Cine preia conducerea

Decizia neaşteptată a lui Steve Jobs de a-şi lua concediu medical ridică întrebări cu privire la viitorul lider al Apple. Atenţia se mută asupra celor mai vizibili executivi ai companiei, printre aceştia Timothy Cook, directorul operaţional al Apple, care îi va ţine locul lui Jobs cât timp acesta va lipsi. La fel s-a întâmplat şi în primele şase luni ale lui 2009, când Jobs

şi-a luat concediu medical. Pentru această perioadă în care a condus Apple, Cook a primit un bonus în bani şi acţiuni de 59 de milioane de dolari. Un rol important în cadrul companiei îl are şi Jonathan Ive, care este responsabil pentru designul produselor Apple, precum iPhone sau iPad, unele dintre cele mai de succes gadgeturi de pe piaţă. Este un apropiat al lui Steve Jobs.

La rândul său Philip Schiller, directorul de marketing al Apple, va juca un rol vital, susţin analiştii. În timpul concediului medical a lui Jobs din 2009, Schiller a luat rolul de showman şi a mers la prezentările publice la care trebuia să participe directorul general. Printre produsele lansate de el s-a numărat iPhone 3GS. Vizibil este şi Scott Forstall, vicepreşedinte pentru iOS, platforma de funcţionare a iPhone.