Mihai Retegan: „Să ieşim din arhivele româneşti şi să ne îndreptăm spre arhivele altor state!”/ de Stelian Ţurlea
Ziarul Financiar
20.01.2011
Născut în 1950, Mihai Retegan este profesor universitar la
Catedra de Istorie a Universităţii din Bucureşti. S-a specializat
in istoria românilor de după primul război mondial până la
prăbuşirea comunismului. Este autorul a numeroase lucrări care au
ca subiect această perioadă. Multe dintre cărţile sau articolele de
specialitate au fost scrise după stagii de documentare în arhive
din SUA, Marea Britanie, Cehia, Ungaria. La Târgul de Carte
Gaudeamus din toamna anului trecut, a lansat, la Editura RAO,
volumul "Povestea unei trădări", prezentat mai mult decât elogios
de academicianul Dinu C. Giurescu, o carte despre care se va scrie
şi se va vorbi mult. Cercetând arhivele britanice, istoricul a
descoperit că Iuliu Maniu, cel care avansa tratative cu Aliaţii in
a doua parte a ultimului război mondial, a fost trădat de
britanici, care una îi spuneau şi alta îşi propuneau să facă. De la
această carte a şi pornit discuţia noastră.
- Aţi lansat de curând pe piaţă "Povestea unei
trădări". Despre ce este vorba, ce aduce ea nou? Şi de ce aţi
adoptat această manieră de scriere?
- Bazată pe documente identificate în arhivele serviciilor
speciale si ale Ministerului de Externe de la Londra, lucrarea
devoalează politica Regatului Unit faţă de România în anii celui
de-al doilea război mondial. Scrisă într-un stil neobişnuit pentru
o carte de istorie, "Povestea unei trădări" focalizează
procesul decizional la nivelul Serviciilor de informaţii britanice,
relaţiile acestora cu organismele similare ale Uniunii Sovietice,
opiniile cercurilor conducătoare britanice, americane şi sovietice
despre organizarea postbelică a Europei Centrale şi de Răsărit. Pe
de altă parte, documentele cuprinse în volum oferă date noi despre
reţeaua spionajului britanic şi despre unele dintre acţiunile pe
care Special Operations Executive le-a montat în România. În
această ordine de idei este de remarcat relaţia directă dintre
misiunea Autonomus şi vastul plan de înşelare a germanilor
pe care maeştrii manipulărilor, britanicii, l-au elaborat pentru a
ascunde locul viitoarei debarcări din Franţa.
Cartea, după cum îi spune şi titlul, este o poveste, una
tristă, e adevărat, fără happy-end. Şi am scris-o ca pe o poveste,
eu fiind nu istoricul, ci naratorul şi... "eroul". Astfel,
cititorul se află în faţa unei cărţi de istorie scrise altfel decât
o carte de istorie. Am încercat să depăşesc abordarea specifică,
uneori seacă şi să-i ofer cititorului o lucrare care să nu-l
plictisească. Dacă am şi reuşit voi şti doar după ce voi afla că
editura a mai tras un supliment de tiraj!
Sigur, maniera de abordare are unele condiţionări, de pildă
trimiterile infrapaginale nu-şi au locul într-o poveste. Dar
documentele incluse pot fi identificate relativ simplu pentru că
toate dosarele consultate în Arhivele Naţionale de la Kew sunt
trecute la Bibliografie. Pe de altă parte, cei familiarizaţi cu
aceste arhive ştiu că dosarele nu sunt paginate. Aşa că am optat
pentru această formulă. În fond nu acest lucru este important, ci
"jocul" căruia i-au căzut victimă mai multe generaţii. Deşi Istoria
nu este ştiinţa lui "ce-ar fi fost dacă n-ar fi fost cum a fost",
nu pot să nu-mi pun o întrebare: Dacă schimbul de mesaje dintre
conducerile Foreign Office şi SOE ar fi ajuns cu adevărat la Iuliu
Maniu, lovitura de stat de la 23 august ar mai fi avut loc?
- Domnule Mihai Retegan, în urmă cu aproape un an şi
jumătate aţi avut amabilitatea să răspundeti unor întrebări
adresate de Ziarul de Duminică în care ne vorbeaţi despre
documentele istorice încă neexplorate existente în arhive din
diferite ţări. Ce lucruri noi au mai apărut între timp?
- Domnule Stelian Ţurlea, cred că la prima noastră întâlnire
nu am fost suficient de explicit: este necesar un efort susţinut
din partea instituţiilor de profil din ţară, a institutelor de
cercetare şi în primul rând a Arhivelor Naţionale, de a organiza
adevărate "campanii" în arhivele şi bibliotecile europene. Ne place
sau nu ne place, trebuie să recunoaştem că suntem departe de
realizările din anii şaptezeci şi optzeci, când nu doar marile
lăcaşuri de cultură din Franţa, Germania, Marea Britanie, Austria,
SUA sau Italia au fost "răscolite" de arhivişti şi istorici din
Bucureşti, Iaşi, Cluj sau Sibiu, ci şi acelea din Ungaria, URSS,
Cehoslovacia sau Polonia. Stau mărturie zecile de mii de documente
microfilmate sau fotocopiate existente în Arhivele Naţionale, ca şi
ediţiile de documente publicate. Iar astăzi, cu excepţia unei
firave recolte din arhivele moscovite (spun firave având în vedere
ceea ce bănuim că se află acolo) de pe vremea când profesorul Ioan
Scurtu era directorul general al Arhivelor Naţionale, descoperirile
sunt rezultatul unor eforturi private. Mai este un lucru: în acei
ani la care m-am referit mai înainte, rezultatele diferitelor
cercetări erau publicate în Revista Arhivelor. Există
colecţia, oricine o poate consulta.
- Ne spuneaţi atunci că orice îndoctrinare este periculoasă
şi se poate întoarce împotriva promotorilor ei. Credeţi că a
învăţat cineva această lecţie?
- Va trebui să mai aşteptăm, îndoctrinarea fiind un proces
ceva mai îndelungat. Cred că cel puţin pentru o generaţie vom fi
salvaţi de aşa ceva, dar ar trebui să ne gândim că îndoctrinarea
poate lua şi alte forme, nu doar cele, să le spunem, tradiţionale.
Ar fi absurd să ne gândim că doar extremele eşichierului politic au
avut tentaţia îndoctrinării? Sigur că nu! Dar fiinţa umană nu are
nevoie de aşa ceva, ea trebuie să aleagă singură ce vrea să facă
sau încotro vrea să meargă, în afara oricărei presiuni sau
persuasiuni.
- Putem spune că am aflat destul despre istoria noastră
relativ recentă?
- Nu, cercetarea şi cunoaşterea sunt procese care se derulează
continuu. Iar arhivele se tot deschid, astfel că istoricii au
"materie primă" din belşug. Sigur, am aflat multe despre multe
lucruri, despre rezistenţă şi represiune, despre funcţionarea
partidului-stat, despre nomenclatura de partid, despre unele dintre
atitudinile pe care România le-a avut în anumite momente ale
perioadei numite Razboiul Rece. Dar mai sunt şi alte lucruri.
Important mi se pare în acest moment să lărgim cadrul cercetării,
să ieşim din arhivele româneşti şi să ne îndreptăm spre arhivele
altor state. În fond, România era parte a unui sistem politic,
militar şi economic. Trebuie să lărgim aria de investigare şi să
vedem cum erau receptate demersurile româneşti în primul rând la
"aliaţi". Eu personal aş dori să aflu mai întâi ce gândea un lider
din blocul sovietic despre o anumită mişcare a României şi apoi
ecourile acesteia în lumea liberă. Când am publicat în 1998
lucrarea despre Primăvara de la Praga, am consultat documente din
arhivele fostelor partide comuniste din Cehoslovacia şi Ungaria. În
condiţiile în care la acea dată arhivele de la Moscova erau
"sigilate",informaţiile obţinute de la cehoslovaci şi unguri s-au
dovedit capitale pentru înţelegerea unor evenimente. Deci acolo
trebuie mers, în arhivele din ţările fostului bloc sovietic.
- Ce anume lipseşte pentru a avea o istorie cât de cât
corectă şi exhaustivă a perioadei comunismului?
- "Cât de cât corectă" în materie de scriere a istoriei nu se
poate! Ori e corectă, ori nu e! Cât despre "exhaustivă", nu cred că
cineva se gândeste că ar fi posibil. Oricum lipsesc câteva lucruri,
iar altele se află în exces. Dintre acestea din urmă aş menţiona
spiritul vindicativ prezent în unele dintre lucrările apărute în
ultimii douăzeci de ani - şi care nici măcar nu sunt scrise de
istorici... Ne mai lipsesc spiritul critic, obiectivitatea,
detaşarea... Puţine sunt lucrările care aplică principiile
metodologice ale cercetării istorice. Cred că nici generaţia de
după noi nu va fi capabilă să întrunească toate aceste calităţi.
Dar poate că mă înşel.
- Cum apare istoria în manulalele de şcoală la care aţi
contribuit? Cât de multe dintre ideile dvs. răzbat şi în aceste
manuale?
- Domnule Stelian Ţurlea, nu am introdus ideile mele în
manualul de clasa a XII-a apărut acum câţiva ani. Nu aş vrea să mă
acuzaţi de... manipulare! A fost un volum cerut în multe licee din
ţară, ceea ce mă face să cred că profesorii şi elevii au apreciat
echilibrul în care a fost scris.