Ce se înţelege prin literatură-literatură?
Ziarul Financiar
20.01.2011
Cum funcţionează textul literar? Prin ce mijloace îl emoţionează pe cititor? La aceste întrebări am să încerc să răspund în serialul de faţă.
Acesta este conceput sub forma unui dialog. Cele două
personaje angajate într-o lungă discuţie în paginile lui sunt
imaginare. Primul în ordinea venirii în scenă, să-i spunem
domnul "Italice" (replicile sale sunt tipărite cu litere aplecate),
este un tânăr generic, care are încă multe de învăţat, dar care, în
stilul binecunoscut al tinerilor, contestă sau măcar pune sub
semnul îndoielii adevărurile care i se transmit (spre deosebire
însă de mulţi tineri reali, el are fair-play şi o dorinţă
reală de a înţelege). Al doilea, domnul "Drepte", este un iubitor
de literatură mai experimentat, dispus să asculte şi să examineze
şi opinii diferite de ale lui (la rândul lui, acest domn se
deosebeşte de specialiştii reali prin răbdarea de a explica
pe înţelesul oricui ceea ce ştie).
Subiectul discuţiei îl
reprezintă, repet, mecanismul prin care se produce, cu ajutorul
cuvintelor, emoţia estetică.
- Nu de comparaţii mă cutremur, ci de abundenţa lor.
Necesitatea impurificării o înţeleg sau, mai exact spus,
inevitabilitatea impurificării. Dar sunt tentat să cred că o operă
este cu atât mai valoroasă, cu cât este mai pură. Am convenit că
raţiunile extraestetice ţin de istoricul elaborării. După
cum singur ai demonstrat, elanurile vitale se convertesc în
creaţie artistică. Deci, opera poate avea o origine impură,
dar ca rezultat final trebuie să ajungă la un cât mai înalt grad de
puritate. Oare nu este acesta un criteriu de stabilire a valorii
estetice? Sunt convins că nu se poate atinge absolutul, la fel cum,
în industria chimică, puritatea argonului va trece, poate, dincolo
de 99,999 la sută - cât măsoară acum, dar nu va ajunge niciodată la
100 la sută. Însă, chiar dacă nu se poate atinge absolutul, se
poate tinde spre absolut şi acesta ar putea fi un resort al
progresului. În aceste condiţii, nu înţeleg de ce teoretizezi cu
atâta nonşalanţă caracterul impur al obiectului estetic. Nu mai
pledezi pentru valoare? Nu te mai interesează
performanţa?
- Valoarea nu este unul şi acelaşi lucru cu puritatea
obiectului estetic. Un asemenea obiect poate fi, să zicem, impur,
dar filonul de artă pe care îl conţine se poate dovedi superior ca
valoare unei creaţii de o puritate maximă. Dacă am face o hartă a
obiectelor estetice şi o hartă a valorilor estetice am constata că
între ele nu există o identitate. Studiind, de exemplu, repartiţia
valorilor estetice în domeniul manifestărilor lingvistice ne dăm
seama că textele literare propriu-zise conţin valoare, dar şi
nonvaloare, iar textele neliterare conţin nonvaloare, dar şi
valoare. Bineînţeles că valoarea se găseşte cu precădere în
textele literare. Dar nu se găseşte numai în cuprinsul lor.
Situaţia seamănă cu repartiţia apei pe planeta noastră: apă se
găseşte mai ales în mări şi oceane, dar se găseşte şi în zona
numită convenţional "uscat"; totodată, în mări şi oceane nu se
găseşte numai apă.
-Teoretic pare simplu. Dar practic…
- Tocmai că teoretic nu este simplu, în timp ce practic totul
se află la nivelul evidenţei. Să luăm câteva exemple. Romanul
Nicoară Potcoavă al lui Mihail Sadoveanu…
- De ce tocmai Nicoară Potcoavă? Pentru că este un
roman istoric care îţi ilustrează perfect teza, având prin
definiţie un caracter hibrid? Pretind să discutăm, dimpotrivă,
despre opere care reprezintă literatura-literatură…
- Nu ştiu ce înţelegi tu prin această literatură-literatură şi
de aceea te las pe tine să aduci un titlu-titlu în
discuţie-discuţie…
- Să zicem, Bunavestire de Nicolae Breban.
- L-ai citit?
- …
- Dacă l-ai citit, nu se poate să nu-ţi aduci aminte că este
construit pe o teorie a puterii; după opinia lui Nicolae Breban,
între oameni - chiar şi când sunt numai doi la număr - se
instaurează în mod inevitabil o relaţie de stăpân-sclav sau
călău-victimă. Această componentă ideologică constituie partea
"neliterară" a romanului…
- Faci greşeala - făcută de mulţi literaţi de orientare
estetizantă - de a considera ideologia neasimilabilă în
literatură.
- Dimpotrivă, o consider perfect asimilabilă, numai că în
romanul lui Nicolae Breban este neasimilată. Ca şi în alte
romane ale sale, scriitorul urmăreşte în mod insistent să
demonstreze că lumea, inclusiv cea mai mică lume completă: cuplul,
se organizează întotdeauna în conformitate cu această dualitate,
reprezentată de dominat şi dominator.
- Exagerezi. Despre romanul Bunavestire se poate
spune, dimpotrivă, că este artistizat la maximum; personajul
principal, Grobei, gogolian şi kafkian în acelaşi timp, ne apare ca
un triumf al plasticităţii; este un bufon terifiant, o stafie a
mediocrităţii care a ieşit din cimitirul abstracţiilor şi bântuie
mica staţiune balneo-climaterică, descrisă, la fel, cu simţ plastic
de Nicolae Breban.
- Până aici, ai dreptate. Numai că la un moment dat acest
Grobei, devenind propagatorul unei doctrine mistico-filosofice,
începe să peroreze cu ardoare, iar scriitorul, contaminat de
fervoarea propriului său personaj, se lansează la rândul său în
lungi şi încâlcite digresiuni.
- Am înţeles. Dar, în cazul acesta, problema trebuie pusă
altfel: că într-o operă literară există părţi reuşite şi părţi
nereuşite.
- Nu reuşite şi nereuşite, ci artistice şi nonartistice. S-ar
mai putea da numeroase exemple.
ALEX. ŞTEFĂNESCU. Critic şi istoric literar, prozator,
dramaturg, publicist, realizator de emisiuni TV. Născut la 6
noiembrie 1947. Autor a 15 cărţi, dintre care a avut un mare ecou
"Istoria literaturii române contemporane. 1941-2000", apărută în
2005 (s-au scris despre ea 270 de articole pro şi contra, a fost
răsplătită cu Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei).
Emisiunea "Un metru cub de cultură" difuzată de Realitatea TV i-a
adus Premiul APTR pentru talk-show-uri pe 2004, iar altă emisiune,
"Istoria literaturii române contemporane povestită de Alex.
Ştefănescu" - Premiul APTR pentru emisiuni culturale pe 2008.
Adresa sa poştală este: Bucureşti, O.P. 22, c.p. 22. Cea
electronică este alex2108145@yahoo.com