Cât costă să ai o maşină nouă: între 124 şi 864 de euro se duc lunar pe benzină, asigurări şi taxe

Autor: Bogdan Alecu 20.01.2011

Costurile totale medii cu funcţionarea, taxele şi asigurările unui automobil nou se ridică în România la cel puţin 124 de euro pe lună, adică aproximativ salariul minim pe economie, în cazul unui model Dacia Logan cu cea mai slabă motorizare, şi pot depăşi 800 de euro pentru proprietarii unor limuzine precum Mercedes, bani cu care poate fi acoperită chiria unui apartament de lux cu trei camere din centrul Capitalei, arată o analiză ZF.

Utilizarea unui model Skoda Octavia, 1,6 TDI, presupune cheltuieli lunare de circa 162 de euro, în timp ce un BMW X5, cu motor diesel de 3,0 litri, implică un cost lunar de 487 de euro.

Astfel, fără a lua în calcul şi revizia, posesorul unui Logan ajunge să plătească în primul an aproape un sfert din preţul de achiziţie al maşinii pentru combustibil, taxe şi asigurări, iar în cazul în care acesta este achiziţionat prin credit sau leasing, costurile anuale ajung chiar să se dubleze.

"Rata lunară la Casco se ridică la 136 de lei, în timp ce RCA-ul pe şase luni m-a costat ultima oară 225 de lei. Cea mai mare cheltuială e însă cu benzina, circulând prin Bucureşti trebuie să fac plinul de cel puţin trei ori pe lună, ceea ce înseamnă un cost de circa 700 de lei", spune Ionel, proprietarul unei Dacia Logan.

Costurile cresc pe măsură ce clienţii aleg maşini cu motorizări pe benzină mai puternice, care consumă mai mult combustibil faţă de un motor diesel, mai mic, dar şi în funcţie de preţul de achiziţie, care influenţează direct costul cu asigurarea CASCO.

Pe fondul recesiunii, comportamentul românilor a început să se schimbe, astfel că în momentul achiziţiei clienţii nu mai sunt atenţi doar la preţul maşinii, ci ajung să selecteze automobilele şi în funcţie de costurile viitoare implicate, potrivit jucătorilor din piaţa auto.

"Clienţii se uită în primul rând la capacitatea cilindrică a motorului. Unul de peste 2,0 litri implică taxe şi impozite mult mai mari, aşadar toţi se feresc să depăşească acest prag, inclusiv în ceea ce priveşte utilitarele", a spus directorul unui dealer din Capitală.

După ce se alege motorul, al doilea criteriu îl reprezintă norma de poluare. Dacă până la 31 decembrie toţi cei ce achiziţionau un automobil dotat cu motor Euro 5 erau scutiţi de taxă, de la începutul anului 2011 acest lucru se aplică doar pentru motoarele Euro 6.

Pentru noua taxă de poluare, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie, cea mai mică valoare porneşte de la 50 de euro şi este valabilă pentru motoarele mai mici de 1,1 litri. În acelaşi timp, pentru o Dacia Logan cu motor de 1,2 litri taxa porneşte de la 76 de euro, în timp ce pentru o limuzină sau SUV de lux aceasta poate ajunge la aproape 1.900 de euro.

Nu pleci fără asigurare din showroom

Preţul achitat către dealerul auto la achiziţionarea unui autoturism este cel mai important, dar nu este singurul. Chiar înainte de a ridica maşina de la showroom, trebuie achitată asigurarea obligatorie RCA şi chiar asigurarea CASCO, opţională, pentru ca maşina să fie asigurată încă din primele momente de funcţionare.

Dacă asigurarea de tip CASCO se calculează în primul rând în funcţie de preţul automobilului, pentru cea obligatorie se ia în calcul capacitatea cilindrică a motorului. Astfel, la un motor de peste 2,0 litri se înregistrează o creştere nu numai în ceea priveşte impozitul, ci şi asigurarea obligatorie.

Un cost tot mai "arzător" în ultimii ani pentru şoferi este cel al combustibililor. Cei care parcurg anual peste 15.000 km pot ajunge la costuri de peste 1.500 de euro pentru benzină sau motorină. Spre exemplu, proprietarul unui model Skoda Octavia, cu motorizare 1,6 TDI, va plăti anual sub 800 de euro pe motorină, luând în calcul un rulaj de 15.000 km şi consumul mediu indicat de constructor. Pe de altă parte, proprietarul unei limuzine Mercedes-Benz ar trebui să aloce peste 1.700 de euro pe benzină, în condiţiile în care un motor de peste 4,0 litri atrage după sine şi o creştere a consumului de carburant.

În primul an, proprietarul unui Logan de 6.200 de euro va plăti în total pe asigurări, taxe şi impozite aproape 1.500 de euro, adică un sfert din valoarea maşinii. Pe de altă parte, în cazul unei limuzine Mercedes-Benz costurile din primul an, fără a include revizia, vor fi de peste 10.000 de euro, sumă din care mai mult de 5.000 de euro reprezintă asigurarea de tip CASCO, în timp ce impozitul anual este de 1.600 de euro, adică de aproape 150 de ori mai mare decât în cazul unui Logan. În ceea ce priveşte piaţa locală în 2011, se observă o tendinţă prin care dealerii se concentrează asupra motorizărilor mai mici, potrivit jucătorilor din piaţă, un prim exemplu fiind dispariţia motorizării de 2,2 litri diesel din gama modelului Ford Mondeo, care pe fondul taxelor ridicate a înregistrat anul trecut o cerere scăzută din partea clienţilor.