Povestea fabricii româneşti în care s-a produs primul detergent: de la marca locală Alba la Tide şi Ariel

Autor: Cristina Roşca 23.01.2011

Fabrica de detergenţi din Timişoara, în care în 1958 începea producţia Alba, primul detergent praf din România, livrează astăzi sute de mii de sticle de Ace, Fairy, cutii şi pungi de detergent Tide, Ariel şi Bonux către 130 de milioane de consumatori din toate ţările din jurul României.



"Producem cât este nevoie", spune Adina Pascu, românca de 39 de ani care conduce fabrica de la Timişoara. Deşi nu dă cifre legate de valoarea sau volumul vânzărilor, Pascu spune că în ultimii cinci ani "producţia s-a dublat".

Cu toate acestea, când este întrebată de cele mai mari provocări ale anului 2010, Pascu spune că "a fost un moment în care a fost nevoie să cerem sprijinul altor fabrici din regiune pentru a fi siguri că acoperim cererea. Întotdeauna această decizie este grea, pentru că obiectivul nostru este să acoperim cererea în totalitate cu produse fabricate în Timişoara".

Adina Pascu şi-a finalizat studiile universitare în 1994, după ce a absolvit Facultatea de Electrotehnică de la Timişoara. Printre funcţiile anterioare pe care le-a ocupat se numără cea de dry laundry operation manager în cadrul fabricii de detergenţi P&G de la Timişoara sau cea de liquids operation manager, pe care a ocupat-o în cadrul fabricii P&G din localitatea Novomoskovsk.

Detergenţi S.A. a avut în 2009 o cifră de afaceri de 18,6 milioane de euro, în creştere cu 60% faţă de 2008, şi un profit net de aproape 1,8 milioane de euro, de peste trei ori mai mare decât în perioada anterioară.

"Producţia de detergenţi de vase pentru o zi este suficientă pentru a furniza întregii populaţii a României necesarul pentru o lună", spunea ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, Mark H. Gitenstein, prezent la aniversarea de 15 ani a fabricii P&G de la Timişoara.

În octombrie 1995, P&G, cel mai mare producător local de bunuri de larg consum nealimentare, achiziţiona de la stat fabrica de detergenţi. Şase luni mai târziu, compania începea să producă Tide. Astfel, era detergentului Alba începea să apună, iar la Timişoara, începând cu 1996, s-a scris o nouă istorie, cea a detergentului Tide ambalat în cutie de carton de 450 de grame. Acum, toţi detergenţii produşi în inima Banatului alimentează magazinele statelor vecine.

De atunci au trecut 15 ani şi după investiţii de 50 de milioane de dolari, bani care s-au îndreptat în special în modernizarea fabricii şi în extinderea liniilor de producţie, la Timişoara, fabrica P&G, unde lucrează 300 de persoane, produce Ariel, Tide, Bonux, Ace şi Fairy.

"Gama de produse este însă mult mai variată acum. Dacă analizăm cazul detergentului, atunci ofeream doar detergent Tide la cutie, acum avem şi pungi şi cutii de la 100 de grame şi până la 15 kilograme", mai spune Adina Pascu.

Un angajat al P&G de la Timişoara spunea în timpul unui tur al fabricii că acum se produce într-o săptămână mai mult decât se producea la început în decursul unui an. În martie 2009, la Timişoara a început şi producţia Fairy. P&G a investit 10 milioane de dolari în noua linie de producţie, iar un an mai târziu compania exporta în Turcia Fairy, "care nu era prezent pe piaţă până nu l-am adus noi", explică Adina Pascu.

Din totalul producţiei de la Timişoara, circa 40% merge la export, în Bulgaria, Serbia, Turcia şi Polonia. Primul produs care a trecut graniţele ţării a fost detergentul Bonux, iar destinaţiile au fost pieţele vecine, Bulgaria şi Serbia. Toate produsele realizate în Banat sunt însă livrate şi pe piaţa locală.

Acestora li se adaugă însă cele realizate la fabrica din Urlaţi şi altele din import. Astfel, dintr-un total de peste 300 de produse ale P&G comercializate pentru peste cinci miliarde de consumatori din 140 de ţări, pe piaţa locală există 23. Printre cele mai noi prezenţe se numără Pampers Sleep & Play şi Ariel capsule gel, potrivit lui Sotirios Marinidis, cel care ocupă funcţia de director general al P&G România din iulie 2009.

În România sunt produse branduri precum Pampers sau Gilette, dar sunt realizate şi şampoanele şi balsamurile de păr Head & Shoulders, Pantenne, Wash & Go şi Blendax.

Începând cu luna iulie a început producţia la Urlaţi, în fabrica ridicată de la zero, în care P&G a investit 100 de milioane de dolari, a treia investiţie ca valoare pe ansamblul grupului şi singura din Europa în acest an. Din totalul producţiei de aici, circa 90% merge la export către ţări precum Rusia, Ucraina şi Turcia.

După deschiderea fabricii de la Urlaţi numărul angajaţilor a depăşit 1.000 de oameni, faţă de circa 100 în 1995, când a fost achiziţionată fabrica de detergenţi din Timişoara. "Când am preluat, am preluat cu totul, cu angajaţi cu tot", îşi aminteşte Adina Pascu. Majoritatea au rămas în fabrică şi acum au început să se pensioneze, adaugă ea.

Vânzări în scădere în România

În ultimii doi ani businessul Procter & Gamble la nivel local a intrat pe un trend descendent, pe fondul scăderii consumului.

Compania a obţinut în 2009 o cifră de afaceri de 280 de milioane de euro, în declin cu 11% faţă de anul anterior. Reprezentanţii companiei nu au comunicat deocamdată rezultatele financiare pe 2009, dar cele mai recente estimări ale companiei indicau un avans al vânzărilor în 2010 şi degajau mult optimism legat de acest an, când "consumul ar putea da semne de revenire începând din vară".

Businessul P&G în România este unul dintre cele mai importante din regiune, în condiţiile în care din ţară Sotirios Marinidis coordonează activitatea regiunii Balcanilor. La Bucureşti există un centru de achiziţii de unde este coordonată întreaga regiune, iar la Timişoara se mai află şi un centru logistic.

Fabrica în cifre

18,6 mil. euro este cifra de afaceri a companiei în 2009.

60% - a fost în 2009 avansul vânzărilor fabricii.

1,8 mil. euro - profitul net în 2009.

300 de angajaţi

40% - ponderea exporturilor în vânzări anul trecut.

Mărci produse: Ariel, Tide, Bonux, Ace şi Fairy