Cutremur la vârful Google: Larry Page, unul dintre fondatorii motorului de căutare, preia funcţia de director executiv

Autor: Magraon Andreea 23.01.2011

În perioada mandatului de CEO de un deceniu al lui Eric Schmidt, Google şi-a mărit puternic veniturile şi profitul, însă compania a înregistrat eşec după eşec în lupta cu Facebook sau Twitter, iar din ce în ce mai multe voci acuză gigantul că rezultatele la căutări au început să fie irelevante.



Google, cel mai popular motor de căutare din lume, a pus capăt managementului tripartit care a caracterizat compania în ultimii zece ani, numindu-l pe cofondatorul Larry Page în funcţia de CEO.

Cutremurul din cadrul companiei vine în condiţiile în care Google se confruntă cu un nou rival: Facebook, cea mai mare reţea de socializare din lume, cu 600 de milioane de utilizatori. Deşi Google domină de zece ani căutările pe internet, compania nu a reuşit până acum să devină o forţă pe piaţa socializării online, unde pierde trafic în favoarea unor nume precum Facebook şi Twitter, care au început să atragă angajaţi de valoare şi venituri din publicitate.

O problemă pentru Google o reprezintă şi rezultatele din ce în ce mai puţin relevante, în contextul în care rezultatele livrate de motorul de căuare sunt "infestate" de numărul uriaş de site-uri care fură conţinut sau adună la un loc date preluate din mai multe surse doar pentru a fi plasate cât mai bine în "căutările pe Google" şi pentru a câştiga bani din publicitatea online. Cotidianul britanic The Guardian scria, de altfel, recent că Google a devenit un "paradis tropical" pentru comercianţi şi pentru site-urile care fură conţinut pentru a face bani din reclame, astfel că utilizatorii încep să găsească tot mai greu informaţii relevante pe net.

Eric Schmidt, care va părăsi funcţia de CEO în favoare a lui Larry Page în luna aprilie, a declarat că executivii motorului de cercetare (cei doi şi cofondatorul Sergey Brin - n. red.) au decis să-şi "clarifice" rolurile, astfel încât "să existe o diferenţă clară între responsabilităţile de la nivelul companiei".

Într-un interviu pentru cotidianul britanic Financial Times, Schmidt a negat afirmaţiile potrivit cărora schimbările au survenit unor ameninţări din partea vreunui concurent şi a susţinut că procesul de decizie în cadrul Google trebuie accelerat deoarece există "un set complex de oportunităţi". Analiştii susţin însă că modelul tripartit de conducere din ultima decadă s-a dovedit a fi unul de succes, dar nu atât de necesar. "A funcţionat pe o scală foarte mică", a declarat Youssef Squali, analist la grupul de investiţii Jefferies.

Schmidt, în vârstă de 55 de ani, a declarat că după ce va părăsi funcţia, se va concentra asupra parteneriatelor, relaţiilor cu clienţii, contactelor cu statul şi dezvoltării tehnologiei pe care se bazează Google. El va fi de asemenea consilier al lui Larry Page şi Sergey Brin. Schmidt va primi 100 mil. dolari în acţiuni şi bani pentru perioada în care a fost CEO.

Veniturile Google au crescut cu 24% anul trecut, la 29,32 mld. dolari, iar profitul net a urcat cu 30%, la 8,5 mld. dolari. În trimestrul al patrulea din 2010, încasările s-au majorat cu 26,5%, la 8,44 mld. dolari, iar profitul net a avansat cu 29%, la 2,54 mld. dolari.

Spre deosebire de Schmidt, Larry Page (38 de ani) este cunoscut ca o persoană retrasă, care în timpul şedinţelor nu-şi priveşte în ochi interlocutorii, ci butonează telefonul său cu sistem Android. S-a ştiut că într-o zi Page va deveni CEO, scrie Ken Auletta, cel care în 2009 a scris o carte despre Google, în The New Yorker. Nu îi place să vorbească în public şi urăşte să aibă un program încărcat. Page de asemenea crede că îşi pierde vreme dacă stă prea mult cu jurnaliştii, analiştii sau oficialii instituţiilor publice.

Google este cel mai folosit motor de căutare de pe piaţa locală, iar sistemul de publicitate online este folosit de mii de companii din România. Compania nu dă detalii despre veniturile din România, dar afacerile sale sunt estimate la milioane de euro.

Piaţa de publicitate online din România este de 12 mil. euro.

Momente cheie în evoluţia Google

1996 Larry Page şi Sergey Brin, doi studenţi la Universitatea Standford, încep să colaboreze la un motor de căutare, denumit BackRub.

1998 Andy Bechtolsheim, cofondatorul companiei americane Sun, scrie un cec de 100.000 de dolari pentru o companie care urma să se înfiinţeze: Google.

1999 Compania primeşte o finanţare de 25 mil. $ de la Sequoia Capital şi Kleiner Perkins.

2000 Compania lansează serviciul de publicitate online asociat căutărilor pe net. Page şi Brin se opun în prima fază ideii. Compania devine oficial cel mai mare motor de căutare online, cu un miliard de pagini web indexate.

2001 Eric Schmidt devine CEO într-un sistem de conducere tripartită, alături de Brin şi Page.

2004 Google se listează la bursă, iar acţionarii companiei devin milionari peste noapte. Valoarea Google este stabilită la 23 mld. $. Page, Brin şi Schmidt promit că vor conduce compania timp de 20 de ani.

2006 Google cumpără YouTube, cu 1,6 mld. dolari.

2007 Compania lansează Android, o platformă software pentru telefoane mobile. Un an mai târziu, Google lansează şi Chrome, propriul browser.

2010 Schmidt, pe de o parte, şi Page şi Brin pe de altă parte au opinii diferite în legătură cu cenzurarea rezultatelor pentru căutările din China.

2011 Schmidt anunţă că renunţă la funcţia de CEO în favoarea lui Page.