Ensight: E nefiresc că nu au existat falimente răsunătoare

Autor: Ioan Dornescu 26.01.2011

Afacerile Ensight Management Consulting s-au diminuat cu circa 20% anul trecut, la 4,7 milioane de euro, iar în 2011 ar putea stagna sau creşte cu câteva puncte, a declarat Robert Maxim, managing partner al firmei de consultanţă în management.

"Dacă piaţa va creşte, ar trebui să creştem şi noi. Cred că în 2011 ne vom menţine la acelaşi nivel sau poate va exista o creştere uşoară, de câteva procente", a declarat Maxim.

Afacerile firmei s-au diminuat anul trecut la 4,7 milioane de euro, de la 5,9 milioane de euro în 2009.

Una din patru companii aflate în insolvenţă a intrat în faliment

"Problema din 2011 este următoarea: cererea, deşi este omniprezentă, nu este solvabilă, companiile având o «mică problemă» de lichidităţi." Potrivit sursei citate, piaţa de profil s-a contractat cu circa 45% în intervalul 2008-2010, la 180-200 milioane euro.

Maxim a afirmat că majoritatea clienţilor firmei provin din sectoarele energie şi utilităţi, bănci şi asigurări - care generează împreună circa 65% din cifra de afaceri -, respectiv retail şi distribuţie, cu o pondere de 18-20%.

Ensight nu a avut proiecte în domeniul public. Întrebat de ce nu a încheiat contracte cu autorităţile, Maxim a răspuns că firma a fost "foarte ocupată" cu clienţii din mediul privat. "Pe de altă parte, de când a venit criza, nici cererea din partea autorităţilor publice nu este chiar solvabilă. Sunt cicluri lungi de contractare şi încasare", a adăugat consultantul.

Referindu-se la perspectivele sectorului de retail, reprezentantul firmei a afirmat că perioada de criză poate genera oportunităţi de expansiune pentru mulţi jucători. Pe de altă parte, el a afirmat că pe acest segment există tensiuni între retaileri şi furnizori, generate printre altele de faptul că primii realizează produse sub brand propriu.

În domeniul bancar, Maxim a afirmat că există diferenţe între agenda jucătorilor mari şi planurile celor mici. "Băncile mari au preocupări legate de expunere şi rentabilitate, iar cele mici au probleme legate de specializare. Restructurarea este însă pe agendă indiferent de liga în care se joacă", a afirmat el.

Maxim a mai spus că se aşteaptă la noi intrări pe piaţa din România. "Există jucători mari care «cochetează» cu ideea de a veni în piaţa locală de ani şi ani de zile, iar criza actuală poate fi o oportunitate."

Pe de altă parte, reprezentantul Ensight estimează că numărul insolvenţelor va creşte, în condiţiile în care fluxul de numerar al companiilor nu s-a ameliorat. "În România nu am avut falimente răsunătoare. Este cumva nefiresc. Băncile au dat dovadă de multă răbdare şi au făcut bine", a afirmat el.

Firma a fost înfiinţată de Maxim în anul 2000, sub denumirea de eNsight Management & IT Consulting. În 2008, consultanţii Roland Teufel şi Harald Ditter au fost cooptaţi ca parteneri, iar firma a devenit doi ani mai târziu membru afiliat al reţelei de consultanţă Eurogroup Consulting.