Fabulosul Arcimboldo a ajuns la Washington/ de Adrian-Silvan Ionescu
La National
Gallery of Art din Washington, D.C. a fost deschisă expoziţia unuia
dintre cei mai originali, inovatori şi criptici pictori ai veacului
al XVI-lea, Giuseppe Arcimboldo. Operele sale, destul de puţine la
număr, sunt răspândite în multe muzee şi colecţii ale lumii, aşa că
efortul de a reuni cât mai multe dintre ele într-o expoziţie de
anvergură este pe cât de lăudabil pe atât de
spectaculos.
Artistul a fost
unul dintre plasticienii independenţi, greu de categorisit şi
etichetat, care nu a avut emuli şi nici urmaşi.
După dispariţia sa,
lucrările au trecut printr-o îndelungă şi nemeritată uitare, până
ce au fost redescoperite de suprarealişti, care şi l-au revendicat
pe artist drept înaintaş. Stăpân pe o tehnică impecabilă, minuţios
observator şi reproducător al naturii înconjurătoare, psiholog şi
ironist de forţă, Arcimboldo a ştiut să subjuge motivul natural
fanteziei sale debordante spre a caricaturiza
umanitatea.
Giuseppe
Arcimboldo (1526-1593) s-a născut la Milano, ca fiu al unui pictor.
A îmbrăţişat aceeaşi carieră artistică şi, până la 36 de ani, a
lucrat în mediul ecleziastic, executând schiţe pentru vitraliile
domului din oraşul natal, pictură de frescă pentru catedrala din
Monza şi cartoane de tapiserie pentru catedrala din Como. Pe lângă
acestea, s-a afirmat prin ilustraţii de faună şi floră atât de
apreciate într-o epocă în care ştiinţele naturale erau marea
pasiune de "diletanti" a seniorilor laici sau religioşi. De curând
au fost descoperite nişte albume cu desene de-ale sale în
biblioteci şi muzee de la Viena, Dresda şi Bologna. Se pare că
această înclinaţie către studiul istoriei naturale i-a asigurat
viitorul: în 1562 este numit portretist al arhiducelui Maximilian
de Habsburg (1527-1576), fiul lui Ferdinand I (1503-1564), împărat
al Sfântului Imperiu Roman de Naţiune Germană (1558-1564), care era
fratele mezin şi urmaşul la tron al lui Carol Quintul. Când
Maximilian devine, la rându-i, împărat în 1564, artistul capătă
râvnita poziţie de pictor al Curţii Vieneze, unde deja trăia de doi
ani.
Anotimpurile cu chip
de om
Stăpânitor
luminat, cu solidă educaţie umanistă deprinsă la Madrid, la curtea
unchiului său, Maximilian II era foarte interesat de ştiinţele
naturale. Când s-a instalat pe tron, a adus la Viena un elefant şi
a fondat o grădină zoologică şi una botanică. Iar naturaliştii şi
oamenii de ştiinţă aveau în împărat un protector generos, care le
încuraja studiile şi le oferea mijloace să-şi întreprindă
cercetările. Nu putea exista un mediu mai propice decât acesta
pentru manifestarea capacităţilor combinatorii şi sintetice ale lui
Arcimboldo.
Deprins a face
desene amănunţite de plante şi animale, artistul a început să
execute portrete compozite, simbolice, folosind repertoriul pe care
i-l ofereau produsele livezii, viei şi grădinii de zarzavat.
Motivul anotimpurilor nu era o noutate: încă din Evul Mediu târziu,
breviarele şi cărţile de rugăciuni decorate cu miniaturi cuprindeau
scene în care fiecare sezon era reprezentat printr-o activitate
specifică; apoi, contemporanul său, Pieter Bruegel cel Bătrân - ale
cărui opere se numărau printre mândriile colecţiilor suveranilor
casei de Habsburg - le-a ilustrat prin muncile agricole şi prin
specificul vieţii rurale. Arcimboldo a mers la origini, la un
limbaj al formelor naturale esenţiale, aşezate într-un raport
elocvent unele faţă de altele. "Anotimpurile" sale se prezintă
ca patru portrete în profil, destinate a fi expuse faţă în faţă:
"Iarna" cu "Primăvara" şi "Vara" cu "Toamna". Pe fondul întunecat se
decupează chipurile încruntate sau surâzătoare ale fiinţelor
destinate a reprezenta fiecare sezon, pentru iarnă şi toamnă
trăsături masculine, pentru primăvară şi vară, feminine. Un trunchi
scorburos, cu un ciot drept nas şi o iască drept buze, cu muşchi şi
rămurele în locul bărbii ţepoase şi frunze de iederă ca păr,
întrupează "Iarna". Pe
umeri are prinsă o pelerină din rogojină - cu iniţiala M, de la
numele împăratului, împletită în textură - iar la gât îi atârnă,
drept ornament, o lămâie şi o portocală cu frunzele lor verzi,
cerate.
În portretul
"Primăverii" (foto 7) au
fost identificate 80 de soiuri diferite de flori. Chipul este
îmbujorat şi vesel, contrastând cu ridurile şi expresia
morocănoasă a "Iernii".
Gulerul alb şi atitudinea mândră a personajului îl plasează în
clasa aristocraţiei.
Şi "Vara" este radioasă şi râde din
tot sufletul cu dinţi de fasole şi buze de cireşe. Straiul elegant
este făcut din împletitură de spice, pe guler este ţesută semnătura
artistului, iar data se află pe umăr. Între grâne şi legume apar
porumbul şi vânăta, proaspăt aduse din Lumea Nouă, respectiv din
Arabia.
În trăsăturile
bărbăteşti, vulgare - ca ale unui ţăran abrutizat de muncă şi
băutură - ale "Toamnei"
sunt adunate roadele specifice: struguri, mere, pere, gutui,
dovleci şi frunzele decorative ale tuturor acestora, susţinute la
umeri de un veşmânt format din scândurile unei buţi de vin.
Picturile au fost executate în 1563.
La cererea
împăratului, căruia lucrările i-au plăcut foarte mult şi a dorit
să-şi împărtăşească trăirile estetice şi altor capete încoronate,
artistul a făcut copii, unele la 10 ani diferenţă. Spre finele
carierei avea să se reîntoarcă la tema anotimpurilor realizând o
lucrare în care le-a concentrat într-o singură figură (foto 8). De
data aceasta nu a mai apelat la profil, ci a preferat impostarea
trei sferturi. Trăsăturile de bază sunt ale iernii care, prin
trunchiul cu scoarţa aspră ce sugerează ridurile şi cioturile
presărate pe ea, ca nişte ciorchini de negi şi bube, dau un aspect
hidos, mefiant, acestui chip matusalemic, ursuz, pe care nici chiar
strălucitoarele ornamente - colierul de flori şi cerceii din cireşe
ce evocă primăvara, pandantivele din spice de grâu ca atribute ale
verii şi boneta din struguri şi mere ca produse ale toamnei - nu
reuşesc să-l înveselească.
Pare o parabolă a
bătrâneţei, căreia nu i se mai potrivesc podoabele celorlalte
vârste, contigue anotimpurilor roditoare şi pline de voioşia
speranţelor împlinite. A fost avansată chiar ipoteza că ar putea fi
vorba despre un autoportret simbolic şi premonitoriu.
Autoportretul
Un autoportret al
artistului (foto 1), executat în peniţă şi laviu, se păstrează la
Galeria Naţională din Praga. Chipul prelung şi fin, barba scurtă,
ochii de nuanţă deschisă cu privire copleşitor de tristă, gulerul
plisat ce-i înconjoară obrazul subţiindu-i şi lungindu-i gâtul,
boneta simplă ce-i acoperă creştetul, dezvăluie trăsăturile
senioriale ale unui om din elită, spiritualizat şi preocupat,
obosit şi, poate, suferind. Greu de acceptat că acest aristocrat
sobru şi rafinat ar putea fi ghiduşul şi ingeniosul autor al
glumelor plastice, bogate în aluzii şi vii în cromatică, care i-au
încântat pe împăraţii şi curtenii de la Viena.
Dar Arcimboldo nu
a fost o excepţie în lumea artiştilor, unde era sesizată o
flagrantă discrepanţă între aspectul creatorului şi subiectele
abordatre ori modul lor de tratare: deşi alcoolic, cartofor şi
scandalagiu notoriu, dar autor de compoziţii cu tematică sacră,
Michelangelo Merisi da Caravaggio s-a reprezentat cu beretă de
catifea împăunată, haine scumpe şi spadă strălucitoare la brâu, ca
un adevărat cavaler, cu toate că era plebeu; Adriaen van Ostade,
autor de scene cu ţărani beţivi şi bătăi la han avea aerul unui
gentilom înveşmântat în straie de mătase neagră şi învăluit în
pelerină, cu mâna înmănuşată sprijinită pe garda spadei în
portretul pictat de confratele Frans Hals; în portretul datorat lui
Anthony van Dyck, Frans Snyders apare tot în haine bogate, negre,
cu guler şi manşete de dantelă fină, dar cu faţa trasă, ochii în
fundul capului, pomeţii proeminenţi, obrajii supţi şi pielea
gălbejită ca a unui bolnav de stomac sau de ficat, în totală
imposibilitate de a se bucura de plăcerile gastronomice pe care le
imortaliza în apetisantele sale naturi statice, unde vânatul şi
pescăria îşi disputau întâietatea în bucătăria caselor mari
olandeze. În autoportret, Arcimboldo are multe similitudini de
fizionomie şi psihilogie cu hieraticul "Necunoscut din Prado", acel
grande de Spania, măiastru portretizat, în negru, alb şi aur, de El
Greco.
Cele Patru
Elemente
O altă suită de
chipuri compozite este aceea a "Celor Patru Elemente": Pământ,
Aer, Apă, Foc. Folosind tot profilul şi închegarea trăsăturilor din
animale sau obiecte disparate, comprimate în poziţii uneori ciudate
spre a recompune nasul, urechea sau ochiul personajului, cele patru
picturi erau menite să completeze seria anotimpurilor. De fapt,
ambele suite au fost dăruite împăratului în ziua Anului Nou 1569,
fiind însoţite de un poem explicativ, cu peste 300 de strofe,
compus de umanistul italian Giovanni Battista Fonteo spre
glorificarea persoanei şi timpurilor de mare prosperitate ale
patronului.
În picturi
fuseseră inserate elemente ce trebuiau interpretate ca semne ale
măririi şi puterii Casei de Austria: atât "Pământul" cât şi "Focul" aveau la gât primul o
blană de berbec, iar al doilea un colier, cu referire directă la
Ordinul Lânei de Aur instituit de Habsburgi. În reprezentarea
animalelor care formau trăsăturile "Pământului" nu s-a ţinut seama de
dimensiunea lor reală şi nici nu sunt reduse la scară unele faţă de
altele (capul elefantului, ce constituie urechea şi pometul
personajului este mai mic decât vulpea şi iepurele ce formează
obrazul şi, respectiv, nasul, iar pielea de leu ce acoperă umărul
este de aceeaşi mărime cu aceea de berbec, care ornamentează
pieptul).
Aceeaşi situaţie
se păstrează şi la "Apă", unde au fost identificate
peste 60 de fiinţe acvatice, de la foci, morse şi ţestoase, la
sepii, cai de mare, stridii şi creveţi, homari şi crabi, rechini şi
pisici de mare, ţipari şi broaşte, ştiuci şi păstrăvi, totul
împodobit de corali stacojii şi perle strălucitoare.
"Aerul" nu s-a păstrat decât în
copii ulterioare şi era compus din zburătoare de tot
felul.
"Focul" are păr din flăcări, obraz
din silex, ureche şi nas din amnara, frunte din fitil, bărbie şi
gât din opaiţ, ceafă din mănunchi de lumânări aprinse, iar ochiul e
un muc de lumânare stins; bustul este format din ţevi de tun şi de
pistoale strânse în colanul de aur al ordinului mai sus
amintit.
Împăratul,
Bibliotecarul, Juristul, Bucătarii,
Grădinarii
Arcimboldo nu s-a
limitat doar la reprezentări simbolice, ci a pictat şi portrete ale
unora dintre curtenii şi slujitorii imperiali. Unul dintre cele mai
faimoase este acela al "Bibliotecarului", compus din
cărţi deschise sau închise, coperţi şi cotoare frumos legate în
piele, degete din semne de carte şi barba din pămătufuri pentru
şters praful. Acest chip al istoricului curţii, Wolfgang Lazius, a
devenit o imagine emblematică pentru suprarealişti. În "Juristul", prin pui fripţi şi
cozi de peşte sunt sintetizate trăsăturile posacului vicecancelar
Ulrich Zasius, un personaj meschin, lacom, alunecos şi urât de
contemporani. Lucrarea a avut darul de a-l amuza foarte mult pe
Maximilian II.
După moartea
împăratului, Arcimboldo este păstrat în serviciu de fiul acestuia,
Rudolf II (1552-1612), care-i succede la tron şi mută capitala
imperiului de la Viena la Praga. El însuşi mare amator de arte,
antichităţi şi curiozităţi, colecţionar maniac şi patron al
ştiinţelor, a concentrat în noua sa capitală comori adunate din
toate colţurile lumii şi a atras savanţi de pretutindeni (între ei
astronomii Johannes Kepler şi Tycho Brache cel cu nas de aur, spre
a-l ascunde în urma unui duel de tinereţe). Aşa că excentricul
Arcimboldo se afla în mediul potrivit de exprimare plastică şi de
expunere a compoziţiilor sale ermetice. Un contemporan vorbea
despre suita de portrete ale tuturor curtenilor "pictate de mâna
divină a lui Arcimboldo al nostru". Dar această galerie, din
păcate, nu s-a păstrat.
În schimb, mâna sa
a mai dat la iveală nişte foarte amuzante naturi statice
"reversibile", a căror panotare putea oferi imagini diferite:
privite normal prezentau un taler sau un coş cu fripturi suculente
sau cu zarzavaturi ori fructe pârguite dar, întoarse cu capul în
jos, revelau chipurile bucălate şi rubiconde ale bucătarilor sau
grădinarilor pentru care tipsia sau panerul erau pălării. Exista o
diferenţiere şi între grădinari (foto 4), cel ce se ocupa de
grădina de zarzavat avea obrajii din cepe, buzele din ciuperci,
nasul din hrean, ochii din usturoaie şi barba din păstârnac, pe
când cel ce avea în grijă livada de pomi fructiferi avea obrajii
din mere, buzele din cireşe şi corcoduşe, nasul din pară, ochii din
castane şi pletele din ciorchini de struguri. În expoziţie, aceste
tablouri apăreau ca naturi statice dar, sub ele, era plasată câte o
oglindă pentru a fi vizibilă şi cealaltă "faţă", aceea umană,
ascunsă.
Portretul
împăratului în chip de "Vertumnus" (foto 3), zeul roman
al anotimpurilor şi al vegetaţiei, este o apologie a abundenţei şi
armoniei din vremea domniei sale. Prezentându-l frontal, artistul a
adunat în această compoziţie o profuzie de grâne, legume, fructe şi
flori produse pe tot întinsul vastului imperiu. Expresia zâmbitoare
şi jovială a personajului accentua mesajul privind bunăstarea şi
lipsa de griji din acele vremuri. Şi acest tablou a fost însoţit de
compoziţii lirice, doua dintre ele aparţinând chiar autorului,
altele câtorva poeţi care lăudau atât opera, cât şi pe cel care o
suscitase şi căruia îi era închinată drept omagiu, Rudolf II.
Totuşi, pictura a produs ilaritate la curte şi nu a fost receptată
ca o glorificare a suveranului.
Pe lângă aceste
picturi, Arcimboldo a mai executat şi schiţe de costume şi
ornamente pentru parăzi, turniruri şi diverse sărbători ale curţii,
ca şi studii de animale şi plante din grdinile zoologice şi
botanice ale curţii.
Înapoi în
prezent
În expoziţia
"Arcimboldo - Nature and
Fantasy" ("Natură şi fantezie") se află 17 picturi ale
maestrului milanez de la curtea Habsburgilor, ce provin de la
Kunsthistorisches Museum din Viena, de la Muzeul Luvru din Paris,
de la Muzeul Naţional din Stockholm, de la Muzeul Orăşenesc din
Cremona, de la Castelul Skokloser şi dintr-o colecţie particulată.
Spre a completa discursul expoziţional, în vitrine sunt prezentate
desene şi gravuri, albume şi carnete de schiţe, manuale de zoologie
şi botanică din vremea artistului, majoritatea din patrimoniul
muzeului organizator.
Ca să demonstreze
actualitatea operei lui Arcimboldo, în hol, înainte de a pătrunde
în sălile de expoziţie, vizitatorul este întâmpinat de o sculptură
policromă, din fibră de sticlă, de mari dimensiuni (foto 5),
datorată artistului Philip Haas şi inspirată de "Iarna" maestrului italian din
secolul al XVI-lea.
Prezenţă solitară
în lumea artistică a vremii sale, bogată în nume celebre şi în
realizări remarcabile, Giuseppe Arcimboldo a fost un plastician ce
şi-a depăşit epoca prin portretistica sa ingenios compusă din
produse naturale, prin doza de umor imanent şi prin fantezia
debordantă ce erau atât de gustate de extravaganţii săi patroni
imperiali, dornici să adune cât mai multe ciudăţenii în cabinetele
lor de curiozităţi, pompos intitulate "Kunstkammer". Opera sa era
destinată a da, peste veacuri, un impuls creativităţii artiştilor
avangardei care l-au considerat părinte spiritual în producerea de
monstruozităţi antropomorfe rodite din încrucişerea diferitelor
regnuri. Chiar şi astăzi, Giuseppe Arcimboldo pare un excentric pus
pe şotii ce ricanează, din spatele portretelor sale cu cheie, pe
seama păcatului trufiei şi al vanităţii
umane.
Fotografii de
Adrian-Silvan Ionescu
ADRIAN-SILVAN IONESCU
(n. 1952) a
studiat la Liceul de Arte Plastice "N. Tonitza" [i apoi la
Institutul de Arte Plastice "N.Grigorescu", sec]ia Istoria [i
Teoria Artei, pe care a absolvit-o în 1975. A lucrat ca muzeograf
la Muzeul Na]ional de Art`, apoi la Muzeul Municipiului Bucure[ti,
unde a fost chiar director adjunct (1990-1993), dup` care a fost
consilier cultural la Inspectoratul pentru Cultur` al Municipiului
Bucure[ti (1994-1995). S-a dedicat cercet`rii [i, din 1995 pân` în
prezent, este cercet`tor [tiin]ific I la Institutul de Istorie "N.
Iorga". Doctor în [tiin]e istorice (1997). Din 1996, a început s`
predea. Actualmente este profesor asociat la Universitatea
Na]ional` de Arte [i la Universitatea Bucure[ti, Facultatea de
Istorie, unde sus]ine cursuri de istoria fotografiei [i a filmului,
istoria artei [i a costumului. Este critic [i istoric de art` cu o
lung` activitate de cronicar plastic [i organizator de expozi]ii. A
publicat 12 c`r]i [i a editat alte 3. Pentru lucr`rile sale, a fost
distins cu Premiul Academiei Române (1992), Premiul Uniunii
Arti[tilor Plastici pentru critic` (2002) [i Premiile "Simion
Mehedin]i" (2003), "Nicolae B`lcescu" (2008) [i "I.C. Filitti"
(2009) ale Funda]iei Culturale "Magazin Istoric". Este cavaler al
Ordinului Meritul
Cultural (2004).