Eu nu mă mir/ de Oltea Şerban-Pârâu

Autor: Parau Oltea Serban 27.01.2011


Toată lumea se minunează că Ateneul Român şi Sala de Operă a Conservatorului au fost prea mici pentru dorinţa copiilor de a asculta muzică clasică. De fapt a părinţilor acestora.

De fapt e firesc. Pentru mine nu e de mirare. Dacă ştii cum să oferi acest tip de "desert" cultural, şansele de eşec sunt minime. Implicarea în proiectul "Clasic e fantastic" a Clock Advertising alături de Filarmonica "George Enescu" a fost de această dată cheia succesului.

Am prins un weekend cu spectacolul "Copilăria lui Mozart", din seria "Educativelor mici", desfăşurat în Sala de Operă a Universităţii Naţionale de Muzică, la care cele 300 de locuri s-au dovedit insuficiente pentru cei peste 400 de părinţi şi copii care se încadrau sau nu în limita de vârstă propusă de organizatori (4 şi 10 ani), unii fiind chiar mai mici. Poveste, momente de prezentare a viorii şi pianului, fragmente muzicale şi fragmente de dans… succes total.

Duminică, fenomenul a fost şi mai impresionant la Ateneul Român, arhiplin la concertul "Anotimpurile în Muzică" din ciclul "Educativelor mari", cu Filarmonica "George Enescu" dirijată de Ilarion Ionescu-Galaţi şi având ca solişti 4 tineri violonişti.

Clasic e Fantastic este un proiect educaţional de muzică clasică destinat copiilor şi tinerilor, la care până acum accesul a fost liber. Au mai fost şi vor mai fi astfel de iniţiative în România. Diferenţa este adusă de faptul că acest proiect e foarte bine promovat şi a ajuns să fie cunoscut de foarte multă lume, cel puţin din clasa medie.

În majoritatea marilor oraşe ale lumii, la Viena, Paris, München, Hamburg, Londra, Praga, Budapesta, New York marile instituţii muzicale de cultură au programe educaţionale asemănătoare. Pentru prima stagiune a acestui proiect (2010-2011), obiectivul organizatorilor a fost acela de a aduce în sălile de spectacol peste 10.000 de copii şi tineri. Cu siguranţă îl vor depăşi.

Alţi şi alţi părinţi vor vrea să-şi aducă copiii acum la Sala de Operă a Universităţii de Muzică pe 21 februarie, la ora 11.00, la Copilăria lui Vivaldi când cei mici se vor întâlni cu Bătrânul Şoarece Sol, şoriceii jucăuşi Rică şi Sică şi pisica Lola, ori la Ateneul Român pe 27 februarie la ora 11.00, când vor fi prezentate Instrumentele de suflat, tot de către instrumentiştii Filarmonicii "George Enescu" dirijată de Horia Andreescu, cu un program J.S. Bach, Mozart, Gabrieli, Enescu, Ceaikovski, Mussorgski.

Un fenomen cu adevărat notabil ar fi acela ca mai multe agenţii de publicitate să realizeze că a se implica, la început pro bono, apoi chiar cu o miză comercială, într-o astfel de iniţiativă poate aduce beneficii inestimabile pe termen mediu şi lung. Pentru că - parafrazându-l pe dirijorul concertului la care am asistat ţinând în braţe un copil de 3 ani şi având un alt copil de 6 ani pe scaunul de alături, care încerca să descifreze inscripţiile de pe cupola Ateneului Român - "cultura costă, dar incultura costă şi mai mult".

OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 2006.