Vânzătorii de croaziere pariază că vor intra în topul destinaţiilor de vacanţă preferate de români

Autor: Cristina Roşca 27.01.2011

Anual, câteva mii de români aleg o vacanţă pe un vas de croazieră, iar preţurile pornesc de la câteva sute de euro, dar pot ajunge şi la 45.000 de euro, cât a costat cea mai scumpă croazietă vândută de o agenţie locală. Deşi în ţara lor mamă, Statele Unite, croazierele sunt foarte populare, în România firmele specializate spun că vânzările se situează încă la 10% din potenţial.




Nicolae Demetriade, preşedintele World Travel - care reprezintă în România companiile de croazieră Royal Carribean, Celebrity Cruises şi Azamara, şi compania aeriană Emirates Airlines -, spune că în acest sezon de iarnă circa 600 de români au călătorit pe vasele Royal Carribean şi Celebrity Cruises. Cei mai mulţi români însă pleacă în perioada de vară, respectiv mai-septembrie, pentru că transportul până la portul de îmbarcare/debarcare din Europa este mai accesibil, ajungând până la 250 de euro per pasager. În total, în 2010, World Travel a vândut circa 1.800 de pachete de croaziere, spune cel care a vândut în 2007 agenţia de turism Happy Tour către fondul spaniol de investiţii Ged pentru circa 10 milioane de euro.

Preţul mediu al unei croaziere variază între 100 şi 150 de euro pe zi pentru o cabină de două persoane, suma incluzând cazarea în cabine de 4-5 stele, mese servite pe tot parcursul zilei - atât în regim à la carte, cât şi bufet -, precum şi alte facilităţi, precum acces în baruri, restarante, discoteci, săli de spectacol, patinoar, cazinou, săli de fitness, piscine sau terenuri de tenis, volei şi baschet, potrivit lui Demetriade, care mai adaugă că durata medie este de şapte zile. Destinaţiile croazierelor de iarnă sunt cele din zonele calde, precum America de Sud, Insulele Caraibe, Singapore - Thailanda - Hong Kong şi Vietnam.

"Există însă şi croazierele din zona Emiratelor Arabe Unite şi Indiei, care încep în ianuarie şi durează până în martie."

Ioan Băşea, care activează cu agenţia croaziere.net pe piaţa croazierelor din România din 2005, când practic această piaţă nu exista pe plan local, spune că poartă discuţii avansate cu o linie de croazieră pentru ca începând cu 2012 Constanţa să devină un port unde se pot face îmbarcări şi debarcări o dată pe săptămănă. Pentru moment, fostul Tomis rămâne un port de escală, ceea ce înseamnă că nimeni nu urcă şi nimeni nu coboară de pe vas. "Dacă reuşim, vânzările vor creşte simţitor", declară Băşea pentru revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).

Pentru moment însă, doritorii trebuie să ia avionul până la unul dintre porturile de unde se fac îmbarcări. Deşi este iarnă şi cei mai mulţi merg la schi, fie în ţară, fie în străinătate, există şi clienţi care optează în sezonul rece pentru o croazieră, care să îi ducă până în ţările calde. Aceştia merg după principiul "am fost în Roma, Valetta, Alexandria şi Rhodos. Le-am văzut pe toate vara, dar nu am fost niciodată într-o croazieră, aşa că aleg să le mai văd o dată, iarna, dintr-o altă perspectivă".

"Atunci când vorbim despre preţul unei croaziere, vorbim despre cazarea pe vas, despre masă şi doar în unele cazuri şi de băutură. Biletul de avion până la portul de îmbarcare şi respectiv dinspre portul de debarcare, precum şi hotelul pentru o noapte înainte de îmbarcare sunt cheltuieli distincte", detaliază Ioan Băşea.

O piaţă în creştere

Deşi în ţara lor mamă, Statele Unite, croazierele sunt foarte populare, indiferent de vârstă şi statut social, devenind în unele cazuri un mod de viaţă alternativ, în România gustul turiştilor este în continuare la început, dar se observă o creştere. "Este o piaţă într-o continuă creştere şi sunt convins că va fi în topul preferinţelor românilor care realizează că un sejur de şapte zile într-o croazieră în Europa este mai atractiv ca preţ, servicii, distracţii - chiar şi pentru copii -, ba mai mult ai posibilitatea de a vizita mai multe oraşe, comparativ cu oricare sejur clasic cu destinaţiile de vară din Turcia, Grecia sau Italia", crede Demetriade.

Ioan Băşea crede că "prima croazieră e uşor să o vinzi. Clienţii îi poţi alege dintre cei care au văzut lumea şi care doresc acum altceva sau din rândul indecişilor. După aceea vine greul". Acum, majoritatea clienţilor săi sunt fideli şi au ajuns la a cincea sau a şasea croazieră şi în fiecare an aleg altă linie, alt vas, alt itinerar. Atunci când se uită în urmă la începuturile sale, realizează că "am început bătrâneşte. Ideea mi-a încolţit în minte de mai mult timp, însă întâi am făcut nişte cercetări de piaţă şi am văzut că, deşi existau agenţii bine consolidate, segmentul croazierelor nu era prea bine reprezentat. Apoi i-am contactat pe americani, pentru că industria e a lor". A durat apoi trei ani până a primit acreditarea CLIA şi acum este singurul acreditat de pe piaţa locală. În 2005, când a început, nu se ştiau foarte multe lucruri despre croaziere şi existau mai multe mituri, printre care şi acela că sunt scumpe. În 2011, deşi mii de români au înţeles şi acest tip de turism, clienţii vor veni tot la fel de greu. "Încă nu există o cultură a croazierelor", crede Băşea. Businessul în turism l-a început pentru că "este o afacere plăcută şi pentru o fată şi mă gândeam la fiica mea care are acum 23 de ani şi conduce afacerea din Cluj pentru partea de vest a ţării, în timp ce eu fac asta la Bucureşti din 2009, când am deschis aici un birou". Băşea s-a orientat către turism, domeniu în care este prezent prin agenţia de turism Office Travel şi cea specializată pe croaziere, croaziere.net, după alte trei businessuri. "Sunt în afaceri din '94-'95", povesteşte Băşea. Acum se axează pe croaziere şi se gândeşte chiar să renunţe la agenţia Office Travel. Nu se gândeşte însă la alte businessuri în viitorul apropiat. Pe partea de croaziere are însă multe planuri, precum deschiderea unui birou la Sofia sau a unuia în Constanţa sau poate amândouă.

Deocamdată acestea sunt doar planuri. Deşi a trimis în croaziere mai multe mii de români, Băşea crede că piaţa nu este încă matură, ba mai mult, este haotică şi nestructurată. "Dacă nu ar fi venit criza, am fi putut observa o structurare a pieţei, pentru că începuse să se creioneze profilul cumpărătorului de croaziere. Vorbeam de o persoană cu venituri medii şi peste medie, de profesie notar, farmacist sau medic." 2010 nu a fost un an foarte bun pentru Ioan Băşea şi, deşi a vândut peste 2.000 de croaziere pe toate cele 18 linii de croazieră, crede că "am vândut la doar 10% din potenţial". Cu toate acestea, deşi a fost un an sub aşteptări, Băşea estimează că îl va încheia pe plus.

El se aşteaptă ca în acest an să vândă alte 2.000 de croaziere, deşi această misiune nu va fi una uşoară, oamenii urmând să rămână circumspecţi şi atenţi la cheltuieli. "Industria îşi revine, dar cred că acest an va fi mai slab decât 2009."

Acela a fost anul în care americanii au recunoscut că sunt în criză şi au navigat promoţional, sub marja de profit, explică Băşea: "Au mers atunci în croazieră în egală măsură pensionarul, Gigi cu boutique-ul şi şeful de multinaţională. Desigur, vorbim de standarde diferite". În total, au fost circa 2.600 cei care au plecat. La acel moment preţul unei cabine putea începe de la 600 de euro.

Cine dă zeci de mii de euro pe o vacanţă

Există însă şi croaziere de lux. Ioan Băşea spune că cea mai scumpă pe care a vândut-o a fost de 45.000 de euro în 2009. Mai mult, a vândut două astfel de cabine - garden villa, cu o suprafaţă de 450 de metri pătraţi - pentru aceeaşi croazieră. "Era o croazieră cu îmbarcare şi debarcare din Veneţia. Se venea spre est, se vizitau insulele greceşti şi apoi se făcea întoarcere pe coasta dalmată, cu Dubrovnik." Anul trecut, cea mai scumpă croazieră vândută a fost de 20.000 de euro.

Preţurile pentru o croazieră diferă însă foarte mult, în funcţie de linie, de tipul de cabină, de perioadă, de durata şederii, dar şi de momentul rezervării. Preţurile sunt mai mici cu cât rezervările se fac mai din timp, deoarece preţul cabinelor este influenţat de disponibilitate.

"Diferenţa de preţ între acelaşi tip de cabină poate varia cu un plus sau minus 15%. Diferenţe mari sunt între cabinele interioare şi apartamente, ajungând să fie uneori la nivel de preţ dublu", explică Nicolae Demetriade. Pentru croaziere, conceptul de early booking este diferit de cel pentru vacanţele obişnuite, deoarece, potrivit lui Ioan Băşea, rezervările este bine să se facă cu cel puţin 6-7 luni înainte pentru croazierele de scurtă durată, pe când pentru grand voyage, cu unul, chiar doi ani înainte. "În cazul nostru, în perioada 4 ianuarie - 31 martie este wave season, ceea ce înseamnă că aceasta este perioada în care noi realizăm 80% din rezervări."

Cine s-a specializat în croaziere:

CROAZIERE.NET

n Linii de croazieră: 18

n Clienţi 2010: peste 2.000

n Clienţi 2011 (estimare): peste 2.000

n Preţuri minime per cabină/8 zile:

1.000-1.200 de euro

n Cea mai scumpă croazieră vândută:

45.000 de euro (Europa)

n Top destinaţii: Marea Mediterană, Marea Nordului, Scandinavia, capitalele baltice, Alaska

WORLD TRAVEL

n Reprezentantul în România al: Royal Carribean, Celebrity Cruises şi Azamara

n Clienţi 2010: peste 1.800

n Clienţi 2011 (estimare): circa 3.000

n Preţul mediu per cabină:

100-150 de euro pe zi

n Cea mai scumpă croazieră vândută: 16.000 de euro (America de Sud)

n Top destinaţii: Marea Mediterană, ţările nordice, Rusia, Insulele Caraibe

n Cifră de afaceri 2010: 6,2 mil. euro

EWATERWAYS.COM

n Agregator online al furnizorilor de croaziere pe nave de mică dimensiune

n Itinerare: 1.500

n Preţ croazieră iaht cu 6 cabine/7 zile:

5.000 de euro (Polinezia franceză, Grecia sau Galapagos)

n Preţ croazieră 2-3 zile: circa 300 de euro (Raul Kwai în Thailanda)