Se va adeveri pariul Finanţelor de creştere a încasărilor cu 7% în acest an?

Autor: Mihaela Claudia Medrega 30.01.2011

Finanţele au pariat anul trecut pe o creştere a veniturilor bugetare cu 7%, faţă de 2009, în scenariul revenirii economiei în teritoriul pozitiv, cu 1,3%, şi a menţinerii cotei unice şi a TVA nemodificate.



Era greu de crezut că se putea înregistra o asemenea creştere a colectărilor bugetare în condiţiile menţinerii principalelor impozite, aşteptările nefiind foarte optimiste în ceea ce priveşte revenirea consumului şi a economiei.

Scenariul s-a modificat pe parcurs. TVA a fost majorată la 24%, ceea ce a frânat relansarea consumului, economia rămânând şi în 2010 în recesiune. Iar veniturile colectate la buget anul trecut s-au apropiat de nivelul programat graţie majorării TVA.

Execuţia bugetară a ridicat în mod constant probleme de ani de zile, cu dificultăţi de estimare realistă a încasărilor, cu cheltuieli în asalt sau dimpotrivă în-gheţate brusc pentru respectarea ţintelor stabilite. Nici Ministerul Finanţelor nu a crezut estimarea privind încasările bugetare din 2010, de 168,9 mld. de lei, diminuând cu mai bine de 4 miliarde de lei prognoza la cele două rectificări bugetare operate pe parcursul anului.

Estimările pentru veniturile din 2010 au fost totuşi mai temperate faţă de prognozele pentru 2009, când oficialii guvernamentali prognozau venituri mai mari cu 18%, estimări contrazise ulterior de realitate şi corectate prin două rectificări bugetare, veniturile scăzând de fapt cu 6%.

Pentru 2011 Guvernul pare să să fi hazardat cu un buget destul de optimist, prognozând venituri bugetare mai mari cu aproape 7% comparativ cu încasările din 2010, riscând o supraestimare a posibilităţilor de a strânge impozite.

Analiştii au recomandat prudenţă susţinând că o creştere de 7% a veniturilor ar fi posibilă doar în ipoteza revenirii economiei în teritoriul pozitiv, cu o creştere de cel puţin 2%, ceea ce nu este deloc sigur. Evoluţia încasărilor depinde de foarte mulţi factori, gradul de colectare fiind destul de important.

Dacă pe partea de TVA este plauzibilă creşterea încasărilor, dacă va fi menţinut nivelul majorat al taxei, pentru celelalte tipuri de impozite situaţia este incertă.

România trebuie să ajusteze în acest an deficitul bugetar la 4,4% din PIB, de la nivelul de 6,8% din PIB prognozat pentru acest an.

Ce s-a întâmplat anul trecut

În timp ce încasările din TVA şi accize au depăşit anul trecut nivelurile din 2009, colectările din impozitul pe profit şi pe venit au scăzut.

Companiile au continuat şi anul trecut să-şi diminueze cifra de afaceri, iar profiturile au fost în cădere liberă, ceea ce s-a văzut la nivelul impozitelor colectate. Disponibilizările şi reducerea salariilor bugetarilor cu 25% începând cu luna iulie 2010 s-a văzut la nivelul încasărilor din impozitarea veniturilor.

După mai mult de doi ani de restructurare a sectorului privat, în 2010 a început şi restructurarea sectorului public. Cheltuielile de personal s-au redus anul trecut cu 8,6%.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au făcut însă notă discordantă faţă de celelalte cheltuieli, continuând ascensiunea. Faţă de 2009 s-a înregistrat o creştere cu 5,2%.

Cheltuielile cu dobânzile pentru finanţarea deficitului şi refinanţarea datoriei publice au sărit cu 20% în 2010, accelerând pe final de an.

Volumul cheltuielilor cu dobânzile a ajuns la 7,3 mld. lei, acestea devenind un factor de risc important pentru controlul deficitului bugetar.

Deficitul bugetar a fost anul trecut de 33,3 mld. lei, reprezentând 6,51% din PIB.