Multinaţionalele îşi mută centrul de greutate pe pieţele emergente

Autor: Livadariu Andreea 30.01.2011

Pe măsură ce criza financiară din 2008 rămâne în urmă, executivii marilor corporaţii trebuie să se adapteze condiţiilor unei redresări economice globale neechilibrate: ţări emergente ale căror motoare economice sunt turate la maxim şi ţări dezvoltate cu o creştere dezamăgitoare.

Multinaţionale precum Yum! Brands sau Manpower, fascinate de ritmul de creştere economică al Chinei şi al altor pieţe emergente, au luat hotărârea de a investi masiv în aceste zone, stimulând atât creşterea economică, cât şi inflaţia, scrie The Wall Street Journal.

Dar, în condiţiile unui ritm slab de creştere economică şi ale incertitudinii generate de bugetele de austeritate, aceleaşi companii acţionează cu precauţie în cadrul economiilor avansate, fiind astfel una dintre cauzele redresării lente a acestora. De altfel, lipsa unei economii mondiale echilibrate a fost şi una dintre temele principale de discuţii în cadrul Forumului Economic Mondial ce a avut loc săptămâna trecută la Davos.

Ţinta marilor corporaţii

Dovezile redresării economice în două viteze sunt destule. Grupul american Yum! Brands va deschide în acest an aproximativ 900 de restaurante KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, dintre care 80% vor fi în economii emergente. De asemenea, o divizie din China a lanţului fast-food va deschide, separat, alte 500-600 de restaurante. "Cele mai bune oportunităţi pentru noi se găsesc în ţările în curs de dezvoltare", a spus Graham Allan, care conduce divizia internaţională a grupului Yum!. "Aşadar, intenţionăm să le valorificăm".

Akzo Nobel, un producător olandez de vopsele, are de gând să deschidă în China câte două magazine pe zi şi investeşte în afacerile cu hârtie din Brazilia. Directorul executiv Hans Wijers spune că cea mai mare îngrijorare a sa în ceea ce priveşte pieţele emergente este dacă compania sa se dezvoltă suficient de rapid pentru a ţine pasul cu creşterea economică. În sens opus, în cazul Statelor Unite şi al Europei îşi face probleme pentru excesul de capacitate de producţie.

Producătorul american de piese auto Federal Mogul, care a ieşit din faliment în 2008, a desfiinţat în timpul recesiunii 11.000 de locuri de muncă, mare parte din America de Nord şi Europa. După ce s-a terminat criza, a angajat 4.000 de muncitori, dintre care jumătate în ţările emergente.

Totodată, firma americană de recrutare Manpower îşi va deschide 95% din noile birouri - aproximativ 125 - în ţări în curs de dezvoltare, precum Polonia, India, China şi Vietnam.

Nu au resimţit recesiunea

Multe dintre pieţele emergente se comportă de parcă recesiunea nu a avut loc niciodată. În China, numărul total de maşini cumpărate a crescut de la 5 milioane în anul 2005 la mai mult de 18 milioane în anul 2010, pe când în SUA şi Europa vânzările sunt încă sub maximul de dinainte de criză. Spre exemplu, General Motors a vândut anul trecut mai multe maşini în China decât în Statele Unite. Totuşi, nu trebuie uitată presiunea inflaţiei asupra economiilor emergente. Rezervele valutare, deţinerile de valută ale băncilor centrale, au crescut de şase ori în ultimul deceniu, la mai mult de 5.000 de miliarde de dolari (3.678,8 miliarde de euro), din care China deţine aproximativ jumătate, adică aproximativ 2.800 de miliarde de dolari, conform datelor furnizate de banca centrală americană (Fed).

În acest context, Fondul Monetar Internaţional estimează o rată anuală de creştere a economiilor emergente de 6,5% în 2011 şi 2012, în timp ce economiile cele mai avansate ale lumii vor creşte cu 2,5%.

În regiunile dezvoltate, "creşterea economică rămâne scăzută, rata şomajului este încă mare, iar noile probleme de la periferia zonei euro contribuie la accentuarea riscurilor", a precizat FMI într-un raport. Creşterea economică diferenţiată pe regiuni se va accentua în următorii zece ani, faţă de ultimul deceniu, este de părere Kenneth Rogoff, profesor la Harvard şi fost economist-şef la FMI. În schimb, ţările în curs de dezvoltare "vor fi nevoite să suporte presiunea succesului lor", a mai spus acesta.

Un boom imobliar în Asia pe model american?

Pe măsură ce modelele de creştere economică se schimbă, şi starea de spirit a executivilor suportă modificări, este de părere Vineet Nayar, director executiv al companiei indiene HCL Technologies.

Dacă înainte de recesiune mare parte din firmele cu sediul în ţările dezvoltate erau mulţumite să se bazeze pe consumul intern, astăzi managerii lor consideră insuficiente pieţele locale şi "sunt înfometaţi", a mai spus el. Pe de altă parte, executivii din ţările în curs de dezvoltare "aveau înainte de criză aspiraţii, dar nu aveau încredere".

"Astăzi, spre deosebire de anii trecuţi, au o foarte mare încredere în sine", a adăugat Nayar, a cărui părere este confirmată de o cercetare efectuată de PwC în care au fost consultaţi 1.201 directori executivi.

În ceea ce priveşte profiturile, 94% dintre executivi au spus că văd o evoluţie pozitivă în Asia, 80% s-au exprimat similar pentru America Latină, pe când pentru America de Nord doar 67% dintre cei întrebaţi au estimat creşteri ale câştigurilor şi doar 51% dintre respondenţi au estimat creşteri de profituri în Europa. În ceea ce priveşte pericolul ca ţările bogate să închidă pieţele pentru rivalii lor emergenţi, executivii lumii nu îşi mai fac deloc probleme. "În ziua de azi pieţele sunt atât de interconectate, încât protecţionismul nu este mijlocul de a rezolva problemele", este de părere Dennis Nally, director al diviziei internaţionale a PwC. Astfel, multe dintre companiile americane investesc în cercetare şi dezvoltare pe sectorul de creştere a competitivităţii, ceea ce ar putea crea locuri de muncă. "Investesc imens în inovaţie", a spus Nayar.

Concomitent cu trăirea euforiei de pe urma dezvoltării economice rapide, ţările emergente ar putea suporta riscuri ale creşterii deloc echilibrate.

Una dintre principalele ameninţări este tocmai excesul de încredere care a reprezentat cheia boom-urilor tehnologice şi imobiliare din ultimul deceniu.

"Euforia prezentă în ţări precum China şi India va fi temperată de grijile privind supraîncălzirea economiei", a spus Nariman Behravesh, economist al IHS Global Insight. Îngrijorarea lui este îndreptată în primul rând în direcţia unui potenţial boom imobiliar care stă să se formeze în China, deoarece valoarea locuinţelor depăşeşte, în prezent, de aproape 3,5 ori PIB-ul anual, fapt care demonstrează supraevaluarea preţurilor.

Există motive temeinice de îngrijorare, este de părere Behravesh, în condiţiile în care anterior crizei imobiliare americane, valoarea locuinţelor era de 1,8 ori mai mare decât economia.