Angajaţii români din multinaţionale, mai profitabili decât vesticii

Autor: Adelina Mihai 01.02.2011

Angajaţii români din multinaţionalele locale au generat un profit brut anual mai mare cu aproape 8% faţă de cel generat de angajaţii din Europa de Vest, arată un studiu realizat de firma de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC) România.

Astfel, mediana profitului brut per angajat a fost în 2009 în România în multinaţionale de 5.898 de euro, faţă de 5.472 de euro în Europa de Vest, afirmă PwC. Mediana înseamnă poziţia dintr-un şir crescător care desparte în jumătate acel şir.

Cine sunt head-hunterii care primesc zeci de mii de euro pentru a plasa şefii din multinaţionale

În anul anterior, profitul brut anual per angajat fusese în România de 2.910 euro, dar concedierile au generat o creştere a profitului. Rezultatele sunt neaşteptate, având în vedere că indicatorul PIB per capita în Germania, de exemplu, este de cinci ori mai mare decât în România. O explicaţie este profitabilitatea ridicată a multinaţionalelor pe piaţa locală şi ponderea de doar 9% a cheltuielilor cu remuneraţiile în total costuri, faţă de 22% în Vest.

"Companiile obţin un profit mai mare de pe urma capitalului uman faţă de perioada de dinainte de criză. Rentabilitatea capitalului uman în România a crescut cu 20% faţă de 2008, deoarece costurile cu forţa de muncă sunt cu peste 50% mai mici decât media europeană", a spus Peter de Ruiter, partener şi liderul departamentului de consultanţă fiscală şi juridică în cadrul PwC.

Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 58 de companii dintre care 76% au capital privat străin. Aproape jumătate dintre acestea au cel puţin 1.000 de angajaţi şi venituri de peste 100 mil. euro.

România are în continuare unul dintre cele mai ieftine costuri cu forţa de muncă din Europa, chiar dacă adesea investitorii străini sunt nemulţumiţi deoarece cheltuielile aferente unui salariu pot ajunge la circa jumătate din câştigul brut încasat de salariat, dacă se ia în considerare şi impozitul pe venit, pe lângă contribuţiile sociale suportate de angajator.

La fiecare euro investit într-un salariat român (în costurile cu salariile, cu bonusurile, cu programele de training sau prin contribuţiile sociale etc.), o multinaţională câştigă, în medie, 1,53 euro. Câştigul per angajat al unui investitor străin din România este mai mare cu 30% faţă de un angajat într-o multinaţională din Europa de Vest.

"Companiile au făcut restructurări de echipe fără a face restructurări de procese. Au tăiat costurile de unde le era mai simplu, fără să ia în considerare efectele adverse ale concedierilor, adică o creştere a costurilor cu absenteismul, generată de frustrarea angajaţilor care nu au alte oportunităţi de angajare şi care au avut o încărcare a responsabilităţilor pe post. Cea mai mare rată a absenteismului s-a înregistrat în rândul managerilor", a spus Lavinia Ţânculescu, managerul departamentului de consultanţă în resurse umane al PwC.

Totodată, în 2009, rentabilitatea investiţiei într-un angajat român a fost cu aproape 20% mai mare decât în 2008, când, la un euro investit, un angajator câştiga 1,29 euro.

"Restructurarea ţintită în funcţie de randamentul unui angajat, adică de valoarea sa adăugată definită în cifre, s-a desfăşurat în multe companii ca urmare a obiectivelor fixate la nivel de grup. Asemenea restructurări trebuie însă să ţină cont de specificul activităţii, iar schimbarea modului de lucru nu este automată. Nu este suficient să «tai» 10% din personal şi să rescrii procedurile de lucru pentru ca valoarea adăugată să crească. Productivitatea nu trebuie înţeleasă doar ca un element cantitativ, ca un procent într-o lista de indicatori, ci şi ca un element calitativ, o schimbare de mentalitate", a spus Viorel Gheţe, managing partner al companiei de consultanţă în management şi resurse umane BPI Group, care oferă şi consultanţă în restructurare.