Clienţii au schimbat destinul Dacia: marca low-cost este la mare căutare în ţări bogate

Autor: Constanta Catalina Apostoiu 02.02.2011

Cu şase ani în urmă, Renault pornea să cucerească pieţele emergente cu un automobil accesibil, Dacia Logan, cu dotări minime, scrie cotidianul economic The Wall Street Journal.

Acum, producătorul francez întâmpină dificultăţi în a-şi comercializa modelul pe unele pieţe aflate în dezvoltare, cum ar fi India. Modelul este însă la mare căutare în rândul clienţilor din ţările bogate care încearcă să facă economii, mâncând din vânzările modelelor ce aduc un profit sporit Renault, respectiv Clio.

Este pentru a doua oară în decurs de trei luni când o publicaţie de prestigiu din străinătate aduce în discuţie competiţia internă dintre Dacia şi Renault, după ce Financial Times relata în noiembrie că Renault riscă să transforme marca Dacia într-un competitor puternic, aşa cum a făcut Volkswagen cu Skoda.

În 2010, mai mult de un sfert din vânzările Renault a fost reprezentat de modele cu dotări de bază, care costă mai puţin de două treimi din preţul unui automobil echivalent standard.

Vânzările Renault de modele low-cost au totalizat 684.882 unităţi în 2010, aproximativ jumătate fiind reprezentate de marca Dacia, comercializată în principal în Europa, cealaltă jumătate fiind modele low-end marca Renault comercializate pe pieţe emergente.

Schimbare de 180 de grade

Anul trecut, Dacia a vândut aproape 350.000 de automobile asamblate la uzina din România şi la cea din Maroc. Dintre acestea, peste 110.000 de unităţi s-au vândut în Franţa, iar 40.500 în Germania - fostul lider în ceea ce priveşte vânzările în 2009 - cu peste 80.000 de maşini vândute. Dacă în 2004 şi 2005 în România se vindeau chiar şi peste 90% din ce producea Dacia la Mioveni, acum situaţia s-a inversat cu 180 de grade, piaţa locală coborând la 10%, poziţia de lider fiind deţinută de doi ani de ţări vest-europene.

Nu aşa se aşteptase Renault să evolueze lucrurile.

Dacia "era destinată economiilor în curs de dezvoltare", declară Tim Urquhart, analist în cadrul HIS Global Insight. "Europa Occidentală era pe locul doi, însă a avut un succes mai mare decât ne aşteptam."

La scurt timp după lansarea producţiei modelului Logan, importatorii independenţi au început să achiziţioneze automobilele şi să le vândă în Europa Occidentală. Un an mai târziu, Renault a început la rândul său să comercializeze modelul în această regiune, oferind numai preţuri fixe pentru a-şi menţine marjele.

Totuşi, deşi preţurile mai reduse înseamnă mai puţin profit din fiecare automobil, Gerard Detourbet, director al programului automobile entry-level al Renault, spune că marjele produselor sale sunt bune "ca procentaj".

Iar în mare parte graţie acestor modele, Renault a înregistrat vânzări record de 2,63 milioane de unităţi în 2010 după declinurile generate de criza financiară din 2008. Recent, compania a anunţat revenirea pe profit anul trecut, fără a preciza valoarea acestuia, după ce în 2009 înregistrase pierderi de 3,1 miliarde de euro (4,2 miliarde $).

Logan sau Clio: primul e mai ieftin cu 6.000 de euro

Versiunea de bază a Loganului cu cinci uşi costă 7.600 euro în Franţa, comparativ cu 13.900 de euro versiunea de bază cu cinci uşi a Renault Clio, care are aproape aceeaşi dimensiune şi acelaşi motor.

În primăvara anului trecut Dacia a lansat pe piaţa europeană SUV-ul Duster, primul model de teren cu tracţiune integrală asamblat la Mioveni. Dacă în ceea ce priveşte producţia şi vânzările în cazul mărcilor vest-europene "de volum SUV-urile nu intră nici măcar în top trei, la Dacia modelul Duster a urcat pe prima poziţie în trimestrul patru al anului trecut, în condiţiile în care francezii aşteptau chiar şi şapte luni livrarea unui SUV asamblat la Mioveni.

Vânzările totale ale Dacia au dat un impuls Renault în pofida faptului că s-au comercializat mai multe automobile în Europa Occidentală decât se avusese în vedere, a declarat Alexis Albert, analist al Nomura.

"În cazul Dacia, veniturile pe unitate sunt mai scăzute decât cele ale Renault, însă Dacia a reprezentat principalul motor de creştere în fiecare regiune unde Renault desfăşoară operaţiuni", a declarat acesta. "Fără Dacia, volumele ar fi fost mai scăzute."

De unde vin dificultăţile

Performanţa solidă reprezintă o veste bună pentru Renault, care se confruntă cu acuzaţii de spionaj în cadrul diviziei sale de automobile electrice.

Renault şi-a lansat planurile pentru automobilele low-cost în 2004, compania ţintind vânzări de un milion de unităţi până în 2010.

Renault a întâmpinat, însă, mai multe dificultăţi. Loganul s-a dovedit suficient de mare pentru a fi inclus într-o categorie superioară de taxe decât era de aşteptat în India. Chiar şi aşa, acum indienii de la Mahindra au achiziţionat licenţa de a produce SUV-ul Duster. Mai mult, compania indiană se află în discuţii avansate pentru preluarea brandului sud-coreean specializat pe maşini de teren SsangYong, deţinut de chinezii de la SAIC, astfel indienii preluând un întreg portofoliu de SUV-uri.

În Rusia pe de altă parte, vânzările s-au prăbuşit când ţara a intrat în recesiune în 2009, iar problemele politice au afectat producţia în Iran.

Compania pune succesul neaşteptat al Dacia în Europa pe seama unei schimbări de mentalitate a tinerilor, care consideră în număr din ce în ce mai mare că este mai bine să cheltuiască mai puţin.

Acţionarul nemulţumit

Un acţionar nu este pe deplin mulţumit de strategia low-cost a Renault. Guvernul francez, care deţine o participaţie de 15% în Renault, se teme că aceasta semnalează o redirecţionare a producţiei companiei departe de Franţa. Din cauza salariilor ridicate şi a taxelor plătite de angajatori, fabricarea unui automobil, în Franţa costă cu 1.000 de euro mai mult decât în România.