BCR are mai puţine carduri de credit, dar sumele rulate sunt mai mari

Autor: Liviu Chiru 02.02.2011

BCR, cea mai mare bancă locală după activele deţinute, a pierdut uşor teren pe piaţa cardurilor de credit, în condiţiile în care portofoliul său a coborât la 170.000 de unităţi, de la un vârf de peste 190.000 unităţi înregistrat în 2008.

"Numărul de carduri a scăzut, dar volumele au urcat. Toate băncile se uită acum la calitatea portofoliilor", a spus Igor Zganjer, şeful direcţiei carduri din BCR, la o întâlnire cu jurnaliştii. El spune că preocuparea tuturor jucătorilor este acum îmbunătăţirea calităţii portofoliului - adică să îşi convingă clienţii să utilizeze mai frecvent cardul la plată - după ce în anii trecuţi accentul fusese pe distribuirea cât mai multor carduri.

"2011 va fi anul în care motoarele vor fi turate pe creşterea cheltuielilor. Abia în 2012 se va deschide piaţa cardurilor, dar şi asta depinde de evoluţia economiei", apreciază Zganjer. La sfârşitul lunii septembrie 2010 erau pe piaţă 2,19 milioane de carduri de credit valide, în scădere cu 2% faţă de începutul anului, potrivit datelor BNR. Vârful fusese înregistrat în martie 2009, când erau active 2,75 milioane de carduri. BCR a creat o campanie în cadrul căreia permite clienţilor care utilizează reţeaua de acceptare - ATM şi POS - să descarce gratuit muzică, utilizând un cod înscris pe chitanţa primită la finalul tranzacţiei. Promoţia se desfăşoară între 1 februarie şi 31 mai, banca având un parteneriat încheiat cu Universal Music.

Anul trecut BCR a înregistrat o creştere cu 29% a volumului operaţiunilor realizate cu cardurile de debit şi credit pe care le-a emis, iar pentru anul acesta îşi propune un salt de 20%. Banca operează o reţea de 2.250 de bancomate şi peste 18.000 de terminale POS.

Proiect de carduri contactless cu RATB

BCR se pregăteşte să lanseze în perioada următoare carduri care vor permite plăţi de mică valoare "contactless" (fără să fie necesară trecerea cardului prin cititorul POS-ului şi introducerea codului PIN) în cadrul unui parteneriat cu Regia Autonomă de Transport Bucureşti.

"Vom instala câteva sute de POS-uri cu tehnologie contactless în Bucureşti", spune Zganjer. Cardurile vor fi emise sub sigla Visa. Banca are un parteneriat mai vechi cu RATB, prin care au fost instalate POS-uri standard la ghişeele RATB, iar clienţii îşi pot reîncărca direct cardurile "Activ" emise de RATB la anumite bancomate ale BCR. Proiecte de plăţi contactless au lansat în trecut şi turcii de la Garanti, în parteneriat cu lanţul de restaurante KFC. Francezii de la BRD au cel mai dezvoltat proiect de plăţi contacless, având parteneriate cu Metrorex şi mai mulţi comercianţi.