România, ţară guvernată de 95.000 de acte normative. Cum scăpăm de „nebunia“ legislativă?
Autor:
Iulian Anghel
02.02.2011
Frenezia modificărilor legislative din România care exasperează,
deopotrivă, cetăţenii şi mediul de afaceri îşi are originea nu doar
în nevoia modificărilor legislative de după revoluţie, ci şi în
lejeritatea cu care guvernele care s-au perindat în 20 de ani au
adoptat ordonanţe de urgenţă. Campion la ordonanţe de urgenţă este
Cabinetul fostului premier Mugur Isărescu care, într-un singur an
(2000), a emis 297 de ordonanţe de urgenţă, în vreme ce, în acelaşi
an, Parlamentul a adoptat 683 de legi - 980 de acte normative, în
total. Baza de date a Consiliului Legislativ oferă o imagine
completă a ceea ce s-a întâmplat vreme de 20 de ani în domeniul
legiferării. În România sunt acum în vigoare un număr imens de acte
normative, individuale şi internaţionale - 95.618 la 28 ianuarie
2011, între care doar 1.958 emise înainte de 1989. Fiecare lege, pe
domeniul ei, trebuie respectată pentru că nu există în practica
judiciară scuză că nu ai respectat un act normativ pentru că nu îl
cunoşti.
Cadenţa modificărilor legislative explică uluiala cu care
oamenii de rând, dar mai ales firmele şi compartimentele financiare
primesc fiecare modificare a legilor şi de ce avocaţii şi
consultanţii juridici au atâta succes.
"Noi nu ar trebui să ne plângem neapărat pentru că noi dăm
consultanţă în materie, dar când se depăşeşte o limită trebuie să o
spunem. În ceea ce priveşte modificarea Codului fiscal şi a Codului
de procedură fiscală, mi se pare că s-a depăşit limita bunului-simţ
- nici contribuabilii, nici inspectorii nu mai înţeleg. Am fost
stupefiat în primăvara trecută că s-a modificat Codul de procedură
fiscală după ce abia ce fusese modificat, pe considerentul de luptă
împotriva corupţiei.
Acum constatăm că nu este de ajuns", spune
Emilian Duca, partener al BDO Tax.
Potrivit unui index alcătuit de Duca, Codul fiscal (legea
571/2003) a fost modificat din 2003 până la 1 ianuarie 2011 de 50
de ori (prin ordonanţe de urgenţă şi legi de aprobare).
ZF a calculat la finele anului trecut că legea educaţiei
fusese modificată de 104 ori - adică o medie de peste cinci
modificări pe an.
Din 1992 şi până la finele lui 2010 au fost adoptate 8.346 de
legi şi ordonanţe de urgenţă - 6.478 de legi şi 2.345 de ordonanţe
de urgenţă. Însă, din numărul legilor trebuie scăzute ordonanţele
de urgenţă pentru că o ordonanţă de urgenţă este aprobată de
Parlament sub titlul de "Legea nr X pentru aprobarea/respingerea
ordonanţei de urgenţă Y pentru modificarea/completarea Z". Făcând
această operaţiune, poate rezulta că, teoretic, dintre cele peste
8.000 de legi şi ordonanţe adoptate în perioada 1992 - 2010, peste
4.000 sunt ordonanţe de urgenţă şi legi de aprobare a lor şi doar
restul au fost promovate ca proiecte de lege ajunse apoi
legi.
Primul care a dat startul ordonanţelor de urgenţă a fost
premierul Victor Ciorbea, care a aprobat în 1997 92 de ordonanţe de
urgenţă, după ce predecesorul său, Nicolae Văcăroiu, aprobase în
patru ani, cât a stat la Palatul Victoria, doar 19 ordonanţe de
urgenţă. Ştafeta a fost preluată de Radu Vasile, care, în 1999, a
dat 218 ordonanţe de urgenţă pentru ca vârful să fie atins de
Guvernul lui Mugur Isărescu, în 2000, când au fost aprobate 297 de
ordonanţe de urgenţă (majoritatea în domeniul economic), record de
astfel de acte normative în 20 de ani.
Guvernul Năstase a adoptat, în medie, 168 de ordonanţe de
urgenţă pe an. Recordul în materie îi aparţine Guvernului Tăriceanu
cu o medie de 182 de ordonanţe de urgenţă pe an. În cei doi ani de
guvernare, guvernul lui Emil Boc a adoptat, în medie, 121 de
ordonanţe de urgenţă pe an.
Institutul de Studii Social Democrate Ovidiu Şincai a
publicat, recent, un raport complex asupra parlamentarismului în
România, analizând, între altele, raporturile dintre puterea
executivă şi cea legislativă potrivit dinamicii ordonanţelor de
urgenţă raportate la numărul total al legilor. După cum observă
studiul citat, în timpul guvernării Văcăroiu, numărul total al
ordonanţelor de urgenţă transformate în legi a fost de 3% din
numărul total al legilor adoptate de Parlament. În guvernarea CDR
(1996-2000) ponderea ordonanţelor de urgenţă adoptate de Parlament
din numărul total al legilor adoptate a crescut la 67%, pentru ca
el să scadă la 25% în timpul guvernării PSD (2004-2008).
În legislatura 2005-2008 ponderea actelor legislative iniţiate
de guvern a crescut la 44% din totalul legilor adoptate de
Parlament, pentru a se fixa undeva la 31% în cei doi ani ai
guvernului Boc.
Numărul mare al ordonanţelor de urgenţă adoptate de Guvernul
Ciorbea este explicat de autorii studiului prin fragilitatea şi
instabilitatea majorităţii parlamentare - Guvernul a dat ordonanţe
pentru că nu avea susţinere parlamentară. Aceeaşi explicaţie este
oferită şi pentru anul 2008, când numărul de ordonanţe ale
Guvernului Tăriceanu a fost de 229. "Excesul de ordonanţe din
partea guvernului se află la baza fenomenului de inflaţie
legislativă, având ca efect suprareglementarea unor domenii,
respectiv impredictibilitatea legislativă", arată studiul.
Vasile Puşcaş, fost negociator-şef al României cu UE, admite
că, în perioada de preaderare, România trebuia să legifereze mai
mult pentru a-şi armoniza legile. El se arată îngrijorat de ceea ce
se întâmplă după această dată: "România a adoptat majoritatea
legilor, ceea ce trebuie este să le aplice. România nu mai are
nevoie de atâtea legi. Concentrarea trebuie să fie pe legi puţine
şi bune care să nu se modifice de la o zi la alta".
Practica legiferării prin ordonanţe rămâne încă puternică, iar
fenomenul slăbeşte rolul Parlamentului pentru că este greu ca
Legislativul să modifice sau să respingă ordonanţe de urgenţă,
întrucât multe dintre ele ajung în dezbaterea parlamentară după ce
deja au produs efecte. Aşadar, Parlamentului, organul legislativ al
României, nu legiferează mai mult de jumătate din timp, ci aprobă
pur şi simplu acte care au produs deja efecte.
"Superparlamentul"
Concomitent cu slăbirea rolului Parlamentului, în România a
apărut un "superparlament", este vorba despre Curtea
Constituţională. Dacă în 2001 Curtea Constituţională a emis 345 de
decizii, nouă ani mai târziu ea emitea 1.708 decizii, adică cu
aproape 400% mai mult, deşi acest "superparlament" nu are nicio
autoritate care să rezide din votul popular.
Potrivit Institutului Şincai, această dinamică este datorată
sesizării Curţii de către principalele instituţii ale statului
român, începând cu 2004. Preşedinţia, Guvernul şi Parlamentul au
implicat Curtea într-un număr din ce în ce mai mare de dezbateri
politice, economice şi constituţionale. Deoarece deciziile Curţii
sunt definitive şi irevocabile, fiecare din actorii Preşedinţie,
Parlament, Guvern, putere şi opoziţie au încercat să-şi atragă
sprijinul judecătorilor constituţionali pentru a-şi învinge
adversarii folosind metode extraparlamentare, potrivit documentului
citat.
"Rezultatul unei asemenea competiţii în condiţiile
suspiciunilor de influenţare a deciziilor Curţii de partidele sau
persoanele (Traian Băsescu, Ion Iliescu) care i-au desemnat pe
judecători nu putea fi decât creşterea influenţei instituţiei -
considerată a fi suprapolitică - asupra vieţii politice, în
general, şi a Parlamentului, în particular", arată Institutul
Şincai. Doar că amestecul Curţii a contribuit la supralegiferare,
întrucât guvernul a emis alte şi alte acte normative pentru a se
încadra în deciziile Curţii.
De unde vine inflaţia legislativă
Excesul de ordonanţe din partea guvernului se află la baza
fenomenului de inflaţie legislativă, având ca efect
suprareglementarea unor domenii, respectiv impredictibilitatea
legislativă.
Practica legiferării prin ordonanţe rămâne puternică, iar
fenomenul slăbeşte rolul Parlamentului pentru că este greu ca
Legislativul să modifice sau să respingă ordonanţe de urgenţă,
întrucât multe dintre ele ajung în dezbaterea parlamentară după ce
deja au produs efecte.
Parlamentului, organul legislativ al României, nu legiferează
în adevăratul sens al cuvântului mai mult de jumătate din timp, ci
aprobă pur şi simplu acte care au produs deja efecte.