Literatură română contemporană la Minerva/ de Stelian Ţurlea
Ziarul Financiar
03.02.2011
Editura Minerva are de ceva vreme o colecţie de Literatură română contemporană în care au apărut, în egală măsură, scriitori consacraţi, chiar clasici (Marin Sorescu, Eugen Barbu, Irina Mavrodin, Gheorghe Pituţ, Silvia Kerim), dar şi scriitori mai puţin cunoscuţi, chiar debutanţi. Excelentă este ideea - presupun că a doamnei Ana Munteanu, sufletul acestei edituri -, de a însoţi aceste din urmă texte de câte o prefaţă semnată de un critic literar care îl poate îndruma pe cititor pe calea cea mai bună spre înţelegerea autorului respectiv. Iată şi cele mai recente apariţii ale colecţiei.
Lorian Carsochie - Din ţărână se naşte speranţa.
Prefaţă de Alex. Ştefănescu. Autorul este un vrâncean născut în
1967, care trăieşte în Italia şi scrie versuri, povestiri şi romane
pe care le publică în România.
Cartea de faţă este un roman despre
revoluţie, care combină faptele reale cu parabola politică. Autorul
- scrie prefaţatorul - "alternează sarcasmul cu duioşia şi
deznădejdea cu speranţa care <<se naşte din ţărână>>.
Trecerea imprevizibilă de la un registru stilistic la altul
reprezintă un mod de a-şi exprima intensitatea cu totul ieşită din
comun a trăirilor pe care i le provoacă evocarea a ceea ce s-a
întâmplat în România. Cartea este nu numai literatură, ci şi un
document al exasperării."
Ioan Voaideş - Mămosul. Prefaţă de Tudorel Urian. Note
bio-bibliografice de A.I.Brumaru. Volum de povestiri. "Ioan Voaideş
- e de părere Tudorel Urian - este ceea ce s-ar putea numi un
artist-cetăţean, un om care trece prin lume cu ochii larg deschişi.
(...) Textele sale sunt un fel de fabule citadine, cu morala la
urmă, mici demonstraţii epice, menite să pună în evidenţă trăsături
de caracter de care ne izbim zi de zi şi care explică în bună
măsură imposibilitatea noastră de a ieşi din anumite blocaje de
mentalitate (...) Proza lui Ioan Voaideş are adesea un caracter
cinematografic. Fraza este scurtă, directă, eficientă, fără
zorzoane stilistice inutile. Totul devine până la urmă un raport
sarcastic despre starea morală a naţiunii şi o posibilă explicaţie
pentru perioada foarte dificilă pe care care o parcurge România pe
fondul crizei economice mondiale."
Veronica Teodorescu - Treceri. Prefaţă de Mihaela Malea
Stroe. Un volum de versuri care îl fac pe Paul Dunăreanu să o
compare cu Emily Dickinson, iar pe prefaţatoare să scrie că poeta e
în căutarea solitudinii, însingurării, într-un spaţiu aproape
ascetic, în care titluri şi texte se repetă, fără teama de
sărăcire, chiar dacă rezultatul este că "poeziile nu au contururi
ferme".