Tarifele către call-centerul companiilor low-cost, de trei ori mai mari decât cele normale

Autor: Mirabela Tiron 03.02.2011

Pasagerii companiilor aeriene low-cost Wizz Air şi Blue Air care vor să solicite informaţii sau să îşi rezerve biletele de avion prin intermediul call-centerului trebuie să plătească 2,68 lei (0,62 euro) pe minut pentru un apel telefonic realizat din ţară, de trei ori mai mult decât dacă ar efectua un apel într-o altă reţea de telefonie mobilă, potrivit datelor de pe site-urile companiilor aeriene şi calculelor ZF.

Mai mult, pentru românii care sună din Spania, de exemplu, taxele telefonice plătite către call-centerul companiilor aeriene low-cost ajung şi la 1,54 euro pe minut, potrivit site-ului Wizz Air.

Reprezentanţii companiilor aeriene low-cost nu au dorit să precizeze cum se stabileşte nivelul costului unui apel telefonic şi nici câţi bani încasează din acest serviciu.

Cum stabilesc companiile aeriene taxele apelurilor telefonice primite la call-centerurile care oferă informaţii pasagerilor?

"Preţurile din call-center sunt stabilite în concordanţă cu principiile de business ale companiei. Tariful apelului către call center poate varia pe fiecare piaţă, în funcţie de tarifele operatorilor de telefonie mobilă şi de infrastructurile acestora", a declarat Balazs Varro, corporate communications manager al companiei ungare low-cost Wizz Air.

În ceea ce priveşte taxele practicate de marii operatori de telefonie mobilă de pe piaţa românească, acestea se ridică la 0,20 euro, când apelul telefonic este iniţiat dintr-o reţea mobilă către un număr dintr-o altă reţea. Pentru apelurile efectuate în aceeaşi reţea, tarifele depăşesc cu puţin 0,1 euro pe minut, potrivit datelor din piaţă.

Dacă la companiile Wizz Air şi Blue Air se pun la dispoziţie numere speciale de telefon, taxate cu 2,68 lei pe minut, respectiv 0,62 euro pe minut, la compania naţională Tarom se găseşte un număr de fix, taxat cu un tarif normal în funcţie de reţeaua din care se iniţiază apelul.

Oficialii Wizz Air au mai precizat că şi compania lor are un număr cu tarif normal la care se poate suna în cazul unor situaţii de urgenţă (anulare zbor, modificare program de zbor), care este comunicat pasagerilor doar în momentul în care se confruntă cu aceste situaţii.

Balazs Varro a mai declarat că Wizz Air asigură şi o alternativă gratuită şi uşor de accesat pentru informaţii complete despre rezervări, tarife şi regulamente, prin intermediul site-ului său.

Astfel că taxele pentru consultarea serviciului telefonic de relaţii cu clienţii sunt plătite doar de cei care decid să apeleze la acest serviciu.

"Aveam nevoie de nişte lămuriri legate de transportul unui copil de câteva luni şi am sunat la numărul afişat pentru România (cu un tarif de 2,68 lei/minut). Operatorul mi-a oferit toate datele de care aveam nevoie în maximum un minut, dar durata de aşteptare până ce am putut discuta cu reprezentantul Wizz Air a depăşit cinci-şase minute", spune Mihaela, 31 de ani.

Şi compania aeriană low-cost Blue Air, deţinută de Nelu Iordache, taxează cu 0,62 euro pe minut orice apel telefonic realizat din România către call-center, prin care se solicită date legate de achiziţionarea unui bilet, de serviciile de cazare, rent a car sau transfer aeroport, potrivit datelor de pe site-ul companiei.

"Fiind un serviciu opţional, acest cost (cu apelul telefonic - n.red.) nu intră în preţul biletului de avion . Este normal ca acest serviciu să nu fie plătit de toţi pasagerii, ci doar de cei care îl solicită. Un alt exemplu este mâncarea pe avion. Pasagerii pot opta pentru acest serviciu sau nu. În acest fel pasagerii îşi pot construi propriul tarif de călătorie", a declarat Florentina Tatu, directorul de comunicare al Blue Air. Ea a mai spus că pentru eficientizarea acestui serviciu Blue Air a apelat la compania EuroAnswer, specializată în relaţii cu clienţii.

"În general preţul apelului telefonic este direct proporţional cu costurile companiei pentru acest serviciu. Preţul practicat de Blue Air pentru serviciul de call center nu este mai mare decât media preţurilor celorlalte companii aeriene." Florentina Tatu a mai spus că în urma taxării apelurilor telefonice, companiile aeriene nu urmăresc un profit, ci o calitate cât mai bună a acestui serviciu opţional.

Bilete ieftine, profit din taxe adiţionale

Deşi companiile aeriene low-cost practică preţuri mici la biletele de avion, taxele adiţionale care trebuie plătite pentru bagajele de cală, apelurile telefonice sau pentru mâncare cresc costul călătoriei. Spre exemplu, în cazul operatorului aerian ungar Wizz Air, un sfert din veniturile totale provin din taxele pe servicii adiţionale (bagaje de cală, mâncare), potrivit declaraţiilor anterioare ale reprezentanţilor companiei.