Când vom putea merge pe autostradă de la Nădlac la Constanţa: abia peste un deceniu

Autor: Andreea Neferu 08.02.2011

Coridorul IV paneuropean, obiectivul prioritar al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în următorii ani, ar putea fi gata în totalitate abia peste un deceniu, în condiţiile în care tronsonul Sibiu-Piteşti încă stă sub semnul întrebării.



Autostrada Nădlac-Constanţa, care tranzitează ţara de la vest la est, are finalizaţi în prezent doar circa 280 de kilometri din cei peste 850 pe care îi va avea în cele din urmă. Astfel, doar tronsoanele Piteşti-Bucureşti (111 km) şi Bucureşti-Cernavodă (151 km), alături de centura Sibiului (20,8 km) se află în acest moment în exploatare.

Dacă în ultimele luni Ministerul Trans-porturilor şi Infrastructurii a luat măsuri pentru a se asigura că măcar licitaţiile pentru celelalte tronsoane vor demara în perioada următoare, tronsonul Sibiu-Piteşti rămâne încă sub semnul necunoscutului, având în vedere costurile extrem de ridicate, estimate la circa 3,2 miliarde de euro, pentru care încă nu s-au găsit surse de finanţare.

Cu alte cuvinte, numai acest tronson "înghite" peste 35% din costurile totale, de 8,5 mld. euro, estimate de CNADNR pentru construcţia Coridorului IV. Varianta cea mai plauzibilă pentru realizarea tronsonului Sibiu-Piteşti rămâne cea a parteneriatului public-privat, însă până acum nimeni nu şi-a anunţat intenţia de a se implica într-un astfel de PPP, cu toate că, teoretic, legea din acest domeniu a fost schimbată recent.

"Vor fi făcute până în 2015 eforturi susţinute pentru finalizarea Coridorului IV. Privind realitatea românească însă, fără promovarea parteneriatelor public-private pe acest coridor şansa noastră de a merge de la Bucureşti prin Valea Oltului până la Nădlac este minimă înainte de 2020", consideră Ionel Giuglea, director general al Alpine România, filiala locală a grupului austriac de construcţii Alpine. De altfel, şi Daniela Drăghia, director general adjunct proiecte cu finanţate externă în cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), arăta în urmă cu două luni că abia în 2020 autostrada Nădlac-Constanţa va fi finalizată integral.

Premierul Emil Boc a propus o soluţie pentru Sibiu-Piteşti, adresându-le oamenilor de afaceri chinezi invitaţia de a participa la parteneriate public-private pentru construirea acestui tronson.

Dacă autostrada ce străbate Valea Oltului rămâne în principiu singura necunoscută în ecuaţia Coridorului IV, tronsoanele Arad-Timişoara (32,3 km) şi Cernavodă-Constanţa (50,8 km), la care se adaugă variantele de ocolire pentru oraşele Arad (12,3 km) şi Constanţa (22,1 km), sunt în construcţie în acest moment, iar CNADNR estimează că le va finaliza în 2011.

De asemenea, construcţia tronsonului Deva-Orăştie urmează să înceapă, în condiţiile în care acest contract, în valoare de 180 mil. euro fără TVA, a fost deja atribuit în 2010 consorţiului Strabag-Straco. De altfel, la finalul lui 2010, instituţia a mai scos la licitaţie încă 183 de kilometri din Coridorul IV paneuropean, al căror cost total a fost estimat la aproape 1,4 mld. euro, însă din această sumă 85% sunt bani europeni, restul fiind contribuţie de la bugetul statului.

Dacă lucrările vor demara anul acesta, iar estimările MTI vor fi respectate, în 2015 va fi gata autostrada Nădlac-Arad, iar în 2015, Timişoara-Sibiu se va finaliza integral.