Cum a revenit Electroprecizia pe profit după cinci ani de scădere a afacerilor

Autor: Adrian Cojocar 08.02.2011

Producătorul de motoare electrice Electroprecizia Săcele (ELZY), deţinut de omul de afaceri Adrian Secelean, a reuşit anul trecut să revină pe profit cu un câştig net preliminar de 1,25 milioane de lei, după trei ani consecutivi în care s-a menţinut pe pierdere.

Totodată, afacerile companiei au crescut de peste două ori în 2010, la 189,2 milioane de lei (45 milioane de euro), cel mai ridicat nivel din ultimii şase ani ca urmare a comenzilor mari primite la export.

Motoarele electrice produse de companie şi livrate pe piaţa externă au ajuns să genereze anul trecut 90% din afaceri, principalul client al societăţii fiind ABB Asea Brown Bovevi, unul dintre cei mai mari producători de motoare electrice din lume.

"În anii 2002 - 2003 circa 80% din producţia Electroprecizia era îndreptată spre echipamente electrice pe piaţa internă pentru Tractorul, Semănătoarea, Daewoo. Acum mai producem 10% echipament electric şi restul motoare. Dacă nu schimbam activitatea şi nu ne orientam spre exporturi eram închişi pe vremea asta", spune Constantin Zavarache, administrator la Electroprecizia Săcele care a ocupat poziţia de director general până în luna decembrie a anului trecut.

Compania a livrat echipament electric şi pentru Dacia în primii ani după venirea Renault în România însă francezii au întrerupt comenzile cu producătorul român, iar în prezent aceştia îşi procură echipamentele electrice din Turcia, deşi fabrica de la Săcele este la o distanţă de 50 km de cea de la Piteşti, spun reprezentanţii Electroprecizia.

Are 4% din producţia europeană de motoare electrice

De cealaltă parte, Electroprecizia a fost nevoită să-şi reducă semnificativ producţia de echipamente electrice şi să găsească comenzi pe piaţa externă pentru că piaţa internă nu-i asigură supravieţuirea.

Zavarache spune că producătorul din Săcele realizează 4% din producţia europeană de motoare electrice şi 1% din cea mondială, iar pe plan extern principalii concurenţi provin din China.

"Înainte de criză produceam 55.000 de motoare electrice pe lună, iar în vârful crizei am ajuns să producem numai 10.000 de unităţi. Media lunară în 2010 a fost de 32.000 de motoare şi vrem să o creştem anul acesta la 40.000. Avem contractată producţia pentru anul 2011", spune Constantin Zavarache.

Creşterea puternică a comenzilor la export a urcat anul trecut şi afacerile altor companii de pe Bursă precum Compa Sibiu (CMP), Electroargeş Curtea de Argeş (ELGS), Azomureş Târgu-Mureş (AZO) sau Rulmenţi Bârlad (RBL).

Specialiştii din industrie se aşteaptă ca exporturile să crească în continuare, pe fondul relansării economiilor europene.

S-a restructurat şi reorganizat în holding ca să devină profitabilă

Când comenzile au început să scadă drastic în 2009, Electroprecizia şi-a redus numărul de angajaţi de la 1.700 la circa 1.050, iar în prezent conducerea spune că firmele din cadrul holdingului numără circa 1.250 de persoane.

Creşterea productivităţii în urma restructurării a readus compania pe profit anul trecut şi în 2011 reprezentanţii producătorului de motoare electrice estimează un câştig brut de 2 milioane de euro şi afaceri la export în creştere cu 15-25%.

"Ne-am restructurat şi ne-am reorganizat pe principiul holdingului. Acum avem societatea-mamă Electroprecizia care se ocupă cu aprovizionare, desfacere, tehnic şi celelalte foste secţii au fost transformate în centre de costuri (module) cu activităţi specifice gen: motoare-electrice, echipamente electrice, piese auto, servicii de mentenanţă, scule, turnătorie şi transporturi", spune Zavarache.

Acţionarul majoritar l-a numit recent la conducerea companiei pe Marius Messel, fost director regional-corporate în cadrul BCR.

"S-a considerat că este bine să aducem la conducere o persoană din afară care să nu fie influenţată pentru a reorganiza societatea. Trebuie să luăm măsuri şi să schimbăm mentalităţile, lucru care este foarte dificil. Prin această reorganizare fiecare modul este condus de un administrator şi în acest fel putem vedea unde se scurg banii şi care unităţi sunt profitabile. Am refăcut fluxurile şi am gândit centrele ca societăţi de sine stătătoare. Încă mai avem multe de făcut în sensul reorganizării", a precizat Zavarache.

Compania-mamă, Electroprecizia Săcele, avea anul trecut 297 de salariaţi, restul fiind repartizaţi la firmele din grup care se ocupă cu activitatea de producţie. Tototadă, pe fondul reorganizării în continuare a activităţii, la sediu au mai rămas în prezent 179 de oameni.

Compania este foarte puţin îndatorată, la 31 decembrie 2010 datoriile totale ale firmei cifrându-se la 18,2 milioane de lei (4,3 milioane de euro).

Adrian Secelean controlează prin intermediul firmei Intercom Sfântu-Gheorghe 49,7% din acţiunile Electroprecizia. Un pachet semnificativ de acţiuni se află în posesia salariaţilor companiei.

Acţiunile Electroprecizia au crescut anul trecut cu 27%, iar în urma publicării rezultatelor pe 2010, titlurile companiei au urcat pe Bursă cu 14% într-o săptămână. La ultimul preţ de ieri, de 3,15 lei/unitate, capitalizarea firmei se ridică la 3,9 milioane de euro.