Cei mai bine vânduţi pictori contemporani (IV). Koons, noul Papă al neopop-ului

Autor: Daniel Nicolescu 10.02.2011

Când auzi că un mare artist contemporan, unul dintre cei mai bine cotaţi ai ultimului deceniu, a fost căsătorit cu Cicciolina (împreună cu care, începând din 1991, a şi realizat câteva inubliabile şi provocatoare opere similiporno), te dai un pas înapoi, ca să verifici dacă nu cumva e vorba doar despre o coincidenţă de nume. Ei bine, nu e. A existat un cuplu Koons-Illona Staller, care a funcţionat cu acte în regulă până în 1994. Mulţi ani după aceea, din cenuşa mariajului nu s-au mai iţit decât zvârcolirile parentale legate de custodia copilului făcut împreună, Ludwig.

Koons a studiat pictura la Maryland Institue of Art, a lucrat apoi ca broker pe Wall Street, elaborându-şi simultan cariera artistică. După modelul "fabricii" lui Warhol, şi-a pus la punct un atelier de creaţie în SoHo, în care au ajuns să lucreze circa 100 de angajaţi (omul doar naşte idei, care sunt puse în operă de o armată de asistenţi).

A devenit cunoscut în anii 80 ai veacului trecut, când s-a lansat în sculptura conceptuală (vezi plutonul de aspiratoare aliniate în vitrină "New Hoover Deluxe Shampoo Polishers", 1986, foto 2), după care a trecut, ca reacţie la minimalismul anilor 70, la un neopop de factură kitsch: sculpturi atinse de gigantism, realizate din materiale preţioase, care supradimensionează în metal lucios suveniruri de bazar (căţei de plastic, purceluşi de porţelan, ciobăniţe... foto 3), jucării-baloons şi alte efigii ale culturii populare, precum în seria "Statuary".

Prima bombă în materie de vânzări a fost o sculptură din seria "Banality", intitulată "Michael Jackson and Bubbles", care îl reprezenta pe regele pop împreună cu cimpazeul său. Preţ de achiziţie, în 1991, 5,6 milioane de dolari!

În 1992, primeşte o comandă pentru o expoziţie la la Baden Arolsen, în Germania, şi concepe "Puppy" (foto 4), o sculptură înaltă de 30 de metri, realizată integral din flori. Ajuns în noul mileniu pe culmile succesului, Koons a fost solicitat să colaboreze cu grupul BMW, pentru care a decorat, anul trecut, cel de-al 17-lea "Art Car" (prezent la categoria GT2, în cadrul cursei 24H du Mans), dezvăluit în premieră pe 1 iunie 2010, la Centrul Pompidou din Paris.

Anul 2010 i-a adus însă, la nivelul produsului total rezultat din vânzări, o scădere de 5 milioane de euro, faţă de intervalul 2008-2009. Ceea ce nu l-a împiedicat să rămână cel mai bine cotat sculptor în viaţă şi unul dintre cei mai bine cotaţi pictori ai momentului.

Între iulie 2009 şi iunie 2010, a avut nevoie de doar patru pânze pentru a atinge o cifră de afaceri de 6,7 milioane de euro. În acelaşi timp, a realizat recordul său absolut pentru o operă pictată, "Loopy" (foto 6), 3,7 milioane de euro. O sumă care depăşeşte cu 1 milion de euro precedentul său vârf, pânza "Auto", vândută la Christie's în iunie 2008.

Deşi nu întotdeauna bine văzut de critica de specialitate, Koons rămâne vedeta-fetiş, copilul-minune al bogaţilor momentului. Nu întâmplător, cred, Bernard Madoff, marele om de afaceri şi escrocul american nr. 1 al lumii finanţelor mondiale, îl consideră artistul său favorit.