Până în 2013 vor avea şosele de centură încă 16 localităţi. Planuri pentru alte 49 "pe hârtie"

Autor: Andreea Neferu 10.02.2011

30 de localităţi, printre care Braşov sau Bacău, ar urma să aibă în 2013 centuri sau bucăţi de centuri, potrivit calculelor ZF realizate pe baza planurilor anunţate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. În prezent, doar 14 localităţi din România au variante de ocolire, cu o lungime cumulată de circa 130 de kilometri.



Câteva dintre aceste centuri înconjoară doar o parte a respectivelor localităţi, însă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) ar urma să scoată la licitaţie încă 11 variante de ocolire, dintre care trei pentru completarea porţiunilor de şosele de centură deja existente.

De asemenea, anul acesta, ar urma să fie inaugurate şi centurile Aradului şi a Constanţei, realizate în regim de autostradă şi cu o lungime cumulată de 34 de kilometri şi, potrivit planurilor anunţate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) în luna decembrie, până în 2013 ar trebui să mai avem încă cel puţin 140 de kilometri de centuri în 11 oraşe (Săcueni, Carei, Bacău, Târgu-Mureş, Tecuci II, Braşov, Craiova Sud-Est, Alexandria, Caracal, Mihăileşti, Bucureşti între A1-DN 7 şi între DN2-A2), fără a lua în considerare centurile care în prezent sunt în stadiu de execuţie (Oradea, Caransebeş, Domaşnea, Suceava, Cluj Est, Iaşi).

Când vom putea merge pe autostradă de la Nădlac la Constanţa

Cu alte cuvinte, peste doi ani, dacă autorităţile vor reuşi să-şi respecte promisiunile, România va avea cel puţin 300 de kilometri de variante ocolitoare, aproape la fel de mulţi kilometri de autostrăzi cât are în prezent. În scenariul pesimist însă, în care doar cei 34 de kilometri ai centurii Aradului şi ai Constanţei vor fi finalizaţi, vom circula doar pe aproximativ 170 de kilometri de şosele de centură peste doi ani.

Pentru încă 49 de centuri există planuri pentru următorii ani, însă CNADNR nu a precizat încă momentul în care vor fi scoase la licitaţie şi nici de unde vor fi luate finanţările pentru acestea.

Este însă puţin probabil ca aceste 11 centuri să fie finalizate peste doi ani, aşa cum a anunţat MTI, având în vedere că multe dintre ele nici măcar nu au fost scoase la licitaţie, este de părere Adriana Iftime, secretar general al Patronatului Societăţilor din Construcţii.

"Teoretic este posibil, însă având în vedere experienţa din ultimii ani, sunt sceptică în ceea ce priveşte finalizarea lor. Suntem total nepregătiţi, apar mereu probleme de finanţare sau privind pro­prietatea terenurilor pe care se realizează diferitele centuri", consideră Iftime. "În ţările civilizate nu se circulă prin localităţi, indiferent că vorbim de oraşe mari sau chiar şi comune. La noi nici măcar cen­tura Capitalei nu e finalizată în totalitate. De asemenea, un oraş cu probleme este Sebeşul, de care îţi aduci aminte cu tristeţe atunci când trebuie să-l tranzitezi pentru că, fie vară, fie iarnă, se formează ambuteiaje", explică Iftime.

Cele 11 centuri sunt în general situate în jumătatea sudică a ţării. Cel mai scump proiect este cel care implică construcţia variantei de ocolire a municipiului Braşov, cu o lungime de 18 kilometri, a cărui valoare este estimată la circa 143 milioane de euro. Cu alte cuvinte, costul pe kilometru pentru această centură se ridică la aproape 8 milioane de euro, cu circa 2 milioane de euro mai mult decât cel mai scump standard de cost al MTI pentru autostrăzi.

Aproape la fel de scumpi vor fi şi cei 20 de kilometri ai centurii rutiere a Ca­pitalei, între autostrada Piteşti-Bucureşti şi dru­mul naţional 7 şi între drumul naţional 2 şi autostrada Soarelui, valoarea lucrărilor fiind esti­mată la 140,5 milioane de euro. Astfel, costul pe kilometru pentru acest tronson al centurii Capitalei se va ridica la aproape 7 milioane de kilometri, cu 1 milion de euro mai mult decât cel mai scump standard de cost stabilit pentru construcţia de autostrăzi. Pe de altă parte, varianta de ocolire a municipiului Târgu-Mureş va costa numai 436.000 de euro pe kilometru. În total, cele 11 centuri cu lansare a licitaţiilor în perioada 2010-2011 se ridică la aproape 540 milioane de euro, suma fiind asigurată atât din fonduri guver­namentale, cât şi din bani europeni prin Fondul European de Dezvoltare Regională.