Un dealer auto din Deva a plecat cu banii clienţilor, ca în imobiliare

Autor: Bogdan Alecu 10.02.2011

Administratorul firmei Evo 10 Motors, Claudiu Micu, fost dealer al mărcilor Mitsubishi, Land Rover şi Jaguar, a fost arestat preventiv la începutul acestei luni pentru 29 de zile sub acuzarea de înşelăciune şi fals în înscrisuri sub semnătură privată. Dealerul ar fi încasat aproape 360.000 de euro de la clienţi care doreau achiziţia unui automobil Mitsubishi şi cărora nu le-au mai fost livrate maşinile, dar a şi primit maşini de la M Car Trading, importatorul mărcii nipone parte a Ţiriac Holdings, şi nu le-a mai achitat. Oficialii Evo 10 Motors nu au putut fi contactaţi.

"Bărbatul a încasat banii de la beneficiarii contractelor, însă nu le-a mai predat autovehiculele, motivând că «sunt probleme la importator». Prejudiciul total creat în acest fel depăşeşte 1,5 mil. lei (aprox. 360.000 de euro - n.red.), sumă pentru recuperarea căreia au fost luate măsuri asiguratorii", au spus oficialii Inspectoratului de Poliţie Hunedoara. Majoritatea celor înşelaţi de dealerul auto au achitat integral maşina sau un procent semnificativ din acesta, iar automobilul nu a fost livrat după nici un an.

O situaţie similară s-a mai întâlnit în ultimii ani şi în piaţa imobiliară, unde mii de români au plătit avansuri de zeci de mii de euro pentru apartamente care nu au mai fost construite de către dezvoltatori care ulterior au fost de negăsitt, astfel clienţii au rămas şi fără locuinţă şi cu banii daţi. Cu toate acestea, până în momentul de faţă niciun dezvoltator imobiliar nu a ajuns după gratii din acest motiv, potrivit informaţiilor existente.

Singura strategie pe care o pot utiliza clienţii în momentul achiziţiei este de a achita automobilul numai în momentul livrării efective, potrivit consultanţilor din piaţă.

"Pentru a nu se confrunta cu astfel de situaţii, clienţii ar trebui să achite un avans cât mai mic sau să plătească maşina numai dacă aceasta se află în curtea dealerului şi poate fi achiziţionată în aceeaşi zi", a spus Sebastian Guţiu, managing partner al casei de avocatură Schoenherr şi Asociaţii.

Guţiu a subliniat că în momentul unei achiziţii clienţii nu se pot proteja de astfel de situaţii decât prin contractul semnat. Dacă acesta nu este respectat, dealerul respectiv trebuie acţionat în justiţie şi reclamat la protecţia consumatorului. Pe de altă parte, faţă de importator, în general dealerii au scrisori de garanţie.

Potrivit unui alt avocat, una dintre soluţiile care pot fi implementate la nivelul unei reţele de dealeri este ca facturarea maşinii să se facă exclusiv de către importator, astfel, maşina este achitată direct la reprezentantul mărcii respective şi nu la dealerul local.

Atât Premium Auto, importatorul mărcilor Jaguar şi Land Rover, cât şi M Car Trading, importatorul Mitsubishi, ambele parte a Ţiriac Holdings, au reziliat contractul de dealer cu Evo 10 Motors, primul în decembrie 2009, iar al doilea în luna octombrie a anului trecut.

"M Car Trading este la rândul său parte vătămată în procesul penal intentat companiei Evo 10 Motors, alături de restul reclamanţilor, fiind grav prejudiciată de faptele penale de natură economică ale reprezentanţilor acestei societăţi", a spus Ana Matei, directorul de marketing al companiei.

Compania Evo 10 Motors a înregistrat în 2009 o cifră de afaceri de aproape 2,6 mil. euro, în scădere cu 15% faţă de anul anterior, potrivit Ministerului de Finanţe, şi un profit net de 60.000 de euro.