Marii transportatori rutieri de persoane mizează pe creşteri de 10%, dar iau în calcul motive complet diferite

Autor: Liviu Iancu 13.02.2011

Primii doi transportatori rutieri de persoane din România aşteaptă în acest an o creştere cu peste 10% a afacerilor, dar factorii pe care se bazează companiile de profil sunt complet diferiţi.

Astfel, în timp ce unul dintre ei mizează pe reducerea efectelor crizei, celălalt ia în calcul tocmai situaţia economică precară, care îi va îndemna pe români să călătorească în căutare de locuri de muncă.

"Sperăm într-o majorare a cifrei de afaceri cu circa 10% în 2011, pe fondul reducerii efectelor crizei economice", a declarat Daniel Micu, administratorul companiei Atlassib, deţinută de omul de afaceri sibian Ilie Carabulea.

Altassib este liderul pieţei transporturilor rutiere de persoane din România, înregistrând anul trecut o cifră de afaceri de 275 mil. lei (aproximativ 65 mil. euro), în creştere cu 2,2%.

Plecarea unora, şansa altora

Tot o creştere de peste 10%, dar bazată pe cu totul alte argumente, aşteaptă şi Dragoş Anastasiu, proprietarul companiei Eurolines, numărul doi pe piaţa de profil, cu afaceri de 9,5 milioane de euro anul trecut. "Credem că cifra de afaceri va creşte pe fondul problemelor economice din România. Şansele multora în ţară, în ceea ce priveşte locul de muncă, sunt destul de puţine, în timp ce multe ţări centrale şi vest-europene au ieşit din criză şi au nevoie de angajaţi. Cei care nu găsesc în România încep din nou să caute alternativă în exterior. Acesta este factorul principal, la care se adaugă faptul că multe firme mici au probleme în gestionarea propriei afaceri", a declarat Anastasiu.

Dacă reprezentantul Altassib crede că tarifele se vor menţine la nivelul din 2010 în acest an, proprietarul Eurolines estimează o creştere de minimum 5-10% în acest an, determinată de scumpirea combustibilului. Cu 35 de rute internaţionale deservite de 200 de autocare, Atlassib nu şi-a propus în acest an noi destinaţii, mizând pe extinderea celor existente, prin adăugarea de noi staţii atât în România, cât şi pe teritoriul statelor de tranzit.

Firma deţinută de Dragoş Anastasiu are 12 rute internaţionale şi 30 de autocare proprii, la care se adaugă cele aproximativ 20 ale partenerilor care operează pe cursele şi sub brandul Eurolines.

Sunt preferate cursele pe distanţe medii

"Focalizarea se mută de la cursele pe distanţe lungi, de exemplu Spania şi sudul Italiei, la cele pe distanţe medii şi scurte. Istanbul, Varna, Sofia, Atena, Chişinău, precum şi oraşe din Serbia şi Ucraina sunt analizate din punctul de vedere al fluxului de călători, urmând ca în aprilie-mai să decidem ce rute noi vom deschide", a afirmat Anastasiu.

Dacă pentru Atlassib cele mai profitabile trei rute sunt, în ordine, Italia, Germania şi Spania, în topul Eurolines figurează Germania, Elveţia şi Cehia.

Daniel Micu de la Atlassib speră pentru acest an la o stabilizare a pieţei şi la dispariţia transportatorilor ilegali.