BRD raportează un profit net de 501 mil. lei

Autor: Razvan Voican 14.02.2011
Francezii au încheiat 2010 cu cel mai mare profit pe o piaţă bancară care a cumulat pierderi de 304 milioane de lei. Principala sursă de profit a fost câştigul din marja de dobândă, care s-a majorat cu 13% faţă de 2009.

BRD-SocGen, a doua mare bancă după active, a încheiat anul 2010 cu un profit net de aproape 501 mil. lei, în scădere cu 36% faţă de rezultatul din 2009, conform standardelor româneşti de contabilitate (RAS).

Este cel mai mare câştig realizat pe piaţa bancară în anul 2010, în condiţiile în care numai 20 de bănci au avut profit, rezultând o pierdere totală cumulată de 304 milioane de lei la nivelul întregii pieţe. Potrivit unor surse bancare, BRD este urmată la distanţă de celelalte bănci mari, BCR, Raiffeisen, UniCredit, CEC la profitul net anual calculat în RAS.

"Rezultatele demonstrează capacitatea de rezistenţă a BRD şi soliditatea modelului de business. Profitul net a înregistrat un recul vizibil, de 36%, cauzat de creşterea costului net al riscului - explicabilă într-un context economic dificil, dar profitul operaţional a crescut cu 8%, ca dovadă a unei activităţi curente satisfăcătoare", a declarat Guy Poupet, preşedintele BRD.

Principala sursă de profit a fost marja de dobândă, care a crescut cu 13%, în timp ce câştigul net din comisioane a scăzut cu 4%, iar profitul operaţiunilor de trezorerie s-a diminuat cu 17%. Poupet spune că efectele crizei

şi-au pus amprenta pe sistemul bancar şi inclusiv asupra BRD, reflectându-se într-o "slăbiciune persistentă" a volumului de activitate şi în particular a "producţiei" de credite noi. În acelaşi timp, degradarea calităţii activelor a impus creşterea cu 41% a cheltuielilor cu provizioanele, până la aproape 1,6 mld. lei.

La sfârşitul lui 2010 BRD înregistra un sold al creditelor de 34,47 mld. lei (8,2 mld. euro), în scădere cu 1% faţă de nivelul din 2009. Din acest total, 9,13% sunt clasificate drept credite neperformante, respectiv cu întârzieri la plată mai mari de 90 de zile şi/sau pentru care banca a iniţiat proceduri judiciare de recuperare (sub media pieţei de 11,85%).

Şeful BRD susţine că banca a făcut "eforturi importante" pentru susţinerea operaţiunilor cu clientela, apelând la promoţii şi acţiuni de marketing. Totuşi, ca urmare a eliminării clienţilor inactivi şi a încetinirii ritmului de achiziţie a unora noi, portofoliul de clienţi activi s-a diminuat cu circa 45.000 de persoane fizice şi 8.000 de companii. Aşteptările pentru 2011 sunt rezervate: "Abordăm 2011 cu prudenţă şi cu o anumită seninătate dată de soliditatea financiară şi de susţinerea băncii-mamă."