Trăiri care vor fi uitate/ de Alex. Ştefănescu
Ziarul Financiar
17.02.2011
![](http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/781/10667/7991600/1/09-fabrica.jpg?width=320)
Cum funcţionează textul literar? Prin ce mijloace îl emoţionează pe cititor? La aceste întrebări am să încerc să răspund în serialul de faţă.
Acesta este conceput sub forma unui dialog. Cele două
personaje angajate într-o lungă discuţie în paginile lui sunt
imaginare. Primul în ordinea venirii în scenă, să-i spunem
domnul "Italice" (replicile sale sunt tipărite cu litere aplecate),
este un tânăr generic, care are încă multe de învăţat, dar care, în
stilul binecunoscut al tinerilor, contestă sau măcar pune sub
semnul îndoielii adevărurile care i se transmit (spre deosebire
însă de mulţi tineri reali, el are fair-play şi o dorinţă
reală de a înţelege). Al doilea, domnul "Drepte", este un iubitor
de literatură mai experimentat, dispus să asculte şi să examineze
şi opinii diferite de ale lui (la rândul lui, acest domn se
deosebeşte de specialiştii reali prin răbdarea de a explica
pe înţelesul oricui ceea ce ştie).
Subiectul discuţiei îl
reprezintă, repet, mecanismul prin care se produce, cu ajutorul
cuvintelor, emoţia estetică.
- Termenii [din poveştile lui Ion Creangă] mi se par
familiari. Parcă i-am mai auzit cândva, în vis, sau i-am folosit
într-o altă existenţă.
- Nu faci decât să confirmi ceea ce ţi-am spus eu. Peste încă
o sută de ani şi această legătură minimă între tine şi text se va
rupe…
- Nu cred că am să mai trăiesc atât. Dialogurile cu tine
sunt foarte obositoare…
- Peste o sută de ani, spuneam, cuvintele acestea nu vor mai
fi nici măcar o vagă amintire.
- Nu-i nimic. Vor exista îngrijitori de ediţie, filologi
care să explice, la subsolul fiecărei pagini, ce au însemnat cândva
aceste cuvinte.
- Vor putea să explice şi în ce consta farmecul lor?
- Pui prea mare preţ pe cuvinte.
- În cazul lui Ion Creangă, este inevitabil. Valoarea operei
sale se bazează în mare măsură pe expresivitatea unei variante
orale a limbii noastre. Dar să nu ne referim exclusiv la acest
aspect. Sunt de acord să aducem în discuţie şi figuraţia,
decorurile, de care se serveşte scriitorul. Nu cad şi ele în
desuetudine? Să examinăm încă o dată pasajul pe care ţi l-am citat
mai înainte. De suit în pod nu te-ai mai suit, sunt convins, din
copilărie, când îţi petreceai vacanţele la bunici. Acum stai la
bloc şi la ultimul etaj nu găseşti decât o uscătorie. Căpăstru,
frâu, bici şi şa mai vezi doar în filmele de western şi nici acolo
nu le priveşti cu atenţie pentru că urmăreşti captivat cavalcada şi
împuşcăturile. În orice caz, un frâu nu cred să fi ţinut în mână
vreodată. Şi mai sigur este că doar la muzeu ai făcut cunoştinţă cu
arcul, săgeţile, paloşul şi buzduganul. Jăratic, de asemenea, unde
să fi întâlnit, dacă îţi încălzeşti locuinţa cu calorifere, şi nu
cu sobe? Toate aceste îndeletniciri şi obiecte care, pe vremuri,
făceau parte din viaţa de fiecare zi sunt, pentru tine, elementele
componente ale unui mod de viaţă reconstituit. Reconstituit
pe baza informaţiilor din cărţi, filme, documente, relatări ale
unor bătrâni sau amintiri din propria-ţi copilărie. Drept urmare,
ele au o forţă de sugestie intermediată, de gradul doi şi conferă
lecturii un caracter livresc. O operă literară frustă poate ajunge
astfel la un rafinament neaşteptat - aşa cum se transformă
strugurii în stafide prin simpla trecere a timpului - şi până la
urmă, într-un viitor îndepărtat, se poate şi pulveriza, ieşind cu
totul din raza experienţei oamenilor din epoca respectivă.
- Nu eşti deloc moderat în previziuni…
- Sunt realist. Crezi că peste un veac sau peste un mileniu va
mai înţelege cineva la ce servea un paloş?
- Cred că va mai înţelege pentru că, oricât va progresa
civilizaţia, inclusiv în situaţia în care agresivitatea va dispărea
complet din relaţiile dintre oameni, tot va exista simţul
competiţiei, al confruntării şi oamenilor de atunci li se va putea
explica faptul că paloşul era, să zicem, un instrument rudimentar
de reducere la tăcere a adversarului prin practicarea unor incizii
în corpul său şi provocarea de hemoragii.
- Sunt de acord. Dar gândeşte-te că fiecare noţiune va avea
nevoie de un asemenea eşafodaj de glose şi că va fi foarte greu
pentru cititor să trăiască emoţia estetică în mijlocul tuturor
acestor complicaţii. I se va explica, de exemplu, că "răpciuga de
cal" era un mijloc de locomoţie folosit pe vremuri de oameni şi,
eventual, i se va arăta un asemenea animal la grădina zoologică; că
frâul reprezenta un dispozitiv de reducere a vitezei "vehiculului";
că jarul rezulta din procesul de oxigenare a cărbunilor - adică a
unor trunchiuri de copaci păstrate milioane de ani în pământ - în
scopul obţinerii energiei termice. Şi aşa mai departe. Dar cum să-l
mai faci să înţeleagă ce halo efectiv avea fiecare obiect, ce
plăcere simţeai mângâind pielea catifelată a unui cal, cum
zăngăneau harnaşamentele, ce fericit tremura aerul în dogoarea de
deasupra jăraticului? Toate aceste trăiri se vor stinge…
- Vor exista altele, poate mai intense şi mai
complexe.
- N-am nici o îndoială, dar acestea, de acum, vor dispărea din
conştiinţa umanităţii.
- Nu vor dispărea fără rost. Fiecare îşi va îndeplini rolul
într-o anumită etapă şi vor fi integrate selectiv în etapa
următoare, astfel încât - exact ca treptele purtătoare ale unei
rachete, care, pe măsură ce "ard", sunt abandonate în cosmos - vor
contribui la evoluţia speciei noastre şi vor persista, abstract, în
ideea însăşi de afectivitate. Emoţia trăită la explorarea unui pod
plin de vechituri se va regăsi, fără s-o ştie nimeni, în emoţia
trăită la cercetarea memoriei unui vechi calculator electronic
înainte de dezafectarea lui, emoţia trăită la aprinderea focului în
sobă se va regăsi, tot aşa, fără s-o ştie nimeni, în emoţia trăită
la aprinderea unei stele stinse…
ALEX. ŞTEFĂNESCU. Critic şi istoric literar, prozator,
dramaturg, publicist, realizator de emisiuni TV. Născut la 6
noiembrie 1947. Autor a 15 cărţi, dintre care a avut un mare ecou
"Istoria literaturii române contemporane. 1941-2000", apărută în
2005 (s-au scris despre ea 270 de articole pro şi contra, a fost
răsplătită cu Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei).
Emisiunea "Un metru cub de cultură" difuzată de Realitatea TV i-a
adus Premiul APTR pentru talk-show-uri pe 2004, iar altă emisiune,
"Istoria literaturii române contemporane povestită de Alex.
Ştefănescu" - Premiul APTR pentru emisiuni culturale pe 2008.
Adresa sa poştală este: Bucureşti, O.P. 22, c.p. 22. Cea
electronică este alex2108145@yahoo.com