Cum vede un berar român piaţa ungară: preţul contează mai mult decât promovarea

Autor: Ioana David 17.02.2011

Andrei Hareţ, românul de 40 de ani care conduce de şapte luni producătorul ungar de bere Dreher Breweries, parte a grupului africano-american SABMiller, spune că în Ungaria loialitatea consumatorului faţă de mărci este mai scăzută decât pe piaţa locală, astfel că există branduri pentru care 90% din volume se fac doar în perioade de promoţie.

"Piaţa berii în Ungaria este matură şi în declin semnificativ în ultimii patru ani. Aici execuţia la punctul de vânzare, precum şi aplicarea unui preţ corect contează mai mult decât campaniile de promovare în media. Pe bună dreptate se spune că cine reuşeşte pe această piaţă poate reuşi oriunde în Europa", a spus Hareţ pentru ZF.

În România, berarii se numără printre cei mai mari investitori în promovare, ei investind anual 12 mil. euro net numai în TV. Potrivit jucătorilor din acest domeniu, promovarea joacă un rol important în câştigarea cotei de piaţă.

Hareţ a devenit în iulie anul trecut primul manager român din cadrul Ursus Breweries care conduce o subsidiară a SABMiller şi cel mai tânăr director general al unei companii europene deţinută de producător. Anterior el a fost vicepreşedinte pe vânzări şi distribuţie al Ursus Breweries.

Absolvent al Facultăţii de Matematică din cadrul Universităţii Bucureşti şi al Facultăţii de Finanţe, Bănci şi Asigurări din cadrul ASE, Hareţ a lucrat în cadrul Ursus timp de şapte ani, perioadă în care a ocupat atât funcţiile de vicepreşedinte al departamentului de finanţe şi IT, cât şi pe cea de vicepreşedinte al departamentului de vânzări şi distribuţie al Ursus Breweries (circa patru ani). Înainte de plecarea din România, Hareţ a fost preşedinte interimar al producătorului brandurilor Timişo­rea­na şi Ursus.

În 2003, Hareţ a lucrat timp de doi ani ca area finance manager - marketing operations al subsidiarei British American Tobacco (BAT) din Orientul Mijlociu, cu sediul în Dubai, după cinci ani petrecuţi în departamentul financiar al filialei locale a producătorului de ţigarete Kent.

Conform unor informaţii din vara anului trecut, Dreher Breweries rulează anual afaceri de 180 mil. euro şi are 700 de angajaţi, în timp ce brandurile din portofoliu sunt Dreher, Arany Aszok, Kobanyai Sor, Pilsner Urquell, Peroni, Miller, Kozel, Hofbrau.

În România, Ursus Breweries mai are în portofoliu branduri precum Ciucaş, Stejar, Azuga, Redd's, Peroni Nastro Azzurro şi deţine fabrici la Timişoara, Buzău şi Braşov. În 2009, potrivit ultimelor date disponibile de la Registrul Comerţului, Ursus Breweries a avut afaceri de 1,2 miliarde de lei (284,2 mil. euro).

Întrebat care sunt principalele obiective în această funcţie, Hareţ a răspuns că "majorarea profitabilităţii".

"Este o provocare serioasă având în vedere trendul descendent al pieţei, precum şi tendinţa consumatorului de a alege produse mai ieftine. Cred că suntem pe drumul cel bun având în vedere că în cele şapte luni de când activez aici am reuşit să ne creştem considerabil cota de piaţă", a mai spus Hareţ, fără a da însă detalii legate de cota de piaţă, valoarea sau volumul vânzărilor.

La fel ca şi în România, principalii competitori ai SABMiller în Ungaria sunt filialele locale ale Starbev - Borsodi (companie deţinută de fondul de private equity CVC Capital Partners - acţionar al Bergenbier) şi Heineken.

În momentul în care a plecat din România, Hareţ spunea că cea mai mare realizare a sa ca vicepreşedinte de vânzări şi distribuţie al Ursus a fost faptul că a făcut parte din echipa care a ridicat compania din poziţia a treia în piaţă în mai 2006 în poziţia de lider în iunie 2009. În legătură cu posibilitatea întoarcerii în România, dacă s-ar ivi posibilitatea, Hareţ a spus că nu o exclude de pe "harta oportunităţile profesionale". Recent, el a fost ales pe locul opt în topul celor mai influenţi străini din Ungaria de către Haszon, o publicaţie lunară de business. Topul în care Hareţ se află pe locul opt este condus de Per Bank, CEO al Tesco Ungaria în 2010.