Tot la distanţă/ de Alexandru Ciolan
Pe la jumătatea
anilor '60, teleeducaţia era "educaţie prin televizor"
("Suntem într-un secol al teleeducaţiei. Vrem să ne educăm şi prin
televizor", Cont. 17 XII 65 p. 4). La cumpăna dintre milenii,
teleeducaţie însemna însă "educaţie la distanţă, folosind
mijloace informatice" ("Misiuni spre Marte, asteroizi sau Lună;
sisteme globale de tele-sãnătate sau tele-educaţie…", Mag. 8 XI
00).
În ziua de azi,
educaţia prin televizor iese din discuţie, pentru că, repetă şi iar
repetă slujitorii micului ecran, omoară ratingul, devenit raţiunea
de a fi a canalelor comerciale româneşti.
Internetul nu trăieşte
din rating, ci din accesări, iar site-urile educaţionale, cu
excepţia celor de referate şi lucrări de licenţă pe care le scoţi
la imprimantă şi le predai prefăcându-te epuizat după efortul de
cercetare, sunt vizitate doar de rătăciţi care căutau altceva.
Educaţia este, cu adevărat, tele-, adică tot mai
îndepărtată…
Teleînvăţământul,
un eventual sinonim al teleeducaţiei, este un cuvânt care… nu este
(sau, cel puţin, noi nu l-am întâlnit). Există în schimb
învăţământul (deschis) la distanţă, o sintagmă
postdecembristă (după engl. distance learning, distance
education) pentru mai vechiul învăţământ fără frecvenţă,
transformat în învăţământ cu frecvenţă redusă. (Fără
frecvenţa rămăsese până de curând în titulatura oficială a
formelor de învăţământ aplicată exclusiv doctoratelor: "Andrei
Marga susţine că noua Lege a educaţiei limitează dreptul la studii
al cetăţenilor, fiind anulate studiile de master la distanţă şi
cele doctorale fără frecvenţă", telegrafonline.ro 15 I 11.) Un
funcţionar din Ministerul Educaţiei explică diferenţa conceptuală
dintre "fără frecvenţă" şi "frecvenţă redusă": "Cursurile fără
frecvenţă, care presupuneau numai prezentarea la examene, au fost
desfiinţate în favoarea cursurilor cu frecvenţă redusă. La acestea
din urmă, studentul este obligat să facă prezenţa la facultate trei
zile pe săptămână" (9am.ro 27 VI 05). Iar mai departe, în acelaşi
articol, găsim şi explicaţia pentru care forma "la distanţă" a
înlocuit fără frecvenţa: "Învăţământul deschis la distanţă ar
trebui să ofere studentului posibilitatea de a obţine o diplomă de
studii superioare fără a fi nevoie de prezenţa lui la sediul
universităţii. Cursurile şi materialele care îi folosesc drept
suport le sunt transmise prin intermediul computerului, iar
testările se desfăşoară online" (9am.ro 27 VI 05).
Să mai notăm,
privind peste umăr, că "Prima universitate din România care a
oferit această alternativă a fost Academia de Ştiinţe Economice din
Bucureşti, în 1998, iar un an mai târziu Universitatea Bucureşti a
lansat o ofertă similară" (R.l. 25 XI 10). Şi, tot privind peste
umăr, să constatăm că nici nu se limpeziseră bine apele în privinţa
formelor de învăţământ când au venit propuneri de amalgamare a lor:
"Învăţământul la distanţă se va numi învăţământ la distanţă cu
frecvenţă redusă, pentru că, pe lângă examene, studenţii vor fi
obligaţi să vină la facultate şi în timpul anului" (9am.ro 5 VIII
09).
Învăţământul la
distanţă ar reprezenta, aşadar, o combinaţie între e-learnig şi
fără frecvenţă - o variantă preferată, se pare, şi de învăţământul
particular: "Institutul Bancar Român (IBR) va lansa o nouă serie de
cursuri la distanţă, în luna martie 2010. Principalul avantaj al
acestui sistem constă în posibilitatea cursanţilor de a studia sub
îndrumarea unor experţi (specialişti din sistemul
financiar-bancar), fără a fi nevoiţi să-şi întrerupă activitatea
profesională. Cursanţii îşi vor administra individual timpul de
studiu, în cadrul fiecărui program experţii acordând 1-4
consultaţii la clasă, conform unui program prestabilit" (Capital 1
III 10).
Înainte vreme, se
spunea despre inşii prost-crescuţi că au făcut cei 7 ani de acasă
la fără frecvenţă. Se va adapta oare ironia la noile
sintagme?
Exemplificări şi
datări pentru sensurile şi cuvintele noi din acest articol veţi
găsi în ediţia a treia a DCR (Dicţionarul de Cuvinte Recente),
aflat în pregătire la Editura Logos.
Cuvinte cheie: la
distanţă, învăţământ la distanţă, învăţământ cu frecvenţă
redusă
ALEXANDRU CIOLAN (n. 1952, Bucureşti). Filolog (absolvent de spaniolă-romånă al Universităţii Bucureşti). Profesor navetist (Alexandria, Teleorman, 1977-78), corector, apoi redactor-traducător la revista "Lumea" (1978-83), redactor la Editura Politică şi ulterior la Editura Humanitas (1983-1991), editor şi administrator al Editurii Logos (din 1992). Traducător şi publicist. Zona de interes principală: lexicologia, lexicografia. Preferinţe muzicale: Buena Vista Social Club, Elis Regina, Chavela Vargas, Liviu Vasilică, Maria Lătăreţu, Făråmiţă Lambru, Dire Straits. Pasiuni: gătitul şi conservele de casă. Dorinţe: să aibă nepoţi. Are un nepot.