Indexul alimentar ZF: Cu cât s-au scumpit alimentele între iulie 2010 şi februarie 2011

Autor: Cristina Roşca 24.02.2011

Făina, zahărul, uleiul şi cartofii s-au scumpit cu peste 30% în perioada iulie 2010 - februarie 2011 arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din Capitală.

Calculele ZF arată că per ansamblu preţurile celor 15 produse analizate au crescut în perioada iulie 2010 - februarie 2011 cu 16,8%. Pe de altă parte, pe zece dintre cele 15 categorii care intră in indexul ZF, Institutul Naţional de Statistică a afişat în perioada iulie 2010-ianuarie 2011 creşteri de preţ cuprinse între 0,3% la carne de porc şi 47,2% la cartofi, însă în medie preţurile nu au crescut cu mai mult de 10%.

ZF precizează că indexul alimentar pe care îl calculează începând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, fără pretenţia de a fi un indicator statistic.

Ce spun producătorii?

Producătorii din industria alimentară recunosc că au majorat preţurile în ultimele opt luni, în condiţiile în care un mic jucător din industria laptelui spune că materia primă s-a scumpit cu 25%, dar preţurile la poarta fabricii nu au crescut cu mai mult de 5-6% în medie. "Impactul pe preţ a fost dat de comercianţi, de costul materiei prime care a sărit, şi abia apoi de procesatori", spune producătorul care a dorit să nu-i fie precizat numele. El a mai adăugat că în retail a existat în ultimul an presiunea foarte mare a promoţiilor, pentru care retailerii cer discounturi, astfel că marjele de profit în producţie sunt erodate.

Similar, reprezentanţii producătorului de zahăr Lemarco recunosc majorarea de preţ, ba mai mult, vorbesc despre noi posibile creşteri în viitorul apropiat.

"Da, preţul zahărului a crescut cu 30% şi va mai creşte. Mai există vreun produs care să se fi ieftinit?", a fost răspunsul lui Dan Popovici, director în cadrul producătorului de zahăr Lemarco, unul dintre cei mai mari jucători pe piaţa zahărului, cu afaceri de 370 mil. lei în 2009.

Popovici a explicat tranşant că "aşa arată cotaţiile la bursă, există deficit de zahăr pe piaţa comună, iar stocuri nu mai există", astfel că se aşteaptă la noi majorări de preţ. Uniunea Europeană a devenit principala sursă de aprovizionare a pieţei româneşti.

Pe de altă parte, în cazul cărnii de pasăre sau al ouălor creşterile de preţ au fost "mult mai modeste" în perioada analizată. Urmările ? "Producătorii sunt în apă până la gât, iar marjele de profit sunt negative", explică Grigore Horoi, directorul general al Agricola Bacău, un jucător de top din industrie, cu afaceri de 66 mil. euro în 2010, nivel similar cu cel din anul precedent.

"O să ne hrănim din ce în ce mai scump", mai spune şeful producătorului băcăuan, care admite că în calitate de consumator simte că în industria alimentară au existat în ultimele opt luni şi creşteri mult mai mari de preţ. "În analiza pe care o faceţi dumneavoastră cred că e relevantă categoria cărnii refrigerate şi mai puţin cea îngheţată, pentru că producătorii tind să fabrice mai multe produse din prima categorie." Horoi a mai spus că preţul cărnii de pasăre era de 6,5 lei pe kilogram în trimestrul trei al anului trecut şi de 6,79 de lei în prezent. "E o creştere de doar 4,4%, dar costurile mele au crescut mult mai mult. În iulie cumpăram cereale cu 550 lei/tonă şi acum preţul ajunge la 800-1100 de lei/tonă. În plus a dispărut şi subvenţia."

Producătorii spun însă că preţul de la raft este în unele cazuri cu 40-60% mai mare decât la poarta fabricii. Michel Boon, fost director general al Kandia, este de părere că nu producătorul este cel care face mai mulţi bani, dar între el şi consumatorul final fiind un lanţ de distribuţie costisitor, cu marje ridicate.

De exemplu, diferenţa dintre preţul cu care ciocolata părăseşte poarta fabricii şi cel pe care consumatorul îl plăteşte este de 15-20% în majoritatea ţărilor europene, un exemplu fiind Belgia. În România, diferenţa ajunge la 40-60%, adaugă Boon.

În opinia lui Erwin Vondenhoff, şeful Heidi, marjele mari pe care şi le pun retailerii - cu 10-15% mai mari decât cele din Germania - au la bază următorul mecanism în România: s-au deschis foarte multe magazine, mult prea multe pentru puterea de cumpărare a românilor şi toate aceste investiţii trebuie recuperate.

Preţul cerealelor creşte puternic

Majorările de preţurile de la raft vin într-o perioadă în care preţurile materiilor prime au crescut considerabil. În ultimele şase luni preţul grâului a crescut cu 18%, până la 320 de $/tonă, cotaţia porumbului a ajuns la 290 dolari/tonă, în creştere cu 41% faţă de luna septembrie a anului trecut, iar uleiul de floare-soarelui a depăşit 1.500 de dolari/tonă, o creştere de 25% în ultimele şase luni. În aceste condiţii, la raft în hipermarketuri preţul unui kilogram de făină Băneasa a ajuns la 2,8 lei per kilogram faţă de 1,98 lei în iulie 2010. Şi în cazul pastelor făinoase se poate observa o majorare, de la 2,07 lei la 2,875 în aceeaşi perioadă pentru spaghetele Băneasa.

Reprezentanţii Carrefour şi Realde unde au fost culese preţurile pentru indicele ZF nu au răspuns solicitării ZF.

Singurele produse ale căror preţuri au scăzut - dintre cele analizate de ZF - au fost berea, apa minerală şi merele, iar declinul a fost în fiecare caz de 6,1%, 1,2% şi 12,4%.

Ce spun consumatorii?

Promoţiile contează

Aceste majorări de preţ sunt resimţite şi de cumpărători, care observă că acum trebuie să plătească mai mult la casă. "Cam o dată pe lună cumpăr produse de igienă şi alimentare într-un magazin de tip cash&carry. Merg în acelaşi magazin, am anumite mărci preferate, în general cumpăr cam aceleaşi produse şi mă obişnuisem să plătesc în mare cam aceeaşi sumă. Ei bine, factura totală a devenit în ultimele luni cu până la 25% mai mare decât acum un an, e chiar frapant", spune Andrei M., precizând că plăteşte factura ca persoană fizică, nu pe firmă. Părerea lui este împărtăşită şi de o altă cumpărătoare, care spune că "nu mai poţi să iei o pâine, un lapte şi două grapefruit cu mai puţin de zece lei. Şi se pare că tot cresc, atât timp cât încă se face vânzare".

La rafturile din hipermarketuri la început de 2011 se poate observa că promoţiile rămân un instrument foarte utilizat de retailerii care încearcă să atragă cumpărătorii în magazine.

Totuşi preţurile actuale sunt mai mari decât cele din iulie 2010. Astfel, bananele, un produs aflat la promoţie în 23 februarie (când au fost culese datele) în ambele reţele, au un preţ mediu de 5,73 lei/kilogram, faţă de 5,03 lei în urmă cu circa şapte luni.

Cum se realizează indexul ZF

ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează lunar este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte. Mai mult indexul nu ia în considerare promoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii de alimente, provenienţă sau calitate. De asemenea, când calculează acest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat de produse de bază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZF nu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie de cercetare, care culege date mult mai amănunţite. În aceste condiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul de creştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întreg portofoliul de produse dintr-un magazin. În 23 februarie, când au fost culese cele mai recente date, mai multe produse se aflau la promoţie, printre acestea numărându-se Coca-cola, ouăle, bananele, merele, cartofii, zahărul şi spaghetele. Indexul din iulie a fost realizat imediat după majorarea TVA.