Ce spun nemţii despre afacerile cu China: noi inventăm, ei copiază imediat

Autor: Livadariu Andreea 24.02.2011

Se spune despre China că este prezentă peste tot unde există clienţi. Dar se mai spune despre China că e ţara unde au loc transferuri misterioase de la companii care deţin know-how la companii care vor acele informaţii sau, cel puţin, aceasta este părerea generală a celor mai influenţi oameni de afaceri din Germania, scrie BBC News.

Artur Fischer, director al bursei de valori de la Berlin, este unul dintre oamenii de afaceri care "s-a fript" cu China. "Le-am oferit descrierea produsului pe care ni-l dorim - toate fotografiile şi resursele informaţionale pe care aveam de gând să le valorificam pentru a vinde produsul aici, în Germania", îşi aminteşte Fischer despre parteneriatul cu China. "Le-am cerut să fabrice componentele. Ei au făcut acest lucru, dar după jumătate de an ne-au prezentat foarte mândri propriul lor produs, pe care plănuiseră să-l vândă în Germania. Era o copie fidelă a produsului nostru. Ne-au luat fotografiile, descrierile, totul."

Fischer a fost cu precădere impresionat de faptul că "nu au avut nicio remuşcare", spune el. "Ne-au prezentat în mod deschis ce aveau de gând să facă, astfel că se putea trage concluzia că aveau permisiunea de a se înscrie în competiţie cu noi." Cum explică omul de afaceri acest lucru? "Cultura este diferită", spune el. "Au făcut bani producând pentru noi, iar următorul pas a fost decizia de a intra în competiţie cu noi. Pentru ei, aceasta este o afacere normală."

Mai este şi cazul Berliner Seilfabrik, care produce frânghii de căţărare pentru locurile de joacă. Deşi pare că în acest domeniu nu este nevoie de o tehnologie avansată, în realitate sunt necesare multe cercetări şi investiţii. Şi pentru că siguranţa este principiul fun­damental al construirii parcurilor de joacă pentru copii, compania germană depune eforturi mari pentru a obţine materialele cele mai potrivite în vederea minimizării pe­ri­colelor.

"Ne dorim să vindem produsele noastre în China, la fel cum ne dorim să le vindem oriunde în lume", spune directorul de vânzări Jens Zumblick. "Doar că în trecut, produsele noastre au fost copiate extraordinar de mult. Companiile chineze s-au prezentat la show-uri cu produse identice cu ale noastre. Se cercetează enorm pentru acest tip de produse şi poţi să arunci totul în aer vânzând un singur produs în China", a spus Zumblick, adăugând că deşi Berliner Seifabrik are brevete de producător chiar şi în China, îi este foarte greu să ia măsuri.

Stephan Wong este avocat specializat în proprietate intelectuală şi a făcut studiile la London School of Economics. El crede în continuare că transferul know-how-ului în China de către companiile occidentale reprezintă soluţia cea mai bună de pătrundere pe pieţele asiatice. Dar mai crede că aceste companii ar trebui să pună condiţia ca tehnologia să fie transferată companiilor chineze la un preţ dinainte stabilit sau după o perioadă determinată de 10-20 de ani.

Chiar şi aşa, companiile germane încă au reţineri. Majoritatea amintesc de cazul Siemens, care a introdus trenul de mare viteză în China, pentru ca mai târziu să observe cum companiile chineze au învăţat şi dezvoltat tehnologia foarte rapid.

În consecinţă, companiile occidentale au strategii dintre cele mai diverse pentru a proteja know-how-ul de potenţialii com­petitori chinezi.

Dieter Burmester a creat o companie care produce sisteme hi-fi de înaltă calitate, fiecare set de dispozitive costând mii de dolari. El a decis să îşi vândă produsele în China, dar nu să le şi producă acolo deoarece ar dezvălui prea multe secrete. "Dacă Vestul transportă prea multă tehnologie spre Asia, în câţiva ani ţările de acolo vor deveni competitorii noştri", a spus Burmester.