BCR a pariat pe creditarea corporate, dar retailul a tras în jos rezultatele

Autor: Voican Razvan 27.02.2011

BCR, cea mai mare bancă locală, a forţat anul trecut creşterea cotei de piaţă pe segmentul corporate, la peste 25%, însă deteriorarea rapidă a afacerilor diviziei de retail a antrenat înjumătăţirea profitului anual al întregului grup, la 110 mil. euro, şi intrarea pe pierdere în trimestrul al patrulea chiar şi după standardele internaţionale de raportare.

Businessul corporate a ajuns să aducă 57% din portofoliul de credite al băncii, în creştere cu 5,5 puncte procentuale faţă de 2009, respectiv cu 10 puncte faţă de 2008. Pentru al doilea an la rând soldul creditelor corporate a fost majorat cu peste 15%, pe seama furnizării de capital de lucru şi a finanţării unor companii de stat.

Balanţa între cele două segmente majore de activitate era înclinată în favoarea retailului până în 2008 inclusiv, însă retailul s-a dovedit cea mai vulnerabilă zonă pentru BCR în contextul crizei.

Pe lângă efectele creşterii şomajului şi ale reducerilor salariale, banca a fost foarte expusă la scandalul iscat de Ordonanţa 50 privind creditele de retail prin construcţia produselor de creditare, menţinând mecanismul raportării la dobânda internă până la apariţia ordonanţei, în timp ce alte bănci începuseră "replierea" mai din timp.

În 2010, portofoliul de credite de retail a scăzut cu 7,3%, după ce în 2009 înregistrase o altă scădere de aproape 7%. Inclusiv pe fondul problemelor de imagine legate de Ordonanţa 50, BCR a pierdut clienţi cu credite care au preferat să se refinanţeze de la bănci concurente. O altă explicaţie a declinului portofoliului ţine de operaţiunile de "curăţare" a bilanţului: Bernhard Spalt, vicepreşedintele Erste responsabil cu riscul, a menţionat vânzarea unui pachet de credite negarantate de aproape 100 mil. euro la 9% din valoarea contabilă. La nivelul anului 2009, mai mult de jumătate din creditele de retail acordate de BCR erau negarantate, reflectând politica de vânzare din trecut.

Depozitele de retail au crescut cu 4,3% comparativ cu 2009, pe seama rostogolirii pe tot parcursul anului a unor campanii promoţionale care s-au dovedit costisitoare (la nivelul grupului câştigul din dobânzi a scăzut cu 22%, până la echivalentul a 2 mld. euro).

În tot acest context, potrivit datelor publicate de Erste, divizia de retail & IMM-uri a BCR a intrat pe pierdere din trimestrul al treilea, când a avut un rezultat negativ de peste 14 mil. euro, pentru ca în trimestrul a patrulea pierderea netă să se dubleze, la aproape 25 mil. euro.

Pe acest segment de business, provizioanele au atins vârful anului în T3, cu 144 mil. euro, în timp ce în ultimul trimestru au scăzut la 121 mil. euro, faţă de 200 mil. euro în trimestrul al patrulea din 2009.

La nivelul întregului grup costul riscului a devenit o povară greu de susţinut din rezultatul operaţional afectat de criză mai ales în ultimele două trimestre ale anului.

Pe întreg anul, BCR a avut cheltuieli cu provizioanele de risc de aproape două miliarde de lei (474 mil. euro), în scădere cu 12,5% faţă de 2009, însă profitul operaţional s-a diminuat în aceeaşi măsură, până la 2,85 mld. lei (676 mil. euro).

În trimestrul al treilea din 2010, grupul BCR a raportat un profit de numai 6 milioane de lei în IFRS, pentru ca în ultimul trimestru să înregistreze o pierdere netă de 29,5 milioane de lei.

De altfel, cu excepţia Ucrainei, România a rămas piaţa cu cea mai mare deteriorare a portofoliului de credite din grupul Erste, ponderea de 18% a creditelor neperformante fiind triplă faţă de nivelul de 6% înregistrat în Cehia, respectiv cu 6 puncte procentuale mai mare decât în Ungaria.

La nivelul întregului grup, profitul pe 2010 a crescut cu 12,5%, revenind peste pragul de un miliard de euro chiar dacă subsidiara din Ungaria a fost la limita profitabilităţii în contextul introducerii taxei bancare speciale.

Rezultatele anunţate de Erste s-au reflectat în scăderea preţului acţiunilor cu circa 1% pe bursa de la Viena. Banca austriacă are o capitalizare de 14,2 mld. euro, în creştere cu 7% faţă de sfârşitul lui 2010.