Investiţia de 1 mld. € pentru producţia Dacia din Maroc merge înainte

Autor: Bogdan Alecu 27.02.2011

Planurile Renault de a construi o nouă uzină Dacia la Tanger, în Maroc, nu sunt afectate de valul de proteste din regiunea Maghreb, investiţia de 1 miliard de euro fiind chiar accelerată, finalizarea acesteia fiind anunţată pentru 2013.

Mai mult, în graficul francezilor a apărut şi extinderea în Algeria cu o nouă uzină care ar putea asambla automobile marca Dacia.

"Ca şi alte companii, şi Renault întâmpină câteva probleme logistice, în ceea ce priveşte livrările şi descărcările în porturile din câteva ţări, dar acest lucru se întâmplă frecvent în ţările din regiune. Evenimentele recente nu schimbă angajamentul Renault în regiune. Renault este prezent şi vă rămâne prezent în Maroc, investiţiile şi proiectele companiei dezvoltându-se normal", au spus oficialii constructorului francez.

Declaraţiile oficialilor Renault vin în contextul în care regiunea Maghreb, care include ţările din nordul Africii, s-au confruntat cu un val de violenţe şi proteste, cele mai violente având loc în Libia, dar şi în Egipt.

În Maroc, pe străzile capitalei Rabat au ieşit săptămâna trecută aproximativ 10.000 de oameni pentru a cere o nouă constituţie şi o justiţie independentă. Protestele au vizat şi corupţia autorităţilor centrale, precum şi a televiziunii de stat şi s-au derulat atât în capitala statului african, cât şi în oraşe precum Casablanca, Marrakesh, Fes şi Tanger, unde au avut loc confruntări între forţele de ordine şi manifestanţi.

În Maroc, uzina de la Tanger îşi va începe activitatea în 2012 cu prima sa linie de producţie de 30 de vehicule pe oră. În 2013 Renault va inaugura o a doua linie de producţie de 30 de vehicule pe oră, linie necesară pentru a răspunde previziunilor proprii privind evoluţia volumelor pentru gama "entry", atât în Europa, cât şi Africa, Mexic sau Orientul Mijlociu.

Renault are în plan inclusiv o extindere în Africa de Nord, existând discuţii cu autorităţile din Algeria cu privire la construcţia la o nouă uzină auto, în care cel mai probabil vor fi asamblate modele care au la bază platforma Dacia Logan.

"În Algeria, Renault este în discuţii cu autorităţile locale în legătură cu un proiect. Dacă guvernul algerian doreşte să dezvolte industria auto locală, vrem să fim primii care răspund şi să ne instalăm acolo pentru a produce pentru piaţa locală", au spus oficialii constructorului francez. În Algeria au avut loc proteste sporadice începând cu luna ianuarie împotriva preşedintelului Abdelaziz Bouteflika.

Potrivit Transparency International, la nivelul anului 2010 indicele corupţiei din Maroc era de 3,4, în Algeria de 2,9, faţă de 3,7 în România, pe o scară de la 0 la 10, zero fiind cel mai puţin corupt. Spre comparaţie, în Germania acesta este de 7,9, iar în Franţa de 6,8.

În condiţiile în care uzina Dacia de la Mioveni a ajuns la capacitate maximă, cu şase modele şi 350.000 de autovehicule anual, următoarele două modele ce vor fi lansate de Dacia vor intra în producţie la noua uzină din Maroc.

Jérôme Olive, directorul general al Automobile Dacia, spunea anul trecut că pentru Renault este mai eficient dacă zona de vest a Europei va fi acoperită de uzina din Maroc, iar cea de nord sau centrală de producţia din România, costurile fiind astfel mai scăzute decât în cazul în care toate maşinile s-ar produce la Mioveni.