Câştigurile BAT au fost mâncate de piaţa neagră

Autor: Adelina Mihai 27.02.2011

British American Tobacco (BAT), liderul pieţei de ţigarete din România, cu afaceri de peste un miliard de euro în 2009, a înregistrat anul trecut o creştere a cotei de piaţă, însă vânzările în volum şi profitul companiei s-au redus ca urmare a creşterii preţurilor ţigărilor.

"Cota de piaţă în România a crescut puternic, cu o performanţă impresionantă a vânzărilor de ţigări marca Kent. Creşterea comerţului ilegal de ţigări pe fondul creşterii accizelor şi a preţurilor a condus la o scădere semnificativă a volumelor din industria tutunului. Declinul vânzărilor în volum a fost doar parţial compensat de veniturile din creşterea preţurilor, ducând la un profit mai redus", se arată în raportul privind rezultatele financiare ale BAT publicat pe site-ul companiei.

În raport se mai arată că vânzările de ţigări Kent au scăzut în volum cu 1% pe două dintre principalele pieţe în care se vând - România şi Japonia -, însă au crescut în Rusia, Ucraina şi Uzbekistan. De altfel, un studiu realizat de o firmă de cercetare arată că anul trecut vânzările de ţigarete au scăzut cu 27% în volum, însă au crescut cu 3% în valoare.

BAT (România) Trading a avut în România o cifră de afaceri de 1,04 mld. euro şi un profit de 78 mil. euro în 2009, cifra de afaceri înregistrând un avans de 22% în lei faţă de anul anterior. Reprezentanţii BAT România au spus recent că exporturile au reprezentat un factor-cheie în ceea ce priveşte evoluţia companiei în România, acestea reprezentând 25% din producţie.

Vânzările de ţigarete din regiunea Europa de Est, în care este inclusă România, s-au redus anul trecut cu 3%, la 128 de miliarde de unităţi. În Europa de Est, profitul BAT a scăzut la 51 de milioane de euro anul trecut, de la 358 de milioane de euro în 2009. "Toate regiunile au contribuit la rezultatele bune ale companiei în ceea ce priveşte profitul, cu excepţia Europei de Est, unde au existat scăderi în vânzările în volum în România, generate de comerţul ilegal de ţigarete", se mai precizează în raportul BAT.

În 2010, comparativ cu 2009, piaţa legală a scăzut la 22,7 miliarde de ţigarete, în timp ce piaţa ilegală a crescut cu 8,7 miliarde de ţigarete, reprezentând 27% din consumul total, potrivit estimărilor producătorilor de ţigarete.

Exporturile de ţigări au reprezentat 1% din volumul total al exporturilor României anul trecut, adică aproximativ 360 de milioane de euro, potrivit datelor furnizate ZF de Asociaţia Naţională a Exportatorilor şi Importatorilor din România. BAT este producătorul care exportă cel mai puţin din producţie (25%), spre deosebire de JTI, care a exportat aproape 35% din producţie, sau de Philip Morris, care a exportat peste două treimi din producţia fabricii de la Otopeni.