Designerii Fordului „made in Craiova“: B-Max este o maşină pentru familii tinere, cu cel puţin un copil

Autor: Bogdan Alecu 01.03.2011

Pentru modelul B-Max, lansat în aceste zile la Geneva, în Elveţia, şi care va intra în producţie la Craiova până la finalul acestui an, Ford pariază pe tinerele familii din Europa Centrală şi pe clienţii care doresc un automobil de dimensiuni nu foarte mari, dar care oferă totuşi un interior destul de spaţios.

Noul B-Max va fi destinat la început în special pieţei din Europa Centrală, după care va fi lansat şi pe alte pieţe la nivel internaţional. În ceea ce priveşte designul, B-Max reprezintă o evoluţie a kinetic design, linia de design a constructorului american.

"Cea mai importantă componentă a noului design o reprezintă designul fără montant B şi cu portiere spate culisante care se deschid în sens opus faţă de cele din faţă. Este pentru prima dată când inginerii au lucrat cot la cot cu designerii pentru a găsi o astfel de soluţie. Pe locul doi ar fi partea frontală, cu proiectoarele de ceaţă. Grila trapezoidală reprezintă o nouă reinterpretare a designului nostru", a spus Stefan Lamm.

Reprezentanţii Ford spun că şi modelul B-Max a fost proiectat pentru a primi calificativul maxim în ceea ce priveşte siguranţa la testele EuroNCAP, la fel ca şi restul modelelor producătorului auto american.

"Pentru a face această soluţie posibilă, fără cel de-al doilea stâlp, maşina prezintă întăriri suplimentare în primul şi ultimul montant, care fac ca acestea să se comporte ca un inel", spune Lamm. Spre deosebire de un automobil cu portiere normale, acest lucru a fost mai complicat de atins în condiţiile în care pasagerii trebuie să dispună de un grad ridicat de siguranţă şi la impactul lateral, care la B-Max nu mai este amortizat şi de un al doilea stâlp de susţinere. "Noi am implementat soluţia cu portiere cu astfel de deschidere deoarece acestea oferă avantaje în ceea ce priveşte spaţiul din parcările publice, spre exemplu. În toate oraşele mari există întotdeauna probleme cu spaţiul. În plus, maşina este destinată familiilor tinere, care au cel puţin un scaun pentru copil, iar acesta are nevoie de mai mult spaţiu şi un acces mai facil. O altă categorie de clienţi către care ne adresăm sunt persoanele în vârstă cărora le place să conducă, deoarece în maşină ai o poziţie înaltă la volan şi un acces facil", a spus Stefan Lamm.

Clasa mică este cel mai aglomerat segment în ceea ce priveşte noutăţile prezentate de constructori în ultimii doi ani. Dacă înainte de criza economică majoritatea constructorilor europeni erau "concentraţi" pe lansarea de noi modele în segmentele superioare, situaţia economică actuală, preţul tot mai mare la carburanţi şi nevoia de mobilitate i-au determinat pe aceştia să lanseze noi nişe în segmentul B.

Pe de altă parte, modelul Ford care a fost prezentat în cadrul evenimentului de dinaintea Salonului de la Geneva şi în stand a fost asamblat manual în cadru centrului tehnologic al constructorului din Köln, Germania. Din acest motiv, modelul prezentat nu are mânere la uşi, acestea fiind acţionate numai electric. Versiunea normală, de serie, va avea mânere normale la portiere.

"Proiectarea lui B-Max a început în urmă cu mai mulţi ani, chiar înainte de 2007. O astfel de maşină nu se proiectează peste noapte", explică Lamm, de la Ford. Astfel, proiectul B-Max a fost demarat înainte ca Ford să preia oficial uzina de la Craiova, într-un moment în care toate uzinele din Europa ale constructorului lucrau peste capacitatea maximă.

Pe piaţa locală anul trecut vânzările de automobile de clasă mică au înregistrat cel mai mic declin, de aproape două procente, pe o piaţă care a scăzut cu aproape 20% faţă de anul anterior, potrivit statisticilor APIA.

Cele mai bine vândute modele de clasă mică pe piaţa locală au fost Renault Symbol şi Clio, cu aproape 5.000 de unităţi, urmate de Ford Fiesta cu peste 3.000 de maşini şi Chevrolet Aveo cu 2.600.