Companiile, cel mai nou teren de luptă pentru tablet PC-uri

Autor: Ştefan Vrabie 02.03.2011

Reclamele ce promovează iPad-ul, tableta PC dezvoltată de americanii de la Apple, au un mesaj simplu: Tableta poate fi folosită în timpul liber, pe canapea, pentru a vedea un film sau pentru a citi o revistă online, scrie cotidianul american The New York Times.

Deşi iPad a fost lansată ca un gadget destinat consumatorilor, multe companii au alte idei pentru astfel de dispozitive. Giganţi precum General Electric, Wells Fargo, Mercedes-Benz sau Medtronic pun iPad la treabă în birourile lor. Iar cum o multitudine de gadgeturi special create pentru mediul de afaceri sunt lansate pe piaţă, de la producători precum Motorola, Research In Motion (RIM), Samsung până la Hewett-Packard (HP), este o certitudine că tabletele îşi vor găsi locul în fiecare colţ al companiilor din Statele Unite.

Ted Schadler, vicepreşedinte şi analist al companiei de cercetare Forrester Research susţine că zeci de milioane de tablete vor fi folosite în companiile din America până în 2015. "Va fi cea mai rapidă adoptare de gadget-uri în companii vreodată. Mai rapidă decât a computerelor, laptopurilor sau smartphone-urilor", a declarat Schadler.

Noile tablete lansate pe piaţă încep să devină o concurenţă puternică pentru iPad, care a dominat vânzările încă de la lansare din luna aprilie anul trecut.

BlackBerry, telefoanele canadienilor de la RIM, şi produsele HP, cea mai mare companie de IT din lume după venituri, sunt printre preferatele mediului american de business.

Apple speră că noua versiune a iPad , care va fi lansată pe piaţă cel mai probabil luna viitoare, îi va ajuta să rămână pe primul loc. Compania, care a vândut aproape 15 milioane de iPad-uri în nouă luni, nu a dat detalii cu privire la câte dintre acestea au fost cumpărate de firme. Cu toate acestea, în cadrul unei conferinţe cu investitorii din luna ianuarie, oficialii Apple au declarat că că 80% din cele mai mari companii din Statele Unite folosesc sau testează tableta. Printre aceste companii se numără şi JPMorgan Chase, Sears Holdings şi DuPont.

Între timp datele oferite de dezvoltatorii de aplicaţii pentru mediul de business susţin că tabletele PC sunt foarte răspandite în spaţiul corporativ.

"Nu putem spune oamenilor să nu folosească această tehnologie la birou. Dacă am face acest lucru, ei ar continua să le folosească, iar noi nu am şti ce fac cu ele" spune Brandon Edling, directorul în cadrul companiei NBC Universal.

Cu toate beneficiile pe care le aduce unui spaţiu de lucru, nici iPad-ul şi nici o alta tabletă nu a înlocuit PC-ul, cel mai important dispozitiv dintr-un birou de trei decenii încoace.

Intrarea iPad în mediul corporate a fost de fapt pregătită de iPhone, telefonul produs de Apple. Când Apple a lansat pentru prima dată smartphone-ul în 2007, acestuia îi lipsea capacitatea de a putea face o legătură securizată cu sistemele de e-mail ale companiilor. Deşi telefonul a fost testat de executivi sau oameni de afaceri, de cele mai multe ori ei preferau Blackberry sau alte smartphone-uri. Apple a adăugat treptat noi funcţii telefonului, care a devenit un dispozitiv pentru mediul de business.

John Prusnick, director de IT al lanţului de hoteluri Hyatt susţine că directorii executivi ai companiei au cerut să folosească iPad la birou. Apoi au fost cumpărate tablete şi celor care lucrau în vânzări pentru a facă clienţilor prezentări mai simple. În prezent în unele hoteluri, Hyatt pune la dispoziţia personalului de la recepţie aceste gadget-uri, pentru a putea interveni de fiecare dată când se creează cozi sau pentru a putea oferi informaţii clienţilor din mers.

General Electric (GE), unul dintre cei mai importanţi furnizori de echipamente şi servicii destinate companiilor energetice la nivel global, a distribuit intern aproape 2.000 de iPad-uri şi dezvoltă o serie de aplicaţii atât pentru angajaţi cât şi pentru clienţi. O aplicaţie permite angajaţilor să aprobe comenzi din mers, pe când o altă aplicaţie oferă angajaţilor din departamentul service posibilitatea de a monitoriza transformatoarele de pe teren.

"Este impresionant cât de repede s-a extins iPad-ul în afacerea noastră," spune Linda Boff, directorul de comunicaţii şi marketing la GE.

Analiştii cred că în timp popularitatea tabletelor va face ca numărul dispozitivelor vândute de acest fel să depăşească PC-urile. În noiembrie, compania de cercetare Gartner a revizuit în scădere estimările de creştere a vânzărilor de PC-uri pentru 2011 la 15,9 procente, de la 18,1% anunţată anterior.

Nu toate companiile sunt gata însă să cumpere iPad-uri pentru angajaţi. Într-un interviu acordat recent revistei Forbes, Diane Bryant, directorul de IT al Intel, cel mai mare producători de microprocesoare din lume, a declarat că gigantul american sprijină noile gadgeturi pe care le aduc angajaţii, dar adaugă: "Nu am găsit pe nimeni care să schimbe un notebook de 1.200 de dolari pe o tabletă. Se uită la tine de parcă ai fi nebun. Mi-ar face plăcere să fac cadouri tablete, dar bugetul nu îmi permite."