Pasajul Basarab, gata în aprilie doar dacă vremea ţine cu constructorii

Autor: Andreea Neferu 02.03.2011

Deschiderea Pasajului Basarab din Bucureşti peste o lună, în aprilie, este condiţionată de vreme, spun constructorii acestuia - italienii de la Astaldi şi spaniolii de la FCC Construccion -, după ce în urmă cu câteva zile Sorin Oprescu, primarul Capitalei, declara că pasajul va fi deschis circulaţiei în cel mult o lună. Proiectul, care va lega zona de sud-vest a Capitalei de nordul oraşului peste Dâmboviţa şi linia de cale ferată, are o importanţă strategică pentru infrastructura rutieră a oraşului, dar vremea rece nu permite în prezent turnarea betoanelor - una dintre ultimele etape ale construcţiei. "Se lucrează în continuare, chiar dacă nu la betonare, pentru că vremea nu permite, însă se fac diferite montaje sau legături. Activitatea nu s-a oprit, însă inaugurarea pasajului peste o lună este condiţionată de vreme, dar şi de rezultatele verificărilor la hobane (cabluri pentru partea suspendată a pasajului - n.red.) după tensionarea finală, care urmează după betonarea dalei podului hobanat (pod suspendat cu arcuri tip harpă - n.red.)", au declarat pentru ZF reprezentanţii asocierii Astaldi - FCC Construccion. Andreea Neferu

"Se fac probe şi la iluminatul arhitectural, care într-o săptămână - zece zile va fi gata", au mai spus reprezentanţii celor două companii.

Singurul element la care se va lucra şi după inaugurarea pasajului este linia de tramvai, care nu este încă finalizată pe podul hobanat (în formă de arc), pe o lungime de 360 de metri. Termenul contractual pentru finalizarea liniei de tramvai este luna iulie a acestui an. De altfel, linia dublă de tramvai este unul dintre elementele de interes ale pasajului, urmând să existe şi o staţie intermodală pe pod, care va fi legată de Gara de Nord printr-un trotuar rulant.

"Există deja resursa financiară pentru acest trotuar, care va fi paralel cu peronul 1 al Gării de Nord", au mai spus reprezentanţii Astaldi - FCC Construccion.

Pasajul avea drept termen iniţial de predare luna februarie 2009, însă graficul de execuţie a lucrărilor s-a modificat din cauza întârzierii cu care au fost realizate procedurile de expropriere a terenurilor necesare construţiei, precum şi din cauza relocării sau reproiectării reţelelor de utilităţi (apă, gaze, electricitate, canalizare etc.).

Pasajul Basarab va întregi inelul principal de circulaţie al Capitalei, în partea de nord-vest, în condiţiile în care va realiza legătura rutieră, dar şi de tramvai între bulevardul Nicolae Titulescu, Şoseaua Orhideelor, podul Grozăveşti, bulevardul Vasile Milea şi, respectiv, şoseaua Grozăveşti.

Pasajul Basarab are o importanţă majoră pentru infrastructura Capitalei, reprezentând cea mai mare investiţie finalizată în ultimii ani, al cărei buget se ridică la 150-160 de milioane de euro.

Proiectul este construit într-o zonă a Capitalei unde există o concentrare mare de clădiri rezidenţiale şi comerciale, fiind intens tranzitată de vehicule de toate tipurile. Pe acest pasaj ar urma să circule zilnic aproape 100.000 de maşini, respectiv 10% din parcul auto al Bucureştiului, potrivit estimărilor constructorilor.