8 stiluri de a fi femeie/ de Elisabeta Lăsconi
Ziarul Financiar
03.03.2011
...se insinuează în opt romane (câte unul pentru fiecare zi din 1 la 8 Martie!), diferite între ele ca teme şi subiecte, ca spaţii culturale, ca formulă, de la ghid pentru căsătorie la tragedie germană sau fantezie spaniolă, pentru gusturi diferite de cititoare.
1. La risc: iată stilul îndrăzneţ al unei femei care a trecut
prin experienţa divorţului, s-a lecuit cu trei terapii succesive,
reieşind din titlul cărţii ce i-a adus succes - Mănâncă,
roagă-te, iubeşte, dar care se aventurează într-o nouă
căsătorie. Aşa că Elizabeth Gilbert relatează în Şi am spus da.
O poveste de iubire (traducere Alexandra Baciu, Ed. Humanitas,
2011), alt proces, înţelegerea căsătoriei, din lecturi şi discuţii
cu femei şi bărbaţi, din fapte şi observaţii, cu o concluzie:
"Căsătoria e o stranie combinaţie de vis şi realitate, iar noi,
cuplurile, ne petrecem viaţa încercând să negociem graniţa dintre
cele două.
"
2. Tăind toate legăturile cu trecutul este alt fel de a fi al
unei femei care face un gest de neînţeles pentru sentimentele unei
mame: Helene îşi părăseşte fiul pe o bancă dintr-o gară mică, în
vara anului 1945, când războiul abia s-a încheiat. Romanul
Femeia din amiază de Julia Franck (traducere de Ramona
Trufin, Ed. Humanitas fiction, 2011) ţese într-o cronică istorică
saga unei familii, strecoară legenda enigmatică a "Femeii din
amiază" într-o poveste de iubire şi orbire.
3. Stilul incitant se vede din atracţia unei iubiri interzise
din lumea indiană. Cele nouă chipuri ale inimii de Anita
Nair (traducere de Ioana Jelea, Ed. Leda, 2011) surprinde
întâlnirea dintre culturi, civilizaţii şi arte: un tânăr enigmatic,
Cristopher Stewart, autor de romane de călătorie purtând cu el un
violoncel, ajunge în Kerala pentru a-l cunoaşte pe Koman, faimosul
dansator kathali, dar acolo o descoperă pe nepoata lui, Radha. În
jurul ei se rotesc trei bărbaţi, prinşi cu toţi în plasa unor
legături subtile.
4. Nesăbuinţa o defineşte pe eroina orientală din Jurnalul
Perlei Orientului de Maureen Lindley (traducere de Mihaela
Negrilă, Ed. Polirom, 2009): fiica prinţului chinez Su şi a
concubinei sale japoneze, Perla trece prin toate iniţierile şi
experienţele, din China în Japonia şi Mongolia, cunoaşte
promiscuitatea sexuală şi dependenţa de opiu, secretele familiilor
nipone şi ale curţii imperiale chineze, datoria mai presus de
iubire.
5. Stil de mare fineţe, profunzime şi discreţie le apropie pe
cele două figuri feminine din Eleganţa ariciului de Muriel
Barbery (traducere de Ion Doru Brana, Editura Nemira, 2009): o
portăreasă de imobil parizian din cartier select îşi ascunde
inteligenţa şi cultura solidă, lecturile filosofice şi tolstoiene,
pasiunea pentru muzică, o fată de 13 ani are gust şi pasiuni
similare. Cele două se cunosc şi se recunosc datorită noului
locatar: un japonez cu privire ce trece de aparenţe...
6. Precocitate, minte frizând genialitatea, acumulare
fabuloasă de lecturi, toate le are Blue van Meer, adolescenta din
Curs special de fizica dezastrelor de Marisha Pessl
(traducere de Ruxandra Eugenia Târcă , Ed. Litera, 2010): seamănă
cu Atena cea ieşită din capul lui Zeus, pentru că şi ea este
creaţia unică a unui tată sclipitor de inteligent.
7. Straniu şi rafinat este felul de a fi al personajului
principal din romanul Ella de Ángela Becerra
(traducere din limba spaniolă de Tudora Şandru-Mehedinţi, Editura
Rao, 2010): o scriitoare pleacă la Florenţa în căutarea unei
poveşti, spusă cândva de tatăl ei, şi ca să o transforme în roman,
imaginează o figură enigmatică, La Donna di Lacrima. Îşi găseşte
sufletul pereche hoinărind prin librării, unde o aşteaptă un
vânzător singuratic.
8. Evantai de stiluri se desfac în romanul Iubire de
Toni Morrison (traducere de Mihnea Gafiţa, Editura Art, 2010): o
suită de femei gravitează în jurul unui bărbat, Bill Cosey, care
întrupează pentru fiecare o ipostază ideală (tată, soţ, amant,
apărător şi prieten), chiar şi după dispariţia lui, cerând de la
fiecare alt fel de a fi.
ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă
a filologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o
teză despre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda
lucioasă, oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel,
Ciclul bănăţean", Ed. Univers, 2000).
Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, Caiete
Critice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.