8 stiluri de a fi femeie/ de Elisabeta Lăsconi

Ziarul Financiar 03.03.2011

...se insinuează în opt romane (câte unul pentru fiecare zi din 1 la 8 Martie!), diferite între ele ca teme şi subiecte, ca spaţii culturale, ca formulă, de la ghid pentru căsătorie la tragedie germană sau fantezie spaniolă, pentru gusturi diferite de cititoare.

1. La risc: iată stilul îndrăzneţ al unei femei care a trecut prin experienţa divorţului, s-a lecuit cu trei terapii succesive, reieşind din titlul cărţii ce i-a adus succes - Mănâncă, roagă-te, iubeşte, dar care se aventurează într-o nouă căsătorie. Aşa că Elizabeth Gilbert relatează în Şi am spus da. O poveste de iubire (traducere Alexandra Baciu, Ed. Humanitas, 2011), alt proces, înţelegerea căsătoriei, din lecturi şi discuţii cu femei şi bărbaţi, din fapte şi observaţii, cu o concluzie: "Căsătoria e o stranie combinaţie de vis şi realitate, iar noi, cuplurile, ne petrecem viaţa încercând să negociem graniţa dintre cele două. "
2. Tăind toate legăturile cu trecutul este alt fel de a fi al unei femei care face un gest de neînţeles pentru sentimentele unei mame: Helene îşi părăseşte fiul pe o bancă dintr-o gară mică, în vara anului 1945, când războiul abia s-a încheiat. Romanul Femeia din amiază de Julia Franck (traducere de Ramona Trufin, Ed. Humanitas fiction, 2011) ţese într-o cronică istorică saga unei familii, strecoară legenda enigmatică a "Femeii din amiază" într-o poveste de iubire şi orbire.
3. Stilul incitant se vede din atracţia unei iubiri interzise din lumea indiană. Cele nouă chipuri ale inimii de Anita Nair (traducere de Ioana Jelea, Ed. Leda, 2011) surprinde întâlnirea dintre culturi, civilizaţii şi arte: un tânăr enigmatic, Cristopher Stewart, autor de romane de călătorie purtând cu el un violoncel, ajunge în Kerala pentru a-l cunoaşte pe Koman, faimosul dansator kathali, dar acolo o descoperă pe nepoata lui, Radha. În jurul ei se rotesc trei bărbaţi, prinşi cu toţi în plasa unor legături subtile.
4. Nesăbuinţa o defineşte pe eroina orientală din Jurnalul Perlei Orientului de Maureen Lindley (traducere de Mihaela Negrilă, Ed. Polirom, 2009): fiica prinţului chinez Su şi a concubinei sale japoneze, Perla trece prin toate iniţierile şi experienţele, din China în Japonia şi Mongolia, cunoaşte promiscuitatea sexuală şi dependenţa de opiu, secretele familiilor nipone şi ale curţii imperiale chineze, datoria mai presus de iubire.
5. Stil de mare fineţe, profunzime şi discreţie le apropie pe cele două figuri feminine din Eleganţa ariciului de Muriel Barbery (traducere de Ion Doru Brana, Editura Nemira, 2009): o portăreasă de imobil parizian din cartier select îşi ascunde inteligenţa şi cultura solidă, lecturile filosofice şi tolstoiene, pasiunea pentru muzică, o fată de 13 ani are gust şi pasiuni similare. Cele două se cunosc şi se recunosc datorită noului locatar: un japonez cu privire ce trece de aparenţe...
6. Precocitate, minte frizând genialitatea, acumulare fabuloasă de lecturi, toate le are Blue van Meer, adolescenta din Curs special de fizica dezastrelor de Marisha Pessl (traducere de Ruxandra Eugenia Târcă , Ed. Litera, 2010): seamănă cu Atena cea ieşită din capul lui Zeus, pentru că şi ea este creaţia unică a unui tată sclipitor de inteligent.
7. Straniu şi rafinat este felul de a fi al personajului principal din romanul Ella de Ángela Becerra (traducere din limba spaniolă de Tudora Şandru-Mehedinţi, Editura Rao, 2010): o scriitoare pleacă la Florenţa în căutarea unei poveşti, spusă cândva de tatăl ei, şi ca să o transforme în roman, imaginează o figură enigmatică, La Donna di Lacrima. Îşi găseşte sufletul pereche hoinărind prin librării, unde o aşteaptă un vânzător singuratic.
8. Evantai de stiluri se desfac în romanul Iubire de Toni Morrison (traducere de Mihnea Gafiţa, Editura Art, 2010): o suită de femei gravitează în jurul unui bărbat, Bill Cosey, care întrupează pentru fiecare o ipostază ideală (tată, soţ, amant, apărător şi prieten), chiar şi după dispariţia lui, cerând de la fiecare alt fel de a fi.
ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă a filologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o teză despre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda lucioasă, oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel, Ciclul bănăţean", Ed. Univers, 2000).
Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, Caiete Critice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.