Bricostore are 20 de milioane de euro pentru investiţii, cea mai mare parte în România

Autor: Ioana Mihai 06.03.2011

Philippe Bresson, 43 de ani, proprietarul magazinelor de bricolaj Bricostore, cu afaceri de 140 mil. euro în România, cunoaşte "toate ungherele ţării" şi asta pentru că reţeaua de aici este cea mai extinsă, iar primele tranzacţii cu terenuri făcute de familia Bresson aveau loc în 1999, o perioadă în care puţini ar fi pariat pe România.



"Cunosc România foarte bine, toate ungherele ţării şi chiar suburbiile oraşelor din cele mai îndepărtate colţuri ale ţării", spune Bresson, proprietarul unei afaceri pornite în 1849 şi care a rămas, vreme de cinci generaţii, în familie, scrie revista BUSINESS Magazin.

Reţeaua are 20 de milioane de euro pentru investiţii în Europa Centrală şi de Est în 2011. Peste jumătate din aceşti bani sunt rezervaţi pentru România, o piaţă cheie pentru Bricostore, după cum spune proprietarul.

"Suntem o afacere de familie şi aşa vrem să rămânem", afirmă Bresson, care vine cel puţin o dată pe lună în ţară. Reţeaua are aici 15 dintre cele 26 de magazine ale sale - alte nouă sunt în Ungaria şi două în Croaţia. Motiv pentru care cheful de cumpărături al românilor sau lipsa acestuia are mare importanţă pentru proprietarii afacerii. Filiala locală a avut anul trecut vânzări cu 17% mai mici decât în 2009, ajungând la 140 de milioane de euro, spune Isabelle Pleska, care este din 2002, de la intrarea francezilor pe piaţa locală, director general al companiei. Scăderea vânzărilor este însă mai mică decât declinul pieţei, care s-a plasat anul trecut, conform estimărilor, în jurul a 20 de procente.

Cel puţin trei sunt motivele, punctează Bresson, pentru minusurile din vânzări: cei mai mulţi clienţi nu-şi mai permit să cheltuiască pe amenajarea şi renovarea locuinţei, au scăzut preţurile produselor şi competiţia s-a ascuţit. "În unele oraşe, precum Ploieşti sau Braşov, competitori de-ai noştri au deschis magazine chiar lângă noi", spune proprietarul Bricostore. El adaugă însă că se aşteaptă ca anul acesta rezultatele să fie mai bune decât în 2010, iar vânzările să fie mai mari cu câteva procente bune. Un rol poate juca în ecuaţie şi deschiderea recentă a magazinului de la Drobeta Turnu-Severin, în urma unei investiţii de 8 milioane de euro, dar şi reamenajarea spaţiului din Băneasa. Tot anul acesta compania şi-a planificat să înceapă reamenajarea magazinului pe care l-a deschis, în 2003, în cartierul bucureştean Pantelimon. "Este un spaţiu învechit, care va fi extins, iar bugetul se plasează în jurul a 5-6 milioane de euro", spune Bresson. Pentru modificări însă, magazinul nu îşi va închide porţile, ci, la fel ca şi în spaţiul din Băneasa, unde reamenajarea a durat patru luni, va primi, în continuare, şi clienţi. Proiectul din Pantelimon este însă de o amploare mai mare - dovadă şi bugetul dedicat.

Investiţiile totale în reţeaua locală au ajuns la 170 de milioane de euro, cele mai multe spaţii fiind însă în proprietate, o reţetă preferată de la bun început. "Este mai ieftin decât să închiriezi", spune Pleska.

Familia Bresson s-a hotărât să-şi încerce norocul pe piaţa românească mult înaintea altor reţele de profil. "Deşi primul magazin de aici a fost deschis în Chitila, în 2002, noi am cumpărat primul teren în 1999, dar la Braşov", povesteşte Bresson, care îşi aminteşte că venise cu tatăl său la un seminar. "Tata a văzut atunci că terenul, parcelat în trei, avea un mare potenţial comercial şi am cumpărat exact bucata din mijloc", spune Philippe Bresson, care nu dă detalii despre cât a costat, efectiv, terenul din Braşov, ci doar că "a fost o afacere foarte bună".

Philippe Bresson este implicat în afacerea familiei din 1997, la acea vreme el lucra în Budapesta, un oraş în care a stat 12 ani şi unde i s-au născut cei doi copii. Era la îndemână, povesteşte acum, să călătorească în România şi aşa a ajuns să cunoască bine ţara în care reţeaua a păşit în 2002, cu câteva luni înainte de nemţii de la Praktiker.

Reticenţa investitorilor străini a dat însă răgaz românilor să-şi construiască propriile reţele; motiv pentru care, spre deosebire de zone precum hiper sau supermarketurile, discount sau cash & carry, antreprenorii locali au un cuvânt greu de spus în domeniu. Băcăuanul Dragoş Pavăl a construit reţeaua Dedeman, care se plasează, conform estimărilor, în fruntea clasamentului din bricolaj în funcţie de cifra de afaceri; cu câţiva ani în urmă şi sibianul Ioan Ciolan, artizanul lanţului Ambient, avea afaceri consolidate de 300 de milioane de euro. Însă în timp ce Pavăl a câştigat teren, Ciolan a pierdut masiv vânzări.

"Spre deosebire de alte pieţe, numărul companiilor care se duelează aici în zona do-it-yourself (DIY) este foarte mare", spune Bresson, care se referă la faptul că şase reţele străine îşi dispută vânzările locale, iar un nou concurent, Leroy Merlin, a anunţat deschiderea primului magazin pentru vara acestui an. De aşteptat ar fi, în aceste condiţii, ca în viitorul mai apropiat sau îndepărtat operatorii din DIY să fie ţinta preluărilor, însă Bresson a evitat să dea un reper precis de timp.

El spune că valoarea medie a unui bon de cumpărături este de 40 de euro, fiind absolut similar cu cele din alte ţări. Diferenţe însă există: "Românilor le plac mai mult tendinţele, sunt mereu interesaţi de lucrurile care sunt la modă şi le pasă foarte mult de cum arată locuinţa", spune Bresson, care aşteaptă cu nerăbdare ieşirea din criză, mai cu seamă că din birourile de la sediul central din Paris, aceasta se vede mult mai estompată. Ţările din vestul Europei au depăşit deja hopul, iar companiile se uită mulţumite la cifrele de afaceri care nu numai că nu mai scad, dar au chiar o tendinţă de creştere.

Extind gama de produse marcă proprie

Pentru cei pentru care preţul contează însă mai mult, Bricostore va aduce însă pe rafturi mai multe produse marcă proprie, cum sunt cele din gama Bricoline. "Acum avem 3.000 astfel de produse şi ţinta este ca până la finalul anului viitor ponderea lor să ajungă la 30% din volumul vânzărilor", spune Claude Manach, director de achiziţii. El coordonează aprovizionarea pentru toate cele 26 de magazine ale reţelei şi spune că producătorii români cu care lucrează îşi expun mărfurile şi pe rafturile magazinelor de pe piaţa croată şi ungară.