Se pot eşalona datoriile la buget. Beneficiarii scapă de executarea silită, dar nu şi de penalităţi

Autor: Claudia Medrega 06.03.2011

Ministerul Finanţelor a decis să revină la sistemul eşalonărilor la plată a obligaţiilor fiscale restante, însă consultanţii fiscali sunt sceptici în legătură cu impactul măsurii asupra mediului de afaceri, singurul avantaj important fiind faptul că beneficiarii vor scăpa de executare silită pe parcursul reeşalonării.

Finanţele vor să eşaloneze la plată, pentru o perioadă de până la 5 ani, obligaţiile fiscale ale firmelor cu probleme financiare, condiţionat de constituirea unor garanţii şi achitarea datoriilor curente, a ratelor eşalonate şi a dobânzilor datorate pe perioada eşalonării la plată, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă.

"Vom avea probabil un act normativ aplicabil unui «club exclusivist» de contribuabili, fără prea mare impact la nivelul economiei, fiind mai degrabă un «exerciţiu de imagine» al Guvernului. Pot beneficia de ordonanţă doar cei care se află în dificultate economico-financiară conform criteriilor ce vor fi stabilite prin normele metodologice. Criterii pe care acum nu le ştim şi care pot reprezenta în fapt cheia problemei. Este posibil ca acele criterii să fie atât de dure încât să nu le îndeplinească aproape nimeni. Sau să le îndeplinească doar «cei aleşi», lucru care nu ar face decât să crească gradul de inechitate", comentează Gabriel Sincu, partener Mazars.

El a amintit că o ordonanţă asemănătoare a fost publicată şi la începutul anului 2009 cu referire la dificultăţile financiare generate de criza economică, dar foarte puţine companii au beneficiat de ea, tocmai din cauza condiţiilor foarte restrictive care descurajau contribuabilii să solicite respectivele facilităţi.

"Condiţiile financiare sunt foarte dure, dobânda de întârziere fiind practic aceeaşi ca şi în cazul neplăţii fără eşalonare (0,04% / zi) întrucât e greu de crezut că o bancă va oferi garanţii cuiva aflat în asemenea dificultate astfel încât acesta să poată beneficia de o dobândă de doar 0,03% / zi. Iar penalităţile sunt de 10% din sumă, faţă de 15% în condiţii normale, dar aplicabile şi la eventualele dobânzi şi penalităţi reeşalonate. În cele din urmă, din punct de vedere financiar nu e niciun câştig", apreciază Sincu.

Consultantul fiscal Emilian Duca consideră că una dintre cauzele revenirii eşalonărilor în actualitate este programul de rentabilizare a societăţilor de stat, pe care Guvernul şi l-a asumat în relaţia cu FMI. "Aceste companii nu pot fi redresate fără un program de eşalonare a datoriilor istorice (dar şi în perioada de criză în care ne aflăm). Din păcate, problemele acestor societăţi ţin în primul rând de managementul eficient şi nu se rezolvă nici prin eşalonări şi nici prin iertări de datorii. O altă cauză o reprezintă faptul că statul pierde sume importante de bani atunci când companiile intră în faliment."

Volumul arieratelor fiscale executabile administrate de ANAF a crescut cu 32% în anul 2009 faţă de 2008 şi cu 20% în 2010 faţă 2009.

Deşi eşalonările ar putea reprezenta "o gură de aer" şi ar reduce presiunea lipsei de lichiditate care afectează cea mai mare parte a companiilor româneşti, ideea poate fi compromisă de tradiţionala lipsă de transparenţă şi de inflexibilitatea statului în negocierea recuperării datoriilor, în opinia lui Duca.

Consultanţii au adus în discuţie şi existenţa unei probleme de natură etică, considerând că reeşalonările ar trebui să fie posibile doar pentru obligaţiile fiscale cu termen de plată de după intrarea în vigoare a actului normativ. Altfel, ordonanţa nu ar face decât să îi ajute pe cei care nu şi-au plătit datoriile la bugetul de stat. "Pot exista contribuabili care au renunţat să mai facă investiţii sau să mai angajeze oameni pentru a avea bani să îşi plătească impozitele. Cei care au avut însă un comportament incorect din punct de vedere fiscal sunt ajutaţi acum, Guvernul punându-le la îndemână o metodă prin care să scape de o eventuală executare silită. Un avantaj competitiv absolut inechitabil, în opinia mea", a mai spus Sincu.

Pentru ce nu se acordă eşalonările

Eşalonarea la plată nu se acordă pentru impozitele care se declară, potrivit legii, în vamă şi pentru amenzile de orice fel care se fac venit la bugetul de stat.

Totodată, facilitatea nu va fi aplicată pentru obligaţiile fiscale de a căror plată depinde acordarea sau menţinerea unei autorizaţii, pentru cele care au făcut obiectul unei eşalonări ce şi-a pierdut valabilitatea, precum şi pentru obligaţiile care fac obiectul eşalonărilor la plată în sumă totală mai mică decât limita stabilită prin norme metodologice.

Condiţiile de acordare a eşalonărilor

- contribuabilul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale;
- să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti conform criteriilor din norme;
- să aibă constituită garanţia;
- să nu se afle în procedura de insolvenţă;
- să nu se afle în dizolvare.