Fenomenul online în turism: site-urile specializate pe cazare scot agenţiile de turism de pe internet din topul căutărilor

Autor: Mirabela Tiron 07.03.2011

La o căutare a cuvintelor "cazare România" pe internet, una dintre marile agenţii de turism - Eximtur, care vinde vacanţe cu cazare în special la pensiunile sau hotelurile din ţară, apare abia pe rezultatele din a patra pagină afişată de Google.


În primele zece afişări ale Google apar link-urile turistinfo.ro, roturism.com, ecazari.ro, tourismguide.ro, infopensiuni.ro, romaniacazare.ro, cazari.ro, rotouring.ro, viaromania.eu şi romania-turistica.ro.

Cine sunt aceste site-uri şi cât contează pentru turismul românesc?

Prezenţa pe internet în primele afişări la cazare aduce acestor site-uri, ce pun gratuit la dispoziţia turiştilor baze de date cu pensiuni, vile şi hoteluri din ţară, câteva zeci de mii de euro anual. Banii vin din abonamentele pe care le încheie pensiunile sau hotelurile pentru a fi prezente pe site-urile specializate de cazare. În medie, o unitate de cazare plăteşte în jur de 100 de euro anual pentru a apărea în baza de date a site-urilor de cazare.

"Apariţia site-urilor ce prezintă posibilităţi de cazare reprezintă o adaptare la tehnologie. De câţiva ani buni oamenii au început să îşi rezerve pe internet camerele de hotel sau pensiuni. Sunt uşor de găsit site-urile de cazare pentru că acestea sunt foarte bine optimizate după anumite cuvinte-cheie, precum cazare", a declarat Lucian Marinescu, senior associate al companiei de consultanţă Trend Hospitality. El a mai precizat că nu toate agenţiile de turism îşi optimizează site-urile. Oficialii agenţiei de turism Eximtur, cu afaceri de 27 de milioane de euro în 2009, au transmis că site-ul este optimizat în special după cuvântul-cheie vacanţă, şi nu după cazare. "Am optat pentru cuvântul vacanţă, având în vedere că un site nu poate fi găsit întotdeauna după prea multe cuvinte", a declarat Noemi Hagan, reprezentanta Eximtur, al cărui link este afişat primul la căutarea cuvântului vacanţă.

Cu toate acestea, site-urile care folosesc cuvinte-cheie precum "cazare" atrag mai mulţi vizitatori unici. TourismGuide.ro, lansat în 2003 şi care prezintă oferte de cazare din România şi străinătate, este unul dintre cele mai vizitate site-uri turistice de pe piaţa locală, având lunar peste 300.000 de vizitatori unici, potrivit informaţiilor de pe trafic.ro, faţă de puţin peste 80.000 cât are Eximtur.

Anul trecut, două dintre cele mai accesate site-uri turistice, Tourism Guide.ro şi AllSeasons.ro, au făcut obiectul unei tranzacţii. Compania poloneză NetMedia, specializată în comerţul electronic şi în principal în servicii de turism online, cu afaceri de aproximativ 30 mil. euro în 2009, a achiziţionat 70% din acţiunile C&D Solutions din Braşov, proprietara celor două site-uri turistice.

Un alt site care are 170.000 de vizitatori unici pe lună, potrivit Google, este turistinfo.ro, ce pune la dispoziţia turiştilor o bază de peste 4.500 de vile, pensiuni şi hoteluri. Acest site este afişat primul în topul rezultatelor la "cazare".

Compania Green Hill, deţinută de Vasile Emil Bârsanu, pe care este înregistrat site-ul turistinfo.ro, a obţinut în 2009 un profit de aproape 33.000 de lei şi o cifră de afaceri de 133.000 de lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Aceste rezultate financiare au fost obţinute cu doar trei angajaţi, arată aceeaşi sursă. Contactată de ZF, Carmen Ionescu, una dintre reprezentantele companiei Green Hill, a declarat că informaţiile despre rezultatele financiare obţinute anul trecut de companie şi cele legate de modelul de business nu pot fi făcute publice. Ea a precizat doar că preţul unui abonament plătit de unităţile de cazare prezente pe site diferă de la o unitate de cazare la alta şi că toate hotelurile, pensiunile sau vilele care solicită să fie înregistrate pe site sunt verificate.

Pe site-urile care prezintă informaţii despre posibilităţi de cazare sunt afişate galerii foto cu pensiunile, vilelele sau hotelurile promovate, informaţii despre tarifele percepute la cazare, hărţi de acces, datele de contact, dar şi o poză cu certificatul de înregistrare şi autorizaţia de funcţionare ale unităţii de cazare promovată. Mai mult, tarifele de cazare sunt actualizate zilnic.

Ilie, proprietarul pensiunii La Ilie din Caraorman din judeţul Tulcea, cu o capacitate de 12 locuri de cazare, susţine că a încheiat un contract cu firma Green Hill, care administrează site-ul turistinfo.ro pentru a-şi promova pensiunea. "Abonamentul pe care l-am făcut costă 350 de lei (83 de euro) pe an. Cred că prezenţa pensiunii pe mai multe site-uri ne va aduce mai mulţi turişti. Lucrăm şi la un site propriu al pensiunii prin care să atragem mai mulţi clienţi", a declarat proprietarul Ilie. Pensiunea este prezentă şi pe site-ul portal-info.ro, la rubrica legată de cazare. Şi Cristian Mladin, reprezentantul hotelului Queen din Arad, cu 20 de camere, susţine că unitatea de cazare este prezentă pe mai multe site-uri.

"Hotelul nostru mai este prezent pe site-urile cazarearad.ro, infoturism.ro, booking.com şi altele. Unele site-uri de cazare nu percep nicio taxă pentru promovarea hotelului, însă recent ne-am făcut abonament la turistinfo.ro, pentru care plătim mai mult de 400 de lei (95 euro) anual", a declarat Cristian Mladin. El a mai spus că site-ul de rezervări internaţional booking.com nu percepe o taxă pentru un abonament anual, ci în cazul în care o cameră a fost rezervată solicită un procent din tariful la care se închiriază cameră. "Booking.com îşi opreşte cam 15% din preţul afişat pentru o cameră pe noapte, în cazul în care aceasta a fost rezervată", a declarat el. Mladin susţine că aceste site-uri sunt un instrument prin care turiştii ajung în hotel.

"Pentru dezvoltarea şi întreţinerea site-urilor de cazare colaborăm cu trei programatori, cheltuielile cele mai mari fiind cele cu oamenii care lucrează la site-uri. Bătălia cea mare pe această piaţă pe care activăm ţine de optimizarea site-urilor. Suntem dependenţi de motorul de căutare Google şi de modul în care afişează rezultatul unei căutări", susţine Cristina Predoiu, 35 de ani, acţionara companiei Zoom Booking, pe care sunt înregistrate mai multe site-uri de cazare.

Ea a dezvoltat împreună cu un asociat site-urile www.romania-turistica.ro, www.pensiuni-montane.ro si www.pensiuni-romania.ro, dar şi www.litoral-romania.ro.

"Ideea de-a face un site de cazare mi-a venit când lucram într-o companie de telefonie mobilă, job care implica deplasări în ţară. De fiecare dată trebuia să îmi caut unităţi de cazare şi atunci m-am gândit că un site de cazare ar fi de folos", a declarat Cristina Predoiu, care a lucrat mai mult de zece ani în presă.

Predoiu susţine că deşi anul trecut a scăzut numărul abonamentelor la cele trei site-uri, plănuieşte să mai dezvolte şi alte site-uri de cazare.

"Pe romania-turistica.ro avem în jur de 1.200 de unităţi de cazare înregistrate, care au fost vizitate şi fotografiate de echipa noastră. Preţul mediu al unui abonament este de 100 de euro pe an. În primul an în care se abonează o unitate nu obţinem niciun profit de pe urma acesteia, din cauza faptului că avem costuri mari cu deplasarea până la unitatea de cazare, verificarea şi fotografierea acesteia", a spus ea. Veniturile încasate de pe urma acestor site-uri se ridică la peste 100.000 de lei anual, potrivit Cristinei Predoiu.

Pe această nişă de piaţă, mai sunt prezente site-urile carta.ro, roturism.com, ecazari.ro, tourismguide.ro, infopensiuni.ro şi altele.