Într-o săptămână noul Cod al muncii va deveni lege. Guvernul Boc şi-a angajat răspunderea
Guvernul Boc şi-a angajat răspunderea în faţa Parlamentului pe modificările aduse la Codul muncii, un proiect care ar putea duce la flexibilizarea pieţei muncii şi la crearea a aproape 90.000 de locuri de muncă, potrivit estimărilor Consiliului Investitorilor Străini.
uvernul nu a acceptat decât 8 amendamente dintre cele 144 depuse
de parlamentari, iar opoziţia - căreia i-au fost respinse
majoritatea amendamentelor - a depus o moţiune de cenzură care,
dacă ar fi aprobată (lucru puţin probabil), ar conduce la
căderea Guvernului. Moţiunea se votează săptămâna viitoare.
Pe de altă parte, sindicatele, opoziţia parlamentară (membrii PSD
fiind cei mai vehemenţi în acest sens) şi, paradoxal, o parte
dintre patronate contestă aceste modificări.
România are nevoie de o modificare a legislaţiei muncii pentru a
putea combate creşterea numărului de şomeri (care, deşi nu se
regăseşte în statistici, există, prin refuzul şomerilor de a-şi
viza carnetele de şomaj) prin crearea de locuri de muncă pe durată
mai scurtă de timp.
Printre cele mai importante modificări aduse se află prelungirea
perioadei de probă, prelungirea duratei pe care se pot încheia
contractele pe perioadă determinată şi cele încheiate în cadrul
misiunilor de muncă temporară, precum şi o eliminare a birocraţiei
în procesele de concediere şi de angajare.
Despre necesitatea unor modificări la legislaţia muncii a început
să se vorbească încă de prin 2008- 2009, când angajatorii s-au
văzut nevoiţi să facă disponibilizări masive sau să găsească
formule alternative de angajare pentru reducerea de costuri
(contracte pe perioadă determinată, PFA etc.).
Birocraţia legislativă excesivă i-a determinat şi pe germani să
modifice legislaţia muncii - considerată a fi cea mai rigidă din
toată Europa - în 2002, pe vremea cancelarului Gerhard Schröder. În
prezent, Germania a atins cel mai ridicat nivel al cererii de forţă
de muncă din ultimii şase ani, angajatorii căutând în special
salariaţi part-time. De altfel, în Germania, în sectorul public
lucrează şi angajaţi cu contracte temporare de muncă, în timp ce în
România numărul "temporarilor" nu depăşeşte 50.000 de persoane.
Doru Lionăchescu, preşedintele casei de investiţii şi consultanţă
în fuziuni şi achiziţii Capital Partners, scria într-o opinie
pentru ZF (www.zf.ro/opinii) că în dezbaterea referitoare la Codul
muncii "sunt în fapt doar două părţi interesate direct şi imediat:
angajatul la stat şi Guvernul - în tripla sa calitate de angajator,
reprezentant al interesului public şi, tot mai des, legiuitor de
ultimă instanţă". Dintre cei 2,3 - 2,5 de milioane de salariaţi
care sunt membri de sindicat, aproape 40% provin din sectorul
bugetar. Numai în confederaţia "Cartel Alfa", care are aproximativ
un milion de membri de sindicat, 400.000 provin din sectorul
public.
Şefii sindicali, ale căror declaraţii de avere au dezvăluit că
obţin venituri comparabile cu cele ale executivilor din
multinaţionale (de până la 7.000 de euro/lună) şi care strâng anual
150 mil. euro din cotizaţiile membrilor de sindicat, spun că noua
legislaţie îi va face pe angajaţii români să ajungă "sclavii
moderni ai Europei".
Din păcate, vocea oamenilor de afaceri nu s-a auzit în dezbaterile
care au avut loc pe tema modificărilor aduse la Codul muncii şi
aceştia au acceptat proiectul ca atare. "Cred că există foarte
multe patronate care supravieţuiesc datorită prevederilor actuale
din Codul muncii, şi mă refer aici la existenţa contractelor
colective de muncă la nivel naţional pe care le semnează. Din acest
motiv au existat patronate care s-au opus modificării legislaţiei
muncii", este de părere Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei
Oamenilor de Afaceri din România.
Unii consultanţi în resurse umane spun că prin adoptarea noilor
prevederi se va face o confuzie între munca tempoară şi
contractele pe perioadă determinată, ambele ajungând la o perioadă
maximă de 36 de luni, iar prevederile legislative se vor putea
adăuga una peste cealaltă.
Care este însă diferenţa dintre contractele de muncă temporară şi
cele pe perioadă determinată? "Diferenţa este dată nu atât de
cadrul legal, cât de posibilitatea de a beneficia de suportul unei
firme specializate care poate acoperi într-un timp extrem de scurt
nevoia de personal a unei firme care se confruntă cu un vârf de
producţie", a spus Florin Godean, country manager al firmei de
recrutare Adecco România, filiala locală a celui mai mare furnizor
mondial de muncă temporară.
Ce este nou în Codul muncii
- Perioada de probă s-a prelungit la 45 de zile pentru funcţiile de execuţie (faţă de 30 de zile) şi la 120 de zile (de la 90) pentru funcţiile de conducere.
- Contractele pe perioadă determinată pot fi prelungite până la o durată de 3 ani (faţă de o perioadă de doi ani).
- Se abrogă articolul care prevede că absolvenţii instituţiilor de învăţământ se pot încadra, la debutul în profesie, pe baza unei perioade de probă de cel mult 6 luni.
- Contractele temporare de muncă pot dura 3 ani şi nu doi.
- Se abrogă articolul care prevedea angajarea succesivă pentru perioadele de probă a mai mult de trei persoane pentru acelaşi post.
- Se triplează amenzile pentru cei care folosesc munca la negru, iar în cazul în care sunt folosiţi mai mult de 5 angajaţi, intervine şi pedeapsa penală. Firmele care angajează la negru nu mai au dreptul să participe la licitaţii, să primească fonduri publice sau europene pentru o perioadă de până la 5 ani.
- Se stabilesc obiective individuale de performanţă şi criterii de evaluare a angajatului, care vor fi scrise în contractul de muncă; în cazul concedierilor colective se va ţine cont de criteriile de performanţă şi nu de cele sociale.
Amendamentele admise ieri la Codul muncii
- Salariatul concediat prin concediere colectivă are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reînfiinţat în aceeaşi activitate, fără concurs sau perioadă de probă, în termen de 45 de zile de la data concedierii.
- Contravaloarea pagubei provocate de către angajat în timpul muncii şi imputată acestuia pentru recuperare de către angajator nu poate fi mai mare de echivalentul a cinci salarii minime brute pe economie.
- Contractele colective de muncă şi actele adiţionale ale căror prevederi sunt limitate la 31 decembrie 2011 vor putea fi încheiate după această dată pe durate care vor fi stabilite prin lege specială.