Vânzările de maşini premium accelerează de două ori mai repede decât piaţa

Autor: Bogdan Alecu 09.03.2011

Automobilele premium, cu preţuri care pornesc de la peste 20.000 de euro, au înregistrat în primele două luni un avans dublu faţă de cel al pieţei, deşi volumele continuă să fie la jumătate faţă de nivelul înregistrat în acelaşi interval din 2008.



Piaţa premium a înregistrat un avans de peste 30% în primele două luni ale acestui an, potrivit statisticilor jucătorilor din auto, la aproape 700 de unităţi. Astfel, maşinile din segmentul superior de preţ s-au apropiat ca rate de creştere de cel al vehiculelor comerciale, care în acelaşi interval au urcat cu aproximativ 50%, la 2.000 de unităţi.

"Vânzările din segmentul premium vor cunoaşte o accelerare şi mai puternică din luna martie, dar nu este suficientă ca să se justifice optimismul din piaţă", a spus Viorel Niculescu, care controlează dealerul Jaguar Land Rover ATT şi care între 1992 şi 2005 a deţi­nut funcţia de director general al Romcar, fostul importator Ford pe piaţa locală, parte a Ţiriac Holdings.

Cea mai vândută marcă premium a fost în primele două luni Audi, cu 230 de unităţi, în creştere cu aproape 60% faţă de perioada similară a anului trecut, urmată de BMW cu 172 de maşini, în scădere cu opt procente, şi Mercedes-Benz, care aproape şi-a dublat vân­zările. Pe de altă parte, în acelaşi interval al anului trecut, vânzările Audi scădeau cu aproape 30 de procente, cele ale Mercedes-Benz cu 46% în timp ce BMW creştea cu 22%.

La nivelul anului 2010 cea mai bine vândută marcă a fost BMW, cu aproape 1.600 de maşini vândute, în creştere cu aproape 40% faţă de anul anterior, în timp ce Audi creştea cu 2%, iar Mercedes-Benz scădea cu 2,4%.

"Anul acesta vom vedea o accelerare a vânzărilor pe segmentul premium. O componentă importantă o are şi preţul maşinilor, care a scăzut suficient de mult pentru a putea fi comparat cu cel practicat de mărcile de volum", a subliniat Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto (PIA), divizia de retail auto a Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa importurilor de maşini.

Potrivit şefului PIA, în cazul Audi o influenţă puternică asupra vânzărilor a avut-o noul A6, limuzina de clasă mare a constructorului german, dar şi A4 şi SUV-ul Q7. "Estimăm ca în următoarele luni A6 să ajungă la un total de 20% din vânzările Audi în showroomurile PIA", a spus Tapalagă. La nivelul anului trecut, modelul A6 reprezenta mai puţin de 7% potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), fiind A4, cu 420 de unităţi.

În cazul mărcii britanice Land Rover, vânzările au crescut în primele două luni cu 64%, la 25 de unităţi, cea mai mare creştere fiind înregistrată de modelele din segmentul superior de preţ.

"În cazul Range Rover vânzările se dublează, dar volumele rămân în continuare mici. Acum ne confruntăm cu o nouă problemă, cea a stocurilor. Importatorul a men­ţinut preţurile maşinilor la un nivel scăzut, dar nu sunt suficiente maşini pentru a acoperi cererea", a spus Niculescu.

O a doua problemă a dealerilor de maşini premium este acum numărul mai scăzut al intrărilor în service, pe măsură ce clienţii sunt tot mai atenţi la costuri.

"Chiar şi în segmentul premium vedem acum criza în service. Clienţii nu mai vin să repare orice zgârietură, ci doar pentru lucruri mai serioase şi astfel s-a ajuns ca şi service-urile să aibă încasări în scădere cu două cifre", a subliniat Viorel Niculescu.