Cât costă să vezi România din elicopter

Autor: Mirabela Tiron 09.03.2011

O oră de zbor cu elicopterul deasupra României costă între 750 de euro şi 1.760 de euro, însă puţini români sau străini aleg acest mijloc de transport pentru a se deplasa, deşi preşe­din­tele Traian Băsescu recomandă investitorilor arabi să folo­sească elicopterul pentru a vedea România şi nu maşinile sau trenul.

Starea proastă a infrastructurii rutiere şi a celei de cale ferată din România creează premisele ca serviciile de taxi aerian, un business de nişă, să aibă potenţial, însă principalii operatori se plâng de lipsa comenzilor. Pe piaţa serviciilor de taxi aerian principalele companii sunt Regional Air Services (RAS), Euro Events (care promovează serviciile de taxi aerian cu numele Efly), dar şi Direct Aero Services.

"Cererea pentru serviciile de taxi aerian cu elicoptere este dezastruoasă. Nu am mai făcut o cursă de mai bine de o lună. Oamenii sunt descurajaţi de preţurile mari pe ora de zbor, însă, având în vedere că şi costurile de întreţinere şi operare sunt mari, nu se pot face reduceri la preţ", a declarat Heni Haider, proprietarul companiei Euro Events, care se ocupă cu intermedierea închirierilor de aeronave. Compania Euro Events SRL din Constanţa, a obţinut în 2009 o cifră de afaceri de 121.280 de lei şi un profit de 23.411 lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Haider susţine că anul trecut încasările din servicii de taxi aerian s-au ridicat la circa 9.000 de euro, elicopterele operând în medie o cursă pe lună, faţă de şase curse în 2007.
"Cea mai mare cerere a avut-o anul trecut pachetul de 500 de lei, prin care un elicopter era pus la dispoziţia clienţilor pentru 25 de minute pentru o survolare a Bucureştiului", a spus el. Haider susţine că nu există date legate de valoarea serviciilor de taxi aerian în România. O oră de zbor cu un elicopter de opt locuri costă 1.760 de euro, potrivit datelor de pe site-ul Efly.

Şi Cristina Mitchievici, reprezentanta Regional Air Services (RAS), companie înfiinţată în 1998 la Tuzla, care oferă şi servicii de aerotaxi, susţine că cererea pentru elicoptere nu este spectaculoasă.

"Avem o flotă de trei elicoptere. Cea mai mare cerere pentru serviciile de aerotaxi cu elicopterul se înregistrează vara. De exemplu, au fost cazuri în care o persoană a solicitat să fie luată din parcarea hotelului Rex din Mamaia pentru a vedea litoralul din elicopter", a declarat ea.

În 2009, compania RAS, care mai oferă şi alte servicii, pe lângă cel de taxi aerian, a obţinut o cifră de afaceri de 18,6 milioane de lei (4,4 milioane de euro) şi un profit de 838.000 de lei (200.000 euro), la un număr de 48 de salariaţi, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. RAS are o flotă de 16 avioane şi trei elicoptere cu o capacitate între unu şi opt locuri. Ora de zbor cu un elicopter de tip Bell 206 cu trei locuri este de 750 de euro, potrivit datelor de pe site-ul companiei RAS.