Marii transportatori spun că scumpirea carburanţilor îi obligă să mărească tarifele

Autor: Neagu Lidia-Ileana 13.03.2011

Transportatorii rutieri se aşteaptă ca în acest an profiturile să scadă din cauza creşterii preţului la carburanţi, iar o parte din firme vor intra în faliment, după ce şi anul trecut câştigurile au fost afectate de majorarea TVA şi deprecierea leului.



"O creştere de 10% la preţul carburantului atrage după sine o creştere medie a costurilor unui transportator de 4%. Este clar că profitul va scădea pentru că piaţa nu poate răspunde pozitiv pentru a acoperi costurile. Clienţii noştri nu îşi permit să crească preţul produselor la raft şi atunci scădem noi marjele. În aceste condiţii şi având în vedere că şi aşa ultimii trei ani nu au fost ani buni pentru transportatori, mulţi nu vor rezista pe piaţă", a declarat Lucia Apostol, directorul de transport al companiei Dumagas.

Apostol a amintit că şi anul trecut transportatorii au fost afectaţi de scumpirea carburanţilor, de creşterea TVA şi deprecierea leului în raport cu euro, dar şi de majorarea valorii taxei de drum care este raportată la moneda europeană.

Ea a spus că din totalul costurilor în cadrul companiei carburanţii reprezintă aproape jumătate. "Noi suntem cei mai afectaţi şi în acelaşi timp noi suntem motorul principal al economiei unei ţări. O medie de 45% din costurile totale o reprezintă costul combustibililor. Dacă acest procentaj urcă şi mai mult, cred că multe firme vor ajunge pe lista cu falimente", a afirmat reprezentantul Dumagas.

De aceeaşi părere este şi directorul executiv al companiei Dunca Expediţii, Constantin Daminescu, care spune că marja de profit a companiei este de 1-5%, astfel că scumpirea carburanţilor afectează direct compania.

"Cuantumul carburanţilor în costul total este de aproximativ 50%, iar marja de profit este de 1-5% (din cifra de afaceri - n.red.), cu toate că există şi curse pe care le închizi pe pierdere. Piaţa nu poate absorbi atât de rapid această creştere, astfel că în curând cred că vor scădea numărul camioanelor care operează în România", a declarat Daminescu. El a explicat că majorarea preţului la carburanţi nu poate fi transferată clienţilor din cauza contractelor deja încheiate şi este suportată de transportator.

"Nu putem să transferăm aceste creşteri ale costului la clienţi. Ei nu ar accepta, aşa că tot noi transportatorii pierdem. Avem contracte încheiate cu unii clienţi care stipulează clar că nu putem mări preţurile până nu se atinge pragul de majorare a costurilor de 10%. Până atingem acest prag, suportăm noi."

Compania intenţionează să îşi concentreze activitatea pe rutele externe, respectiv intracomunitare, pentru a se proteja de condiţiile economice din România. "Noi ne-am concentrat activitatea de când a început criza pe rutele intracomunitare. La acel moment 10% din capacitate era folosită în acest scop, iar în prezent procentajul a ajuns la 60-70% şi ne gândim să continuăm în direcţia aceasta", a spus Daminescu.

De asemenea, transportatorul International Lazăr Company spune că toate companiile se aflau deja în dificultate, iar scumpirea carburanţilor va duce la scăderea profitului. "Ne afectează foarte tare întrucât nu mai putem să rămânem în costuri. Am putea să cerem clienţilor să ajusteze preţul după preţul motorinei, dar scumpirile nu se mai opresc. Nu putem merge săptămânal să renegociem contractele, aşa că pierdem bani, dar încă nu am făcut o evaluare completă", a declarat Daniela Midvidichi, director comercial al International Lazăr Company.

Referitor la calitatea combustibilului din România, cei trei se declară în general mulţu­miţi, dar admit că nu au mai operat de curând teste de analiză.

"Nu am mai dus la analiză combustibilul. Şoferii care fac curse şi afară îmi mai spun că parcă e mai bună motorina din străinătate, dar nu putem să spunem că avem probleme de calitate pentru că lucrăm cu un retailer mare. Înainte de acesta aveam uneori probleme, pentru că aveam staţie proprie şi lucram cu firme mici", a afirmat reprezentantul Duncă Expediţii.

Dumagas din Craiova, deţinută de Mihai Dugăeşescu şi un fond de investiţii, are afaceri de 40 mil. euro.

Duncă Expediţii, cu afaceri de 30 mil. euro, a fost fondată în 1994 la Timişoara de omul de afaceri Romeo Duncă.

International Lazăr Company, controlată de Ion La­zăr, are afaceri de 30 milioane euro.

De la începutul anului, companiile petroliere au scumpit carburanţii de şase ori, iar preţurile au urcat cu 3-4%. Carburanţii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 preţul a avansat cu 13%.

Companiile petroliere din România explică de cele mai multe ori creşterile preţurilor carburanţilor prin evoluţia cotaţiilor internaţionale ale petrolului.