În România, japonezii au investiţii puternice în farma, tutun şi componente auto

Ziarul Financiar 13.03.2011

Peste 17.000 de angajaţi români lucrează în cele mai mari companii controlate de investitori de origine japoneză, printre cei mai mari jucători din economia locală cu "rădăcini" în Japonia numărându-se Japan Tobacco International (tutun), Terapia Ranbaxy (farma) şi Takata Petri, Koyo, Yazaki sau SEWS (componente auto).

În prezent, în România există 232 de companii cu capital japonez, adică sub 1% din cele 172.000 de firme străine prezente pe piaţa locală, potrivit datelor din luna noiembrie a anului trecut publicate la Registrul Comerţului.

Cel mai mare jucător cu capital japonez prezent pe piaţa locală este producătorul de tutun Japan Tobacco International (JTI), care a avut o cifră de afaceri de aproximativ 570 de milioane de euro anul trecut. Com­pania, care are 850 de angajaţi în prezent în România, a exportat în 2009 35% din producţia fabricilor de la Bucureşti. Contactată de ZF, Gilda Lazăr, corporate affairs manager în cadrul JTI România, a spus că nu poate oferi niciun fel de detaliu legat de situaţia companiei în urma situaţiei din Japonia.

Îngrijorare între executivii români

În industria de medicamente, compania japoneză Daiichi Sankyo cotrolează indirect producătorul Terapia Ranbaxy din Cluj, iar în decembrie au anunţat investiţii de 50 mil. dolari (circa 38 mil. euro) într-o nouă facilitate de producţie a medicamentelor. Construcţia ar urma să demareze în 2013 la Cluj. Contactat de Ziarul Financiar, Dragoş Damian, CEO al Terapia Ranbaxy, a spus că nu a putut lua legătură cu reprezentanţii firmei japoneze după catastrofa de vineri şi nu poate da alte detalii suplimentare despre investiţia de la Cluj.

"Nu avem informaţii dacă au fost afectaţi sau nu. Sunt îngrijorat", a mai spus Damian. Cu toate acestea, el a precizat că în Japonia Daiichi nu este localizat în zonele grav afectate.

Componentiştii niponi de pe piaţa locală nu depind de Japonia

Din cele mai mari 15 companii producătoare de componente auto de pe piaţa locală, trei reprezintă branduri japoneze, dar uzinele din România depind de diviziile europene, nu direct de compania-mamă din Japonia. În total cele trei companii - Takata Petri, SEWS şi Yazaki - au anual afaceri de peste 550 mil. euro şi aproape 14.500 de angajaţi.

Cea mai mare dintre cele trei este Takata Petri România, divizie a Takata Petri AG din Germania, cu o cifră de afaceri de peste 280 mil. euro la nivelul anului 2009 şi 6.400 de angajaţi. În România Takata Petri produce volane pentru Mercedes-Benz şi Honda şi airbaguri. Yazaki România a avut în 2009 o cifră de afaceri de aproape 170 mil. euro şi 4.000 de angajaţi. Compania produce cablaje auto pentru maşini de clasă mică precum Ford Fusion sau Toyota Yaris.

Sews România are un business anual de peste 100 mil. euro şi 4.000 de angajaţi, potrivit Ministerului de Finanţe la nivelul anului 2009, activitatea principală fiind legată de producţia de cablaje.

Chiar dacă nu se află în top 15 cei mai mari producători de componente auto şi japonezii de la Koyo, care produc rulmenţi la Alexandria, au ajuns la afaceri de 50 mil. euro în România şi peste 1.300 de angajaţi în 2009.

Importurile de maşini nu sunt afectate

Producţia şi importurile Mazda pe piaţa locală nu sunt afectate de cutremurul din Japonia, în condiţiile în care uzinele şi sediul central sunt amplasate la Hiroshima, la 1.000 km sud-vest de epicentrul cutremurului, potrivit unui comunicat al constructo­rului nipon. Toate modelele Mazda vândute la nivel european sunt fabricate în Japonia.

Dintre constructorii niponi cei mai afectaţi de cutremur sunt cei de la Toyota, producător care are cele mai multe uzine în partea de nord a ţării, care au fost oprite, iar la cele din partea centrală a ţării producţia a fost oprită pentru o perioadă scurtă din timp. În cazul Honda a fost oprită producţia la uzina din Saitama, iar la cea din Suzuka, unde pentru Europa sunt produse modelele hibride CR-Z şi Insight, a fost oprită producţia numai în timpul cutremurului, dar aceasta a fost reluată.

În cazul Subaru, producţia a fost oprită temporar la toate cele cinci fabrici, în timp ce Nissan nu anticipează niciun efect imediat asupra producţiei, dar toate cele patru uzine au fost oprite până ieri. În afară de Mazda şi Subaru, majoritatea modelelor celorlalţi constructori japonezi sunt asamblate în Europa şi implicit nu sunt afectate de seism.

Businessuri de sute de milioane de euro