Trei edituri au ajuns sa vanda 17% din carti online

Autor: Mirabela Tiron 14.03.2011

Editurile locale Polirom, All si Curtea Veche sustin ca ponderea vanzarilor online a ajuns anul trecut la 10%-17% din vanzarile totale, fata de putin peste 5% in urma cu cinci ani. Site-urile au devenit astfel un instrument important de vanzare a cartilor, care suplineste "carentele" sistemului clasic de distributie reprezentat de librarii. Oferte promo­tio­nale de tip cumperi doua si mai primesti una gratuit, dar si discount-urile de pana la 30% sunt formele prin care editu­ri­le vor sa atraga mai multi clienti pe site-urile lor. Vanzarile prin online nu inseamna descarcarea cartilor in format electronic, ci doar comanda prin site.

"Avand in vedere ca businessul nostru s-a contractat foarte mult raportat la anul 2008, cand aveam o cifra de afaceri de peste 4 milioane de euro, a trebuit sa aplicam alta formula de business. Vanzarile directe au o contributie in crestere in vanzarile totale ale editurii si de aceea am investit in dezvoltarea sistemelor care ne permit sa facem vanzari online", a declarat Gabriel Scinteia, CEO-ul grupului All, controlat de familia Penescu din Capitala.

All a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 2,5 milioane de euro, in cres­tere cu 8,6%, potrivit reprezen­tan­tului grupului. Spre com­paratie insa, in anul 2008 grupul editorial All avea afa­ceri de 4,3 milioane de euro. Daca in 2008 editura avea un profit net de 400.000 de euro, in 2009 editura a terminat cu un profit care reprezinta doar 0,57% din cifra de afaceri.

"Din totalul vanzarilor pe care le inregistram, vanzarile online aduc aproape 17%, comparativ cu o pondere de doar 5-7% in urma cu cinci ani", a spus Gabriel Scinteia. El a precizat ca anul aceasta se asteapta la o crestere moderata a vanzarilor de carti de aproape 5%.
In vederea cresterii vanzarilor directe prin intermediul site-ului, grupul All a incheiat contracte cu Posta Romana si cu mai multe firme de curierat.


"Cartile cumparate direct de pe site-ul editurii sunt mai ieftine cu cel putin 10%, avand in vedere ca astfel se evita includerea in pretul final al cartii costurilor cu chiria si cu depozitarea. Clientul care isi comanda cartea de pe site-ul editurii poate solicita livrarea la domiciliu printr-un curier sau prin Posta, la un anumit oficiu postal", a spus el. Livrarea unei carti in Bucuresti prin Posta Romana costa in jur de 7 lei, pret similar cu cel solicitat de o firma de curierat. In cazul in care se solicita livrarea intr-un alt oras decat Bucuresti, atunci pretul solicitat de curier se poate dubla.

Scinteia mai sustine ca editura a trebuit sa isi imbunatateasca activitatea site-ului prin care se realizeaza vanzari directe pentru a suplini carentele din sistemul clasic de distributie, reprezentat de librarii.
In primele doua luni ale acestui an, grupul editorial All a avut vanzari totale estimate la 300.000 de euro, similare cu cele din aceeasi perioada a anului trecut. "Anul acesta nu am mai plecat de la ideea ca vom avea o reducere a afacerilor, bazandu-ne pe crestere economica. Cu toate acestea, trebuie sa luam in calcul impactul pe care il va avea cresterea pretului hartiei cu 20% anul acesta".


Si editura Curtea Veche isi foloseste site-ul ca instrument de promovare a cartilor si de vanzare directa. "Vanzarile online sunt destul de impor­tante, acestea aduc aproape 13-15% din vanzarile totale ale editurii. In ultimii ani, vanzarile online au crescut cu aproape 5% in cazul editurii noastre", a decla­rat Iren Arsene, mana­ging partner si actionara edi­turii Curtea Veche Publishing, cu o cifra de afaceri estimata la 4 milioane de euro anul trecut.


In cazul celei mai mari edituri de pe piata, Polirom, incasarile rezultate in urma vanzarii online reprezinta aproximativ 10-12% din totalul incasarilor editurii, potrivit Oanei Boca, directorul de imagine al Polirom, care a obtinut o cifra de afaceri de 4,6 milioane de euro in 2009. Editura Teora isi vinde pe site cartile la un pret cu 10% mai mic decat cel din librariile Teora. Mai mult, la a doua comanda online clientul primeste discount-uri chiar si de 30%.


Doar 4 euro merg anual pe carti
Consumul de carte din Romania ne plaseaza pe ultimul loc intre tarile Uniunii Europene, avand in vedere ca un roman cheltuieste in medie 4 euro anual pe carti. Pe piata de carte nu exista date oficiale legate de dimensiunile pietei, jucatorii de profil estimand o valoare cuprinsa intre 80 si 100 de milioane de euro.