Trei edituri au ajuns sa vanda 17% din carti online
Editurile locale Polirom, All si Curtea Veche sustin ca ponderea
vanzarilor online a ajuns anul trecut la 10%-17% din vanzarile
totale, fata de putin peste 5% in urma cu cinci ani. Site-urile au
devenit astfel un instrument important de vanzare a cartilor, care
suplineste "carentele" sistemului clasic de distributie reprezentat
de librarii. Oferte promotionale de tip cumperi doua si mai
primesti una gratuit, dar si discount-urile de pana la 30% sunt
formele prin care editurile vor sa atraga mai multi clienti pe
site-urile lor. Vanzarile prin online nu inseamna descarcarea
cartilor in format electronic, ci doar comanda prin site.
"Avand in vedere ca businessul nostru s-a contractat foarte mult
raportat la anul 2008, cand aveam o cifra de afaceri de peste 4
milioane de euro, a trebuit sa aplicam alta formula de business.
Vanzarile directe au o contributie in crestere in vanzarile totale
ale editurii si de aceea am investit in dezvoltarea sistemelor care
ne permit sa facem vanzari online", a declarat Gabriel Scinteia,
CEO-ul grupului All, controlat de familia Penescu din
Capitala.
All a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 2,5 milioane
de euro, in crestere cu 8,6%, potrivit reprezentantului
grupului. Spre comparatie insa, in anul 2008 grupul editorial All
avea afaceri de 4,3 milioane de euro. Daca in 2008 editura avea un
profit net de 400.000 de euro, in 2009 editura a terminat cu un
profit care reprezinta doar 0,57% din cifra de afaceri.
"Din totalul vanzarilor pe care le inregistram, vanzarile online
aduc aproape 17%, comparativ cu o pondere de doar 5-7% in urma cu
cinci ani", a spus Gabriel Scinteia. El a precizat ca anul aceasta
se asteapta la o crestere moderata a vanzarilor de carti de aproape
5%.
In vederea cresterii vanzarilor directe prin intermediul site-ului,
grupul All a incheiat contracte cu Posta Romana si cu mai multe
firme de curierat.
"Cartile cumparate direct de pe site-ul editurii sunt mai ieftine
cu cel putin 10%, avand in vedere ca astfel se evita includerea in
pretul final al cartii costurilor cu chiria si cu depozitarea.
Clientul care isi comanda cartea de pe site-ul editurii poate
solicita livrarea la domiciliu printr-un curier sau prin Posta, la
un anumit oficiu postal", a spus el. Livrarea unei carti in
Bucuresti prin Posta Romana costa in jur de 7 lei, pret similar cu
cel solicitat de o firma de curierat. In cazul in care se solicita
livrarea intr-un alt oras decat Bucuresti, atunci pretul solicitat
de curier se poate dubla.
Scinteia mai sustine ca editura a trebuit sa isi imbunatateasca
activitatea site-ului prin care se realizeaza vanzari directe
pentru a suplini carentele din sistemul clasic de distributie,
reprezentat de librarii.
In primele doua luni ale acestui an, grupul editorial All a avut
vanzari totale estimate la 300.000 de euro, similare cu cele din
aceeasi perioada a anului trecut. "Anul acesta nu am mai plecat de
la ideea ca vom avea o reducere a afacerilor, bazandu-ne pe
crestere economica. Cu toate acestea, trebuie sa luam in calcul
impactul pe care il va avea cresterea pretului hartiei cu 20% anul
acesta".
Si editura Curtea Veche isi foloseste site-ul ca instrument de
promovare a cartilor si de vanzare directa. "Vanzarile online sunt
destul de importante, acestea aduc aproape 13-15% din vanzarile
totale ale editurii. In ultimii ani, vanzarile online au crescut cu
aproape 5% in cazul editurii noastre", a declarat Iren Arsene,
managing partner si actionara editurii Curtea Veche Publishing,
cu o cifra de afaceri estimata la 4 milioane de euro anul
trecut.
In cazul celei mai mari edituri de pe piata, Polirom, incasarile
rezultate in urma vanzarii online reprezinta aproximativ 10-12% din
totalul incasarilor editurii, potrivit Oanei Boca, directorul de
imagine al Polirom, care a obtinut o cifra de afaceri de 4,6
milioane de euro in 2009. Editura Teora isi vinde pe site cartile
la un pret cu 10% mai mic decat cel din librariile Teora. Mai mult,
la a doua comanda online clientul primeste discount-uri chiar si de
30%.
Doar 4 euro merg anual pe carti
Consumul de carte din Romania ne plaseaza pe ultimul loc intre
tarile Uniunii Europene, avand in vedere ca un roman cheltuieste in
medie 4 euro anual pe carti. Pe piata de carte nu exista date
oficiale legate de dimensiunile pietei, jucatorii de profil
estimand o valoare cuprinsa intre 80 si 100 de milioane de
euro.