Comerţul mai atrage o jumătate de miliard de euro. Cine sunt investitorii care cred în revenirea consumului

Autor: Ioana Mihai 15.03.2011
Marii retaileri din România, care au format în ultimii zece ani o piaţă de7-8 miliarde de euro anual, mai au la dispoziţie o jumătate de miliard de euro în acest an pentru investiţii, deşi a apus vremea în care cumpărătorii puneau de-a valma în coşuri produsele.


Comerţul modern câştigă tot mai mult teren în România, iar cele câteva zeci de companii care se bat pe banii cumpărătorilor ro­mâni au deopotrivă motive de îngrijorare, dar şi de speranţă, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro)

În 2010, cheltuielile gospodăriilor pentru bunuri de larg consum au scăzut cu 5% faţă de anul anterior, conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă GfK. Încercând să se adapteze greutăţilor financiare, "consu­matorii au redus din volumul coşului de cumpărături. În 2010 ei au făcut cumpărături mai rar şi au renunţat la produsele de răsfăţ", spune Raluca Răschip, consumer goods director GfK România. Acum chibzuiala este cuvântul cheie pentru cele mai multe din gospodării, iar bilanţul reţelelor comerciale ilustrează clar acest lucru.
Chiar şi aşa, sunt companii care au hotărât că prezentul este prielnic extinderii. Motiv pentru care 2011 promite zeci de noi magazine; bugetele de investiţii sunt de sute de milioane de euro. Cora, Carrefour, Kaufland, dar şi lan­ţu­rile controlate de Dinu Patriciu (Mic.ro şi Minimax Discount, care va fi rebranduit Mac.ro) scot la iveală cele mai mari bugete pen­tru anul în curs. Dar şi alte reţele dau semne că se vor înscrie în cursa extinderii. Reţelele de dis­count Plus, Penny şi Profi, care au fost cam­pioanele extinderii în ultimii doi ani, numărau la finalul anului trecut peste 400 de spaţii.
"În ultimii doi ani am investit în jur de 50 de milioane de euro în terenuri", spune Philip Lejeune, director general al Cora România. Deşi nu a dorit să dezvăluie bugetul dedicat investiţiilor din acest an, Lejeune declara că în 2011 reţeaua are în plan să cheltuiască pe expansiune mai mult decât dublul sumei de anul trecut, când a investit 40 de milioane de euro. Reţeaua se detaşează, în rândul operatorilor de hipermarketuri, drept cel mai decis investitor al momentului: are pentru anul în curs planificate două deschideri - la Drobeta-Turnu Severin şi Arad - şi a început un proiect de investiţii de 100 de milioane de euro la Constanţa, în centrul comercial Corall. Cu o suprafaţă de 150.000 mp şi o galerie cu 50 de magazine, proiectul ar urma să fie inaugurat la finalul anului viitor.

Cora atacă acum cu hotărâre după ce vreme de câţiva ani, când reţelele concurente se întreceau în deschideri, a preferat să nu deschidă niciun nou magazin. În prezent, planul de bătaie este clar conturat: anul trecut a deschis două magazine, pentru 2011 a anunţat încă două inaugurări şi, în următorii patru ani, reţeaua ar urma să se mărească cu încă 15 spaţii, după cum a declarat Lejeune. Cora a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri în creştere cu circa 3% faţă de 2009, dar profitabilitatea a scăzut, pe fondul scăderii valorii bonurilor de casă cu o medie de 10%. "Pentru anul în curs ţintim vânzări mai mari şi un profit stabil", declară şeful Cora.
Din punctul lui de vedere, prezentul nu are niciun dezavantaj pentru reţelele care vor să parieze pe dez­voltare. În această lună retailerul are planificată deschiderea magazinului din Drobeta-Turnu Severin, în urma unei investiţii de 22 de milioane de euro. Magazinul are o suprafaţă de 8.000 mp cu o galerie comercială de aproxi­mativ 4.000 mp. Pentru a susţine dezvoltarea pe care reţeaua a creionat-o, Cora ar trebui să angajeze anul acesta 1.500 de persoane.
Cu sume cu multe zerouri vine şi Carrefour România, liderul pieţei româneşti în seg­mentul hipermarketuri în funcţie de cifra de afaceri. Francezii au anunţat pentru 2011 două noi deschideri, la Bucureşti şi în Boto­şani.

Magazinul din Capitală ar urma să fie inaugurat în septembrie 2011. Tot anul acesta "ne extindem şi în ţară, cu un al doilea hiper­market, la Botoşani, deschidere prevăzută pentru luna octombrie", a declarat Patrice Lespagnol, directorul executiv al Carrefour România. Hipermarketul din Bucureşti, al optulea spaţiu din oraş, este inclus în Colosseum, proiectat a fi cel mai mare centru comercial din Europa.
Colosseum va include, pe o suprafaţă totală de 190.000 mp, un centru comercial şi un parc de retail autonom, cu 480 de magazine şi peste 10.000 locuri de parcare. Clădit în zona de nord a Capitalei, Colosseum are un buget de investiţii dedicat de peste 350 de milioane de euro şi va crea peste 5.000 de locuri de muncă. Reprezentanţii Carrefour nu au precizat care sunt sumele alocate pentru spaţiile din Boto­şani şi Bucureşti, dar, conform informaţiilor din piaţă, investiţia medie pe magazin se plasează în jurul a 20 de milioane de euro. Cu aceşti noi paşi, Carrefour va ajunge la 25 de hiper­marketuri. Francezii sunt singurii opera­tori de hipermarketuri care au în portofoliu şi supermarketuri, al căror număr a ajuns la 32.
De fapt, magazinele de dimensiuni mai reduse sunt exact cele care ar putea atrage cel mai mult atenţia investitorilor. "Concentrarea va merge pe formate de dimensiuni mici şi mijlocii, ca supermarketuri, magazine discount şi magazine de proximitate, majoritatea în spaţii existente închiriate", spune Ciprian Moga, managing partner la firma de consul­tanţă în retail iQuest Consulting. El precizează că investiţiile în aceste formate sunt relativ mici şi pot avea un retur mai rapid pe capital decât investiţiile în hipermarketuri. Tocmai această nişă este exploatată în prezent şi de Metro Cash & Carry România, care a pariat anul trecut pe un nou format de magazin: Metro Punct.
Conceptul este o noutate pentru co­mer­ciantul german şi a fost lansat în aprilie 2010 la Satu Mare, iar spaţii similare au fost deschise şi la Piatra-Neamţ, Buzău şi Târgovişte.
"Ne dorim continuarea expansiunii cu magazinele Metro Punct", declară Adina Tîmplaru, Corporate Communications Ma­nager, Metro Cash & Carry România. Che­ltuiala pentru deschiderea unui magazin de acest fel se plasează la circa un milion de euro, însă reprezentanţii Metro nu au dezvăluit planurile concrete pentru anul în curs. Metro este veteranul de pe piaţa românească a comerţului modern, primul magazin fiind deschis în 1996. De altfel reţeaua şi-a încheiat etapa de extindere agresivă înainte de explozia preţurilor la terenuri, trecând ulterior la reglaje de fineţe ale afacerii. Anul trecut însă Metro a deschis şi două spaţii de tip cash & carry, în Bucureşti (Pallady) şi Brăila.
Şi Real, divizia de hipermarketuri a grupului Metro, stă tot cu gândul la extindere. "Avem în vedere toate oportunităţile oferite de piaţă pentru creşterea afacerii, fie printr-o expansiune susţinută, fie prin achiziţii", declară Michel Lamoot, directorul general al reţelei Real România. Francezul, care are o experienţă de peste 20 de ani în comerţ în cinci ţări, a preluat frâiele afacerii din România în toamna lui 2009. Reţeaua plănuieşte să deschidă un nou magazin în zona de nord a Capitalei, pe lângă cele patru spaţii pe care le mai are deja în Bucureşti. În opinia lui, în Capitală sunt zone neacoperite de hiper­marketuri, pentru că în ultimii ani preţurile terenurilor au fost mari şi, chiar dacă nu s-au ieftinit dramatic, acum sunt mai accesibile. Real a avut anul trecut o evoluţie considerată bună de Lamoot, care spune că magazinele au înregistrat rezultate operaţionale pozitive şi au câştigat cotă de piaţă.
Kaufland a deschis deja trei magazine, re­ţeaua ajungând la 61 de spaţii pe piaţa româ­nească. Investiţiile pentru anul în curs s-ar pu­tea ridica, conform unor estimări, la 100 mil. euro pentru deschiderea a 10 noi magazine.
O altă reţea de hipermarketuri, Auchan, care numără în prezent şapte magazine, a anunţat anterior că plănuieşte să ajungă la 12 unităţi până la finalul anului viitor, dintre care două ar urma să fie deschise anul acesta. În bani, acest lucru se traduce în investiţii de peste 40 mil. euro pentru anul în curs.

Patriciu pompează bani în mic şi mac.ro

Tot în comerţ a identificat şi miliardarul Dinu Patriciu o nişă de exploatat: magazinele de proximitate, segment în care a pompat în jur de 100 de milioane de euro pentru deschiderea a peste 100 de Mic.ro.
Pentru anul în curs bugetele de extindere sunt şi mai mari, ţinta nemaifiind doar Capitala, ci şi alte oraşe din ţară. Patriciu declara recent că la sfârşitul lui 2011 reţeaua de magazine operate de compania Mercadia va ajunge la 3.000 de spaţii, cu vânzări cumulate de peste 1,5 miliarde de euro anual. În condiţiile în care investiţia medie pe magazin se plasează în jurul a 100.000 de euro, suma totală necesară se apropie de 300 de milioane de euro. Anul trecut, Mercadia a preluat şi operaţiunile Minimax Discount, spaţii ce urmează să fie rebranduite ca Mac.ro.

Şi discounterii se extind

Planuri de extindere are şi reţeaua de magazine de tip discout Profi, deţinută de fondul de investiţii Enterprise Investors, care a anunţat că vrea să deschidă anul acesta 17 noi magazine, care ar aduce-o la peste 100 de spaţii deţinute. Investiţia medie pentru un nou Profi se plasează între 1 şi 1,5 milioane de euro, aşa că bugetul pentru 2011 se plasează între 17 şi 25 de milioane de euro. Profi este al treilea discounter de pe piaţă în funcţie de numărul de magazine, după Penny Market şi Plus, şi a deschis anul trecut 15 spaţii. "Dorim ca în decembrie 2011 reţeaua Profi să aibă peste 100 de magazine în România", declara recent Daniel Cîrstea, purchasing şi marketing manager în cadrul Profi, care nu exclude posibilitatea deschiderii de magazine de la zero, dar nici pe aceea a preluării de magazine ale altor reţele. "Totul ţine de eficienţă."